2008
De profeet Joseph Smith: een uitzonderlijk leraar
Januari 2008


De profeet Joseph Smith: een uitzonderlijk leraar

Terwijl hij herstelde van vier schotwonden, opgelopen in de gevangenis van Carthage, en hij ongetwijfeld vervuld was van groot respect voor zijn geliefde, omgekomen profeet, schreef president John Taylor (1808–1887) deze geïnspireerde woorden: ‘Joseph Smith, de profeet en ziener des Heren, heeft, Jezus alleen uitgezonderd, meer gedaan voor het heil van de mensen in deze wereld dan enig ander mens die hier ooit heeft geleefd’ (LV 135:3).

Onlangs heeft president Gordon B. Hinckley getuigd: ‘Het verhaal van het leven van Joseph is het verhaal van een wonder. Hij werd in armoede geboren. Hij werd in tegenspoed opgevoed. Hij werd van plaats naar plaats gedreven, valselijk beschuldigd en onwettig gevangengezet. Hij werd op 38-jarige leeftijd vermoord. Maar in die korte tijd van twintig jaar voorafgaand aan zijn dood had hij meer bereikt dan iemand anders in een heel leven zou hebben bereikt.’1

De profeet Joseph Smith heeft veel tot stand gebracht. Zo heeft hij onder andere het leerstellige fundament van Gods koninkrijk in deze bedeling gelegd. ‘Dit geslacht’, sprak de Heer tot de profeet Joseph ‘zal mijn woord door u ontvangen’ (LV 5:10).

Joseph had weinig onderwijs genoten, maar de Meesterpottenbakker kneedde hem tot een wijs en intelligent profeet, en een uitzonderlijk leraar met geïnspireerde diepgang. Veel van zijn leringen zijn opgenomen in Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith. Dankzij dit nieuwe weergaloze boek krijgen de leden wereldwijd de unieke kans om de profeet van de herstelling en zijn leringen beter te leren kennen.

Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith

Joseph Smith predikte in zijn hoedanigheid van profeet en president van de kerk honderden geïnspireerde leerredes. Jammer genoeg zijn er slechts ongeveer vijftig van opgeschreven. In de afgelopen jaren hebben veel deskundigen en vrijwilligers intensief historische documenten onderzocht op leringen die aan de profeet zijn toegeschreven. Zijn leringen zijn grondig bestudeerd, voor authentiek verklaard en gecompileerd. Deze compilatie is vervolgens goedgekeurd door het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen.

Elke lering in Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith is diepgaand onderzocht op nauwkeurigheid. Veel tijd en moeite werd gestoken in het verifiëren van de oorspronkelijke documenten. Dat was nodig omdat de leerredes van de profeet in die tijd heel anders werden geboekstaafd dan de leerredes van latere presidenten van de kerk. In het boek zelf wordt uitgelegd: ‘In de tijd van Joseph Smith werd steno over het algemeen weinig gebruikt. Daarom werden de leerredes die hij hield globaal uitgeschreven, doorgaans door schrijvers, kerkleiders en andere kerkleden. Joseph Smith heeft haast al zijn toespraken voor de vuist weg uitgesproken, zonder voorbereide tekst, vandaar dat de notities die in het publiek werden bijgehouden, het enige is wat we op schrift hebben van zijn toespraken.’2

Dit nieuwe boek bevat Joseph Smiths geïnspireerde leringen over ruim 125 evangelieonderwerpen. Met het register achterin het boek kunnen de leringen over die onderwerpen makkelijk worden opgezocht. In de noten aan het eind van elk hoofdstuk worden de bronnen van de leringen van de profeet opgesomd. Bovendien worden in het aanhangsel de bronnen verklaard, met in het bijzonder aandacht voor History of the Church, de belangrijkste bron van de leringen van de profeet.

Dit boek is in de komende twee jaar op de tweede en derde zondag van elke maand de lesstof in de klassen van de Melchizedekse-priesterschapsquorums en de zustershulpvereniging. Als algemeen bestuurder van de afdeling leerplannen hoop ik dat het boek een geliefd naslagwerk wordt voor volwassenen en gezinnen. Ieder lid van de kerk van achttien jaar en ouder krijgt er een. Het sluit aan bij de andere boeken in de serie Leringen van kerkpresidenten en is een onmisbare aanvulling op uw thuisbibliotheek voor evangeliestudie.

