2008
Usko Jeesukseen Kristukseen
Maaliskuu 2008


Usko Jeesukseen Kristukseen

Kuva
Elder Russell M. Nelson

Pitkä tieni lääketieteen tohtoriksi oli vasta alku. Sen jälkeen oli vuosia sairaalatyötä, tutkimusta, erikoistumiskoulutusta ja pätevöitymiskokeita. Sitten seurasivat monet opettamisen ja palvelemisen vuodet ja uuden esiin nousevan avosydän-kirurgian alan haasteet, jotka kaikki saivat minut kunnioittamaan syvästi ihmisruumiin rakennetta ja toimintaa. Olin vakuuttunut siitä, että sen luominen oli jumalallista.

Ihmeellinen ihmisruumis

Ajatelkaa ihmisruumiin alkuperää. Se alkaa kahden sukusolun yhdistymisestä, joista toinen on äidiltä ja toinen isältä. Yhdessä nämä solut sisältävät kaiken uuden yksilön perimän, joka on tallennettu niin pieneen tilaan, ettei sitä voi paljaalla silmällä nähdä. Kummaltakin vanhemmalta peräisin olevat 23 kromosomia yhdistyvät yhdeksi uudeksi soluksi. Nämä kromosomit sisältävät tuhansia geenejä, jotka määräävät syntymättömän ihmisen fyysiset ominaisuudet. Noin 22 päivän kuluttua näiden solujen yhdistymisestä pieni sydän alkaa sykkiä. Veri alkaa kiertää 26. päivän kohdalla. Solut lisääntyvät ja jakautuvat. Joistakin tulee silmät, jotka näkevät, toisista tulee korvat, jotka kuulevat, tai sormet, jotka tuntevat ympärillämme olevia ihmeellisiä asioita.

Jokainen elin on hämmästyttävä luomus. Silmässä on itsestään tarkentuva linssi. Hermojen ja lihasten ansiosta kaksi silmää voivat muodostaa yhden kolmiulotteisen kuvan. Korva muuttaa ääniaallot aivoissa käsitettäviksi kuultaviksi ääniksi.

Sydämessä on neljä hienorakenteista läppää, jotka säätelevät veren virtaussuuntaa. Ne avautuvat ja sulkeutuvat yli 100 000 kertaa päivässä – 36 miljoonaa kertaa vuodessa. Ellei sairaus muuta niitä, ne kykenevät kestämään tätä stressiä miltei loputtomiin. Mitään ihmisen valmistamaa ainetta ei voi taivuttaa yhtä usein ja yhtä pitkään ilman että se murtuu. Joka päivä aikuisen sydän pumppaa nestettä niin paljon, että sillä voisi täyttää 2 000 gallonan (7 570 l) vetoisen säiliön. Sydämen yläpinnalla on sähkön lähde, joka johtaa energiaa erityisiä johtoja pitkin saaden lukemattomat lihassäikeet toimimaan yhdessä.

Ajatelkaa ruumiin varmistusjärjestelmiä. Jokaisen parillisen elimen varalla on heti käyttökelpoinen toinen elin. Yksittäisillä elimillä kuten aivoilla, sydämellä ja maksalla on kaksi kanavaa, joista ne saavat ravitsevaa verta. Tämä rakenne suojelee elintä, mikäli veren virtaus toisessa kanavassa estyisi.

Ajatelkaa ruumiin kykyä puolustautua. Välttyäkseen vahingoilta ruumis aistii kipua. Tulehdukseen se reagoi muodostamalla vasta-aineita. Ne eivät ainoastaan osallistu taisteluun senhetkisen ongelman voittamiseksi, vaan ne jäävät vahvistamaan vastustuskykyä kaikkia tulevia tulehduksia vastaan.

Ajatelkaa, miten ruumis korjaa itse itseään. Katkenneet luut eheytyvät ja vahvistuvat uudestaan. Ihon haavat paranevat itsestään. Verenvuoto voi tyrehtyä itsestään. Ruumis uudistaa omia vanhentuneita solujaan.

