2009
Vraag en antwoord
december 2009


Vraag & antwoord

‘Mijn ouders zijn geen lid van de kerk. Hoe kan ik met hen over het evangelie praten zonder hen te beledigen?’

Denk aan het gebod: ‘Eer uw vader en uw moeder’ (Exodus 20:12). Respecteer hun wensen, maar probeer toch het evangelie thuis te introduceren. Je kunt je ouders bijvoorbeeld vragen om je te helpen met je Persoonlijke vooruitgang of Plicht jegens God zodat ze zien wat een goede programma’s de kerk heeft. Je kunt vrienden uit de kerk thuis uitnodigingen en met ze over het evangelie praten. Dat zou een aanleiding kunnen zijn voor je ouders om naar je geloofsovertuiging te vragen. Maar het allerbelangrijkste is dat je je ouders zegt dat je dankbaar bent dat je hen en het evangelie hebt.

Als de tijd er rijp voor is, nodig je ouders dan na gebed — en zonder druk op ze uit te oefenen — uit om samen te bidden, naar een kerkdienst of -activiteit te gaan, of bijvoorbeeld samen gezinsavond te houden. Als ze dat niet willen, respecteer dat dan. Als ze nu niet klaar zijn voor het evangelie, komt dat misschien nog. Bid en hoop dat die dag ooit komt.

Concentreer je altijd op het goede in je ouders. Als je van ze blijft houden, houdt dat de deur naar allerlei kansen open. Probeer het evangelie zo goed mogelijk na te leven. Je ouders krijgen misschien meer interesse als ze je goede voorbeeld zien en merken dat je door het evangelie zegeningen ontvangt.

Gebruik posters uit de Liahona

Voordat ik me in 2006 liet dopen, was ik met mijn familieleden naar een andere kerk gegaan. Ik was eerst bang om met mijn familie over de kerk te praten omdat ik bang was dat ze me zouden afwijzen. Maar toen ik thuis hier en daar posters uit de Liahona ophing, begonnen ze te vragen: ‘Waar gaat die plaat over? Wat betekent zij?’ Door die vragen werd het makkelijker om te vertellen wat de kerk het gezin te bieden heeft. Daardoor heeft mijn jongste zus zich laten dopen en nu ik op zending ben schrijven mijn vader en moeder me en zeggen dat ze het fijn vinden om naar de kerk te gaan.

Ouderling Almeida (20), zendingsgebied São Paulo-Oost (Brazilië)

Het evangelie naleven

Laat je ouders door je levenswijze zien hoe belangrijk de kerk voor je is en wat een geweldig verschil dat voor jou uitmaakt. Dat werkt het beste als je de raad van de algemene autoriteiten opvolgt, inclusief het naleven van het evangelie. Wees consequent met bidden, lezen in de Schriften, naar de kerk gaan, de geboden naleven, je aan de normen in Voor de kracht van de jeugd houden, werken aan je doelen, en luisteren naar de ingevingen van de Heilige Geest. Je kunt ook bidden en vasten voor je ouders en de Geest vragen om je te leiden. Daarnaast vind ik dat je je liefde voor hen moet uitspreken.

Andrew B. (14), Nevada (V.S.)

Moeilijk, maar niet onmogelijk

Ik zou bidden en God vragen of Hij mij de juiste woorden wil ingeven als ik met mijn ouders praat zodat ik ze niet beledig. Ik zou ook om de Geest vragen zodat ze mijn oprechtheid en liefde konden voelen. Ik zou een bijbeltekst aanhalen die het Boek van Mormon staaft. En ik zou over mijn ervaringen en gevoelens vertellen. Ik zou zeggen dat het evangelie, de liefde van God en gebed ons dichter bij de geestelijke vrede brengen die wij allemaal willen hebben. Het werk van de Heer is moeilijk, maar niet onmogelijk. Vertrouw op de Geest.

Jonathan E. (19), Veracruz (Mexico)

Leg uit hoe je je voelt

Als je bang bent om ze over het evangelie te vertellen, begin dan met ze te vertellen hoe je je voelt als je bidt en in de Schriften leest. Leg uit dat je een getuigenis hebt en waarom je van het evangelie houdt. Als je dat eenmaal in perspectief zet, kunnen ze je begrijpen en zullen ze niet beledigd raken.

Madison N. (14), Illinois (V.S.)

Spreek ze liefdevol aan

Mijn vader is geen lid en dat is soms wel eens moeilijk geweest, maar ik heb een paar dingen geleerd. Ten eerste moet ik hem liefdevol aanspreken en niet neerbuigend zijn, dan is het moeilijk voor hem om te verwerpen wat ik zeg. Mijn vader kan die liefde voelen, ook al zijn we het niet altijd eens. Ten tweede: het evangelie is eenvoudig. We moeten het niet mooier maken of veranderen. Verkondig eenvoudige waarheden. Bedenk ten slotte dat wij geroepen zijn als getuigen van Christus.

Paige I. (19), Utah (V.S.)

Verandering van hart

Je kunt je ouders een goed voorbeeld geven door je aan de kerknormen en aan alle geboden te houden, vooral het woord van wijsheid, en door met je gedrag liefde en gehoorzaamheid te tonen. Dan gaan ze misschien op je gedrag letten en helpt het ze om bij de kerk van de Heer te komen. Ik ben er vast van overtuigd dat je in je gebeden je hemelse Vader kunt vragen om hun hart te veranderen.

Sharmila S. (18), Karnataka (India)

Wees een voorbeeld

In 1 Timoteüs 4:12 leert Paulus ons: ‘Niemand schatte u gering om uw jeugdige leeftijd, maar wees een voorbeeld voor de gelovigen in woord, in wandel, in liefde, in geloof en in reinheid.’ Als je een goed voorbeeld geeft, zet je de deur open naar de bekering van je ouders. Dan schep je het goede klimaat en de kans om je getuigenis van het evangelie te geven. Als je geloof hebt, niet bang bent en een goed voorbeeld geeft, zouden ze wel eens van gedachten kunnen veranderen, wat zowel hen als jou tot zegen zou zijn.

Ouderling Tonumaipea (20), zendingsgebied Cauayan (Filipijnen)

Afdrukken