2008
’Minä olen tie’
Maaliskuu 2008


”Minä olen tie”

Vapahtaja antoi tärkeitä opetuksia sanoessaan: ”Minä olen…”

Joskus saa mieleenpainuvimmat kokemukset pyhistä kirjoituksista silloin kun huomaa äkkiä lukiessaan erottavansa kaavoja. Oletko koskaan kiinnittänyt huomiota esimerkiksi siihen, kuinka usein Johanneksen evankeliumissa mainitaan Jeesuksen sanoneen sanat ä olen”? Sanoessaan niin Jeesus yleensä esitti vertauksen opettaakseen ihmisille, kuka Hän on ja mitä Hän tekee heidän puolestaan. Tutustu tarkoin joihinkin näistä vertauksista, niin opit paljon Vapahtajasta.

Elämän Leipä

”Minä olen elämän leipä. Joka tulee minun luokseni, ei koskaan ole nälissään, ja joka uskoo minuun, ei enää koskaan ole janoissaan. – – Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti.” (Joh. 6:35, 51.)

Pääsiäisateria nautitaan israelilaisten Egyptistä pääsemisen muistoksi, ja siihen kuuluu happamattoman leivän syöminen. Tämän juhlan lähestyessä Jeesus teki ihmeen ruokkimalla 5 000 ihmistä. Monet tämän ihmeen nähneet seurasivat Häntä, koska Hän oli antanut heille ruokaa, joten Hän opetti heitä etsimään ruokaa, ”joka antaa ikuisen elämän” (Joh. 6:27). Sitten Hän antoi heille opetuksia mannasta muistuttaen heitä siitä, että se tuli taivaasta ruokkimaan israelilaisia autiomaassa. Hän julisti: ”Minä olen elämän leipä”, ja kertoi heille hengellisestä ravinnosta, jota taivaallinen Isä lähetti Hänen kauttaan, sekä tuomastaan iankaikkisen elämän lupauksesta.

Myöhemmin pääsiäisaterialla Jeesus käytti sakramentissa leipää ruumiinsa vertauskuvana. Kun me nautimme leipää joka viikko sakramentissa, meitä muistutetaan Jeesuksesta Kristuksesta – Hänen uhristaan, Hänen ristiinnaulitsemisestaan sekä lupauksesta, että saamme jatkuvasti hengellistä ravintoa Hänen Henkensä kumppanuudesta.

Maailman Valo

”Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo.” (Joh. 8:12.)

Jeesus kutsui lehtimajanjuhlan aikaan itseään Maailman Valoksi. Tämän juhlan aikana sytytettiin joka ilta temppelin valot vertauskuvaksi Jumalan valosta, joka lähetetään maailmaan. Johannes julisti, että Jeesus on ”todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen”, joka tulee maailmaan (Joh. 1:9). Ja profeetta Joseph Smithille Herra ilmoitti, että Kristuksen valo ”on hänen kauttaan, joka valaisee teidän silmänne, ja se on sama valo, joka elävöittää teidän ymmärryksenne” ja ”joka antaa elämän kaikelle ja joka on laki, jolla kaikkea hallitaan” (OL 88:11, 13).

Jeesus Kristus valaisee mielemme ja henkemme. Hänen valonsa opastaa polkuamme auttaen meitä erottamaan hyvän pahasta ja näyttäen meille tien iankaikkiseen elämään.

Viinipuu

”Minä olen viinipuu, te olette oksat. Se, joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, tuottaa paljon hedelmää. Ilman minua te ette saa aikaan mitään.” (Joh. 15:5.)

Jeesus vertasi itseään viinipuuhun. Viinipuu on juurillaan kiinni maassa ja ravitsee kaikkia oksiaan, jotka kantavat hedelmää. Jeesus Kristus on toivomme ankkuri ja hengellisen ravintomme ja kasvumme lähde. Hänen kauttaan me saamme voimaa, jota tarvitsemme elääksemme vanhurskaasti ja tehdäksemme hyviä tekoja. Hän on myös kirkon perustus, ja Häneltä kirkko saa valtuuden saarnata evankeliumia ja levittäytyä kaikkeen maailmaan.

Hyvä Paimen

”Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen lampaani ja ne tuntevat minut.” (Joh. 10:14.)

Paimenen päätehtäviä on johdattaa lampaat ruoan ja veden ääreen ja tuoda ne takaisin lauman turviin. Paimen myös suojelee lampaita vaaroilta kuten villieläimiltä ja varkailta. Koska paimen tuntee laumansa, hän huomaa, milloin jokin lammas on kateissa, ja sitten hän lähtee etsimään sitä. Hänen lampaansa alistuvat hänen hallintaansa ja luottavat häneen täysin.

Jeesus, Hyvä Paimen, kutsuu meitä, kun me harhailemme, ja jos me opimme tottelemaan Hänen ääntään, Hän johdattaa meidät turvallisille pelastuksen ja iankaikkisen elämän laitumille ja suojelee meitä kuoleman ja synnin vaaroilta.

”Minä olen”

”Jeesus vastasi: ’Totisesti, totisesti: jo ennen kuin Abraham syntyi – minä olin’” (Joh. 8:58).

Tavallaan vain sanomalla ”minä olen” Jeesus sanoi kaiken. Siten Hän julisti olevansa maailman Luoja ja Jahve eli Jehova, Vanhan testamentin Jumala, jonka nimi kirjaimellisesti tarkoittaa ”minä olen” (ks. 2. Moos. 3:14).

Jeesus on Jumalan Poika, Messias ja Vapahtaja, joka pelastaa meidät synnistä ja kuolemasta. Sen vuoksi mitä Hän on ja mitä Hän teki puolestamme, me voimme saada iankaikkisen elämän ja tulla sellaisiksi kuin meidät on tarkoitettu.

Tulosta