Ruumis säätelee omia elintärkeitä aineitaan. Välttämättömiä aineita ja ainesosia säädellään jatkuvasti. Ja ympäristön lämpötilan vaihteluista huolimatta ruumiin lämpötila pysyy tarkoin kapeissa rajoissaan.

Vuosien kokemuksesta olen oppinut, että paranemista tapahtuu vain silloin, kun kaikkia siihen siunaukseen kuuluvia lakeja noudatetaan.1 Ruumiin rakennetta ja toimintaa säätelee laki. Niin sanotaan eräässä pyhien kirjoitusten kohdassa: ”Jokaiselle valtakunnalle on annettu laki; ja jokaisella lailla on myös tietyt rajat ja ehdot.”2

Monien alojen tiedemiehet havainnoivat samankaltaisia lain ja järjestyksen ilmenemisiä, olipa kyse sitten vuoroveden ennustettavuudesta, kuun vaiheista tai tähtien sijainnista taivaalla. Sellainen laki ja järjestys on kaiken luomakunnan perusta. Nuo lait voidaan löytää ja määritellä. Niiden seurauksia voidaan mitata. Sellainen järjestys todistaa Korkeimmasta Luojasta.3

Toisaalta taas uskoa ei voi mitata. Mutta Jumalaan uskomisen suhde maailmankaikkeuden lakiin ja järjestykseen tulee ilmi seuraavassa pyhien kirjoitusten kohdassa:

”[Jumala] on antanut kaikelle lain, jonka mukaan kaikki liikkuu aikoinaan ja hetkinään;

ja niiden radat on määrätty, nimittäin niiden taivaiden ja sen maan radat, jotka käsittävät maan ja kaikki kiertotähdet. – –

Katso, kaikki nämä ovat valtakuntia, ja jokainen, joka on nähnyt jonkin tai vähäisimmän näistä, on nähnyt Jumalan liikkuvan ylhäisyydessään ja voimassaan.”4

Luomisen jumalallisuus

Pyhissä kirjoituksissa julistetaan, että taivas, maa ja kaikki maan päällä on luotu jumalallisesti.5 Pyhät kirjoitukset antavat meille myös enemmän tietoa Jumalan ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kumppanuudesta luomistyössä. Raamatun ensimmäiset sanat kuuluvat: ”Alussa Jumala loi taivaan ja maan”6, ja ”Jumala loi ihmisen kuvakseen – – mieheksi ja naiseksi hän loi heidät”7. Abrahamin kirjassa opetetaan, että ”Jumalat menivät alas järjestämään ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalien kuvaksi hänet muovataksensa, mieheksi ja naiseksi muovataksensa heidät”8.

Pyhissä kirjoituksissa kerrotaan, mitä taivaallinen Isä ja Hänen rakas Poikansa tuntevat jokaista ihmisolentoa kohtaan: ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.”9

Johanneksen evankeliumi alkaa tällä julistuksella:

”Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.

Jo alussa Sana oli Jumalan luona.

Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä.”10

Pyhissä kirjoituksissa tuodaan julki, että Jumalan Sana11 on Jeesus Kristus – Jumalan henkilökohtainen palvelija tämän maailmankaikkeuden hallitsemisessa ja kaiken elämän Luoja.

Taivaallinen Isämme vahvisti tämän seikan Moosekselle sanoessaan:

”Ja minä olen luonut ne [maailman ja siinä olevat ihmiset] voimani sanalla, joka on minun ainosyntyinen Poikani, joka on täynnä armoa ja totuutta.