Het boek is qua stijl en formaat identiek aan de andere boeken in de serie Leringen van kerkpresidenten. Evenals de andere boeken in de serie bevat het een introductie met nuttige tips voor de individuele studie en het klassikale onderwijs, een historisch overzicht, een essay over het leven en de bediening van de profeet, en, aan het eind van elk hoofdstuk, ideeën voor studie en bespreking. Met deze onderdelen kunnen we Joseph Smith en zijn profetische leringen beter bestuderen en beter onderwijzen.

Zowel leerling als leerkracht kan zijn voordeel doen met de platen en inleidende stof in elk hoofdstuk. Er staan ruim 140 foto’s, schilderijen en illustraties in — met inbegrip van werk dat nooit eerder is gepubliceerd. Het nieuwe werk beeldt inspirerende gebeurtenissen uit, zoals de doop van Joseph Smith senior (hoofdstuk 7); de verschijning van Elia in de Kirtlandtempel (hoofdstuk 26); de profeet die met zijn innemende persoonlijkheid de gemoederen sust onder boze milities (hoofdstuk 29); het aangrijpende tafereel in de gevangenis van Richmond (Missouri), toen Joseph, in boeien geslagen, omringd door een paar getrouwe broeders, opstond om de bewakers die liederlijke taal uitsloegen te berispen (hoofdstuk 30); en de miraculeuze genezing van Elijah Fordham in Commerce (Illinois) (hoofdstuk 33). Het kan ons leven verrijken en ons getuigenis sterker maken als we de tijd ervoor nemen om na te denken over de uitgebeelde gebeurtenissen.

In de inleiding van elk hoofdstuk, ‘Uit het leven van Joseph Smith’ getiteld, wordt ingegaan op het leven van de profeet en de belangrijkste gebeurtenissen van de herstelling. We lezen daar hoe hij was als echtgenoot en vader, als vriend, en hoe hij zijn vijanden tegemoet trad. We lezen over zijn successen als leider en zijn verdriet over vervolgingen. Door over zijn persoonlijke ervaringen te lezen en die te overdenken, zullen onze genegenheid en waardering voor hem toenemen. Onze kennis en ons getuigenis van Joseph Smith, de profeet van de herstelling, zullen worden verstevigd. Laten we een paar geïnspireerde leringen bekijken die in deze nieuwe publicatie voorkomen.

Het eerste visioen

Het eerste hoofdstuk van dit unieke boek begint, evenals de herstelling, met het eerste visioen. Het nederige gebed van Joseph Smith in 1820, toen hij veertien was, scheidde de sluier van stilte die eeuwenlang over de aarde had gehangen. De gelegenheid was zo belangrijk dat onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, aan de jonge Joseph verschenen. Hij leerde uit eigen ervaring dat God en zijn Zoon echt bestaan. Tegen het einde van zijn leven, verklaarde de profeet: ‘Ik [zal] bij God informeren,’ zei hij, ‘want ik wil dat u Hem allemaal goed leert kennen. (…) Dan zult u weten dat ik zijn dienstknecht ben.’3 In hoofdstuk 1 kunnen we het relaas van de profeet over zijn wonderbaarlijke visioen bestuderen en overdenken.

Het Boek van Mormon

In dit nieuwe boek wordt, verdeeld over zes hoofdstukken, het belang van het Boek van Mormon benadrukt, door de gebeurtenissen rond de openbaarmaking, vertaling en druk van het boek op een rijtje te zetten. Over zijn ervaringen met de vertaling van de profetische geschriften, verklaarde de profeet later: ‘Door de macht van God vertaalde ik het Boek van Mormon van de hiërogliefen, waarvan de kennis verloren was gegaan voor de wereld. In deze geweldige gebeurtenis stond ik alleen als ongeletterde jongeman die de wereldse wijsheid en gezamenlijke onwetendheid van achttien eeuwen moest bestrijden met een nieuwe openbaring.’4 De historische documenten over de openbaarmaking van het Boek van Mormon in dit boek gaan hand in hand met de leringen van de profeet over onderwerpen zoals de Schriften, bekering, gebed, persoonlijke openbaring, en de organisatie van de kerk.

