2009
Zorg door liefdediensten
december 2009


Huisbezoekboodschap

Zorg door liefdediensten

Behandel de teksten en aanhalingen of, zo nodig, andere beginselen die de zusters die u bezoekt tot zegen zullen zijn. Geef uw getuigenis van de leer. Vraag de zusters wat ze voelen en leren.

Hoe kan ik naastenliefde ontwikkelen en vergroten?

Moroni 7:48: ‘Bidt tot de Vader met alle kracht van uw hart dat gij met die liefde — die Hij heeft geschonken aan allen die ware volgelingen zijn van zijn Zoon Jezus Christus — vervuld zult zijn.’

President Dieter F. Uchtdorf, tweede raadgever in het Eerste Presidium: ‘De discipelen van Christus hebben zich in alle tijden onderscheiden door hun naastenliefde. (…) Het aantal gebeden dat we uitspreken, zal uiteindelijk bijdragen tot ons geluk, maar het aantal gebeden dat we beantwoorden, kan wel eens van groter belang zijn. Laten we onze ogen openen en de bezwaarde harten zien, de eenzaamheid en wanhoop; laten we openstaan voor de stille gebeden van anderen, en een instrument in de handen van de Heer zijn en die gebeden beantwoorden.’ (‘Geluk, uw erfgoed’, Liahona, november 2008, pp. 117–120.)

Barbara Thompson, tweede raadgeefster in het algemeen ZHV-presidium: ‘We moeten “al het goede bij [ons] van binnen redden”, zodat we als dochters van God ons deel kunnen doen om het koninkrijk van God op te bouwen. En daar zullen we bij geholpen worden. Want Joseph Smith heeft gezegd: “Indien u van de u vergunde voorrechten gebruik maakt, kunnen de engelen niet anders dan uw metgezel zijn.”

‘Laten we elkaars lasten dragen, treuren met hen die treuren, vertroosten wie vertroosting nodig hebben en de verbonden naleven die we hebben gesloten [zie Mosiah 18:8–10].’ (‘Laten we ons verheugen’, Liahona, november 2008, p. 116.)

Hoe kan ik anderen verzorgen door liefdediensten?

LV 81:5: ‘Kom de zwakken te hulp, verhef de handen die slap neerhangen en sterk de knikkende knieën.’

Ouderling Russell M. Nelson van het Quorum der Twaalf Apostelen: ‘De goede Herder heeft gezegd: “Weid mijn lammeren.” (Johannes 21:15.) En dus weidt een vrouw haar dierbaren en geeft zij hen steun en voedsel, net als de Heiland zou doen. Haar goddelijke gave omvat voeden en verzorgen, jongeren helpen, armen verzorgen en ontroostbaren opbeuren.

De Heer heeft gezegd: ‘Want zie, dit is mijn werk en mijn heerlijkheid: de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengen.’ (Mozes 1:39.) Dus zijn toegewijde dochter-discipel mag met recht zeggen: “Mijn werk en heerlijkheid is mijn dierbaren te helpen om dat hemelse doel te bereiken.”

‘Een ander mens helpen om zijn celestiale potentieel te bereiken, maakt deel uit van de goddelijke zending van de vrouw. Als moeder, leerkracht of heilige geeft zij levende klei de vorm van haar hoop. Samen met de Heer is het haar goddelijke zending om ertoe bij te dragen dat geesten leven en zielen worden verheven. Dat is het doel van haar schepping. Het is veredelend, opbouwend en verhogend.’ (‘Woman—of Infinite Worth’, Ensign, november 1989, p. 22.)

Silvia H. Allred, eerste raadgeefster in het algemeen ZHV-presidium: ‘De Heer heeft de vrouw met goddelijke eigenschappen gezegend, zoals liefde, mededogen, vriendelijkheid en naastenliefde. Door onze maandelijkse bezoeken als huisbezoekster hebben we de mogelijkheid om iedere zuster tot zegen te zijn. We steken liefdevol en vriendelijk de helpende hand toe en bieden mededogen en naastenliefde. (…) Ik bid dat we ons steeds meer zullen toewijden om onze handen liefdevol en begaan uit te strekken door elkaar met behulp van gewillig en vreugdevol huisbezoek te zegenen, te helpen en te versterken.’ (‘Weid mijn schapen’, Liahona, november 2007, pp. 113–115.)

Foto-illustratie Matthew Reier; achtergrond © Artbeats

Afdrukken