Ja maailmoja luvutta olen minä luonut; ja nekin minä loin omaa tarkoitustani varten; ja minä loin ne Pojan kautta, joka on minun Ainosyntyiseni.”12

Monissa muissa pyhien kirjoitusten kohdissa vahvistetaan, että Jeesus Kristus on Luoja Isän johdolla.13 Yksi voimallisimmista on Hänen oma henkilökohtainen todistuksensa: ”Katso, minä olen Jeesus Kristus, Jumalan Poika. Minä loin taivaat ja maan ja kaiken, mitä niissä on. Minä olin Isän kanssa alusta asti.”14

Uskon vahvistuminen Jeesukseen Kristukseen

Se, että hyväksyy tuon käsitteen, edellyttää elävää uskoa. Usko on henkilökohtaisen todistuksen perusta. Evankeliumin ensimmäiset periaatteet alkavat uskolla Herraan Jeesukseen Kristukseen.15 Paavali sanoi, että ”usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä”16. Hän esitti vetoomuksen: ”Kristus asuu teidän sydämissänne, kun te uskotte, ja rakkaus on elämänne perustus ja kasvupohja. Silloin te kykenette – – käsittämään – – ja voitte tajuta Kristuksen rakkauden.”17 Paavali pyysi meitä hartaasti pyrkimään ”yhteen ja samaan uskoon ja Jumalan Pojan tuntemiseen”18.

Mormonin kirjasta me saamme tietää, että ”meidät on tehty eläviksi Kristuksessa uskomme tähden. – – Ja me puhumme Kristuksesta, me riemuitsemme Kristuksessa, me saarnaamme Kristuksesta, me profetoimme Kristuksesta ja me kirjoitamme profetioidemme mukaisesti, jotta lapsemme tietäisivät, mistä lähteestä he voivat odottaa syntiensä anteeksiantoa.”19

Mormonin kirjassa tuodaan julki myös siunauksia, jotka seuraavat uskosta Häneen. Siellä sanotaan: ”Teidän täytyy ponnistella eteenpäin lujina Kristuksessa, niin että teillä on täydellinen toivon kirkkaus ja rakkaus Jumalaa ja kaikkia ihmisiä kohtaan. Ja nyt, jos te ponnistelette eteenpäin kestiten itseänne Kristuksen sanalla ja kestätte loppuun asti, katso, näin sanoo Isä: Te saatte iankaikkisen elämän.”20 Se on ”suurin kaikista Jumalan lahjoista”21.

Elävä usko Herraan johtaa täydelliseen kääntymykseen ja ehdottomaan sitoutumiseen Hänen pyhään työhönsä. Meistä tulee liiton lapsia; meistä tulee Hänen lapsiaan. Pyhissä kirjoituksissa vakuutetaan niin: ”Ja nyt, sen liiton tähden, jonka olette tehneet, teitä kutsutaan Kristuksen lapsiksi, hänen pojikseen ja hänen tyttärikseen; sillä katso, tänä päivänä hän on hengellisesti synnyttänyt teidät; sillä te sanotte, että teidän sydämenne on muuttunut uskon kautta hänen nimeensä; sen tähden te olette syntyneet hänestä ja olette tulleet hänen pojiksensa ja hänen tyttäriksensä.”22

Elävä usko Herraan alkaa kääntymyksestä, voimallisesta sydämenmuutoksesta,23 ajattelutavan muutoksesta, maailman teiltä Jumalan teille. Se saa ihmisen tekemään parannuksen ”täysin vilpittömin sydämin”24. Alma lisäsi: ”Saarnaa sille parannusta ja uskoa Herraan Jeesukseen Kristukseen; opeta sitä nöyrtymään ja olemaan sävyisä ja sydämeltään nöyrä; opeta sitä vastustamaan Perkeleen jokaista kiusausta uskollaan Herraan Jeesukseen Kristukseen.”25

Mormonin kirja on olemassa osittain siksi, että juutalaiset ja pakanat saataisiin vakuuttuneiksi siitä, että Jeesus on Kristus, iankaikkinen Jumala.26 Ne, jotka lukevat Mormonin kirjan ja kysyvät uskossa, onko kirja totta, saavat todistuksen sen totuudesta. He ”tulevat myös tuntemaan – –, että Jeesus Kristus on maailman Vapahtaja [ja] että Joseph Smith on hänen ilmoituksensaajansa ja profeettansa näinä viimeisinä aikoina”27.