Deze nieuwe publicatie bevat de vaak geciteerde belofte uit de mond van de profeet: ‘Ik zei tegen de broeders dat het Boek van Mormon het nauwkeurigste boek op aarde en de sluitsteen van onze godsdienst is, en dat de mens dichter bij God komt door zich aan de leringen erin te houden, dan door welk ander boek ook.’5 De ervaring leert ons dat wie het Boek van Mormon vaak lezen en zijn leringen op hun leven toepassen, hemelse inspiratie op hun soms donkere levenspad zullen genieten.

Door het Boek van Mormon te lezen en te bepeinzen, alsmede wat Joseph Smith erover gezegd heeft, kunnen we met zekerheid weten dat het Boek van Mormon niet gefabriceerd is door een negentiende-eeuwse boerenjongen — of enig ander persoon uit die tijd. Elke keer als we het lezen, zal het dieper tot ons doordringen dat het een gave van God is, geschreven en samengesteld door oudtijdse disicipelen, en vertaald door de machtige ziener, Joseph Smith. Het is een tastbaar bewijs dat Joseph Smith door God was geroepen om de profeet van de herstelling te zijn.

De herstelling van het Aäronisch en het Melchizedeks priesterschap

Het nieuwe boek gaat kort in op de herstelling van het Aäronisch en het Melchizedeks priesterschap en hun sleutels. De profeet heeft getuigd dat hij het gezag en de sleutels van het Aäronisch priesterschap van Johannes de Doper heeft ontvangen. ‘Laat ik volstaan met te zeggen’, verklaarde hij, ‘dat ik het bos in ging om in gebed de Heer te vragen wat zijn wil voor mij was, en ik zag een engel [Johannes de Doper] die zijn handen op mijn hoofd legde en mij tot priester naar de orde van Aäron ordende, om de sleutels van dit priesterschap te dragen.’6 Een paar weken later verschenen de apostelen Petrus, Jakobus en Johannes, die het Melchizedeks priesterschap en de bijbehorende sleutels aan Joseph Smith en Oliver Cowdery verleenden. Tien jaar na deze wonderbaarlijke verschijningen getuigde de profeet: ‘Wij geloven dat niemand een mensenziel door het evangelie in de naam van Jezus Christus het heil kan bedienen tenzij hij daartoe door openbaring van godswege is gemachtigd, of daartoe is geordend door iemand die God door openbaring heeft gezonden.’7

Heden ten dage verkondigen wij in alle bescheidenheid dat God door middel van hemelse boodschappers aan Joseph Smith het gezag heeft verleend en dat de profeet dat gezag op zijn beurt aan anderen heeft verleend door op hen het priesterschap en de bijbehorende sleutels te bevestigen. Dankbaar verklaren wij dat er sinds die tijd tot op heden een ononderbroken keten van bevestigingen en ordeningen is geweest.

Tempelverordeningen

‘In het voorjaar van 1836 zagen de heiligen in Kirtland na drie jaar hard werken en opoffering’, zo lezen we in hoofdstuk 26, ‘eindelijk de voltooiing van hun prachtige tempel, de eerste tempel in deze bedeling.’8 Honderden mensen stroomden toe voor de inwijding. We lezen in het boek over de glorierijke manifestaties die tijdens de inwijding plaatsvonden, alsmede wat Joseph Smith verkondigde over de bevoegdheid om gezinnen voor eeuwig te verzegelen. De profeet herhaalde het belang van tempels toen hij in juni 1843 verklaarde: ‘Want er zijn bepaalde verordeningen en beginselen die onderwezen en verricht moeten worden op een plek of in een gebouw dat voor dat doel is gebouwd.’9

Sinds 1836 zijn er ruim 120 tempels gebouwd en gewijd aan de Heer. Men kan door middel van deze tempelverordeningen zijn begiftiging ontvangen, zich als gezin laten verzegelen, heilsverordeningen voor overleden voorouders verrichten, verbonden sluiten, en een zegenrijk leven leiden. Dit alles is mogelijk geworden doordat de Heer daar via de profeet Joseph Smith voor heeft gezorgd.