Usko Jeesukseen Kristukseen on pelastukselle ja korotukselle välttämätön

Usko Jeesukseen Kristukseen paitsi tuo siunauksia tässä elämässä on myös välttämätön iankaikkiselle pelastuksellemme ja korotuksellemme. Pyhissä kirjoituksissa julistetaan: ”Kaikkien ihmisten täytyy tehdä parannus ja uskoa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja palvella Isää hänen nimessään ja kestää uskossa hänen nimeensä loppuun asti, tai heitä ei voida pelastaa Jumalan valtakuntaan.”28 Herra myös pitää vanhempia vastuussa siitä, että he opettavat lapsensa uskomaan ”Kristukseen, elävän Jumalan Poikaan”29.

Todistan, että Jeesus on Kristus, elävän Jumalan Poika. Hän on Luojamme, Vapahtajamme ja Lunastajamme30, Puolustajamme Isän edessä31, Pelastaja32 ja Vanhan testamentin Jehova33. Hän on luvattu Immanuel34, voideltu Messias35 ja suuri Esimerkkimme36. Eräänä päivänä Hän palaa vallitsemaan ja hallitsemaan kuninkaiden Kuninkaana ja herrojen Herrana.37 Viimein me kaikki seisomme Hänen edessään tuomiopäivänä.38 Rukoilen meidän jokaisen puolesta, että meidän kunkin usko Häneen on otollinen.

Viitteet

  1. Herra vahvisti tämän ajatuksen sanoessaan: ”Kun me saamme jonkin siunauksen Jumalalta, se tapahtuu kuuliaisuudesta sitä lakia kohtaan, johon se perustuu” (OL 130:21).

  2. OL 88:38.

  3. Ks. Alma 30:44.

  4. OL 88:42–43, 47.

  5. Ks. Kol. 1:16; Moosia 4:2, 9; 5:15; Alma 18:28; 22:10; Moos. 3:5.

  6. 1. Moos. 1:1.

  7. 1. Moos. 1:27.

  8. Abr. 4:27.

  9. Joh. 3:16.

  10. Joh. 1:1–3.

  11. Kreikassa Logos (tarkoittaa ’sana’) on yksi Kristuksen nimistä.

  12. Moos. 1:32–33, kursivointi lisätty.

  13. Ks. Ef. 3:9; Moosia 3:8–11; Hel. 14:12; Morm. 9:8–14.

  14. 3. Nefi 9:15. Herra julisti edelleen: ”Katso, minä olen Jeesus Kristus, elävän Jumalan Poika, joka loi taivaat ja maan, valo, jota ei voida kätkeä pimeyteen” (OL 14:9).

  15. Ks. UK 4.

  16. Hepr. 11:1.

  17. Ef. 3:17–19.

  18. Ef. 4:11–13; ks. myös Gal. 3:26–29.

  19. 2. Nefi 25:25–26.

  20. 2. Nefi 31:20; ks. myös En. 8; Moosia 3:12.

  21. OL 14:7.

  22. Moosia 5:7.

  23. Ks. Alma 5:12–14.

  24. 2. Nefi 31:13; ks. myös MK Jaak. 6:5; Moosia 7:33; 3. Nefi 10:6; 12:24; 18:32.

  25. Alma 37:33; ks. myös Morm. 9:37; Moroni 7:25–26, 33–34, 38–39.

  26. Ks. Mormonin kirjan nimisivu.

  27. Mormonin kirjan johdanto.

  28. OL 20:29.

  29. OL 68:25; ks. myös Moos. 6:57–62.

  30. Ks. Jes. 49:26; 60:16; 1. Nefi 21:26; 2. Nefi 6:18.

  31. Ks. OL 29:5; 110:4.

  32. Ks. 2. Sam. 22:2; OL 138:23.

  33. Ks. OL 110:3.

  34. Ks. Jes. 7:14.

  35. Ks. 2. Nefi 25:14–19.

  36. Ks. Joh. 13:15; 3. Nefi 27:21.

  37. Ks. Ilm. 17:14; 19:16.

  38. Ks. Ilm. 20:12; 1. Nefi 15:33; 2. Nefi 9:22, 44; 28:23; Alma 5:15; 3. Nefi 27:14; Morm. 3:20; 9:8–14.

Tulosta