Voortdurende openbaring

De diepzinnigste leringen van Joseph Smith inzake openbaring, levende profeten, en de gevolgen indien men de levende profeten verwerpt, treft u in hoofdstuk 16 aan. De profeet heeft ooit verklaard: ‘De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste dagen is gefundeerd op rechtstreekse openbaring, zoals de ware Kerk van God volgens de Schrift altijd geweest is.’10

Vanaf de tijd van Joseph Smith zijn er mannen als profeet geroepen die de kerk door middel van openbaring leiden. De Heer heeft zijn dienstknechten, zijn kerk of zijn volk niet in de steek gelaten. Wij bevestigen dat Hij goddelijke leiding geeft aan wie Hij roept om zijn aardse koninkrijk te besturen.

Familie

De wijze adviezen van de profeet inzake het belang van en het eeuwige karakter van de familie komen aan bod in hoofdstuk 42. Parley P. Pratt heeft ooit verklaard: ‘Het was Joseph Smith die mij heeft geleerd hoe ik de vertederende banden tussen vader en moeder, man en vrouw, broer en zus, zoon en dochter op waarde moest schatten.’11 Het dagboek van de profeet bevat een ontroerende aantekening over zijn ernstige zieke vader: ‘Vandaag heb ik weer voor mijn vader gezorgd, die erg ziek is. In mijn ochtendgebed zei de Heer: “Mijn dienstknecht, uw vader zal blijven leven.” Ik zorgde de hele dag voor hem met een gebed tot God in mijn hart in de naam van Jezus Christus dat Hij hem weer gezond zou maken, dat ik weer gezegend mocht zijn met zijn gezelschap en advies. Ik beschouw het als een van de grootste aardse zegeningen om mijn ouders nog te hebben. Met hun levenservaring en wijsheid kunnen ze mij heel nuttig advies geven.’12

Een voorhanden boek

Deze nieuwe kerkpublicatie presenteert de geïnspireerde evangelieleringen van de profeet inzake zendingswerk, gehoorzaamheid, de dood, tegenspoed, eensgezindheid, leiderschap, afvalligheid, vergeving, vrienden en nog veel meer onderwerpen. Het is nog niet eerder voorgekomen dat de leringen van Joseph Smith voor alle leden van de kerk wereldwijd voorhanden zijn. Niet eerder hadden zoveel van Gods kinderen de beschikking over zijn profetische leringen.

Wat in de lente van 1820 op een afgelegen plek met een enkele ziel begon, is uitgegroeid tot een familie van miljoenen die ernaar streven om Jezus Christus te volgen. Tot het hart en de ziel van ieder getrouw lid getuigt de Heilige Geest van een nederige, ogenschijnlijk gewone jongen die door de Heer tot een uitzonderlijk profeet en leraar werd gekneed. We kunnen het vuur van dat getuigenis aanwakkeren door de leringen van de profeet Joseph Smith, nu voorhanden in dit unieke, nieuwe boek, te bestuderen en na te leven.

Noten

  1. ‘Joseph Smith jr. — profeet Gods, machtige dienstknecht’. In: Liahona, december 2005, p. 4.

  2. Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), p. 597.

  3. Leringen: Joseph Smith, p. 42.

  4. Leringen: Joseph Smith, p. 65.

  5. Leringen: Joseph Smith, p. 68.

  6. Leringen: Joseph Smith, p. 91.

  7. Leringen: Joseph Smith, p. 118.

  8. Leringen: Joseph Smith, p. 331.

  9. Leringen: Joseph Smith, p. 449.

  10. Leringen: Joseph Smith, p. 210.

  11. Leringen: Joseph Smith, p. 517.

  12. Leringen: Joseph Smith, p. 519.

Afdrukken