2010
Mer än en vägledning för missionärer
September 2010


Mer än en vägledning för missionärer

I personliga studier. I hemmet. I Söndagsskolans lektioner. Och naturligtvis i missionsarbetet. Det är några av sätten som medlemmarna i Hinghams stav i Massachusetts, USA använder Predika mitt evangelium på.

Som missionär i Frankrike var Chris Ivie i en liten gren där inga undersökare hade kommit till kyrkan på minst ett år. Medlemmarna kunde inte heller komma ihåg senaste gången någon hade döpts.

Äldste Ivie och hans kamrat bad om vad de skulle göra och kände sig manade att se till att alla familjerna i grenen hade — och använde — Predika mitt evangelium. Vid den tiden, i början av 2006, hade den vägledningen för missionärerna bara funnits i lite över ett år. Äldste Ivie och hans kamrat gjorde som de blivit manade och beställde och delade ut exemplar av boken.

Det var början till stora förändringar i grenen. Äldste Ivie var bara i grenen i ytterligare två månader men han såg Predika mitt evangelium förändra medlemmarnas inställning till missionsarbetet — både ungdomarnas och de vuxnas.

”Det fungerade!” minns Chris. ”Medlemmarna tänkte på missionsarbete och försökte dela med sig av evangeliet och hade mycket fina upplevelser. Det pågick mer missionärsaktivitet än grenen hade sett på åratal.”

Medlemmarna började rapportera regelbundet till missionärerna om evangeliesamtal de haft med familjemedlemmar, vänner eller kolleger. När dessa vänner tackade ja till att komma på grenens aktiviteter välkomnades de varmt av de andra medlemmarna. För äldste Ivie och hans kamrat innebar det att de knackade dörr mindre och undervisade om evangeliet mer. En av undersökarna de började undervisa döptes senare.

”Ibland finns det ett missförstånd i kyrkan om att missionsarbete bara är något som missionärerna ska göra”, säger Chris. ”Men när medlemmarna i den här grenen förberedde sig genom att studera Predika mitt evangelium insåg de att de hade en roll att fylla när det gäller att hitta människor att undervisa. Predika mitt evangelium hjälpte till att ge dem en missionärsanda.”

Chris har nu varit hemma i Medway i Massachusetts i nästan tre år, men han använder fortfarande Predika mitt evangelium i sina dagliga studier som inkörsport till skrifterna. ”Den hjälpte mig bli en bättre missionär. Den har hjälpt mig bli en bättre evangelielärare. Och den hjälper mig bli en bättre, mer kristuslik person”, säger han.

Chris är inte den enda medlemmen i Hinghams stav som har upptäckt kraften i Predika mitt evangelium utanför ramarna för missionsarbete på heltid. Boken är visserligen riktad till heltidsmissionärer men medlemsmissionärerna i Hinghams stav har märkt att den också kan välsigna och berika deras liv.

Från missionen och hem

James Setterberg var också en del av den första generationen missionärer som använde Predika mitt evangelium. När han kom till Texasmissionen Houston Öst i USA 2005 hade de andra missionärerna använt boken i flera månader. Men tack vare en lokal prästadömsledares exempel insåg äldste Setterberg att verktygets användbarhet inte var begränsad till missionärerna.

”I ett område bodde vi missionärer hemma hos en stavspresident och hans familj. Varje morgon gick de upp och studerade skrifterna, vilket bland annat innebar att de gick igenom de olika kapitlen i Predika mitt evangelium. Då insåg jag att boken verkligen är till för alla”, säger han.

Det var en lärdom som han tog med sig hem. ”Före missionen hade jag aldrig satt upp några särskilda mål för mitt liv. Jag antar att jag inte ville gå händelserna alltför långt i förväg”, medger han. ”Men tack vare betoningen som min missionspresident lade på att sätta upp mål, och kapitel 8 i Predika mitt evangelium, började allt det där ändra sig.”

Efter att ha gjort planeringar för varje vecka och målsättningar i två år formades en vana som James har behållit alltsedan han kom hem. Han har till exempel satt upp och arbetat på mål som har att göra med utbildning och andlighet. Han säger: ”Jag har insett att man egentligen inte kan veta vart man är på väg i livet om man inte sätter upp några mål. Men när man sätter upp och arbetar på målsättningar så får man kämpa lite och blir en bättre person. Jag har Predika mitt evangelium att tacka för den lärdomen.”

Undervisning i kyrkan och i familjen

Också medlemmar som inte använde Predika mitt evangelium som missionärer har upptäckt dess kraft. Jake Peterson tillhör stavens gren för unga ensamstående vuxna. Jake verkade som missionär innan Predika mitt evangelium blev tillgänglig men säger att boken har varit ovärderlig för honom i hans ämbete som grenens missionsledare eftersom den förklarar varför vi delar med oss av evangeliet: ”Ibland tänker vi som medlemmar: ’Varför är det så viktigt med missionsarbete? Mina grannar lever bra liv och gör bra saker. Varför ska jag skapa en kanske besvärlig situation genom att prata med dem om kyrkan?’ Predika mitt evangelium tar upp den saken. Den förklarar varför vi ska dela med oss av evangeliet och prata med våra vänner: Därför att Jesu Kristi evangelium ’blir till välsignelse för deras familjer, tillgodoser deras andliga behov och hjälper dem att uppfylla sina innersta önskningar’.”1

Boken hjälper också medlemmarna att hålla sig grundade i evangeliets lärdomar, säger han. ”Det finns ett citat jag uppskattar av Hyrum Smith om att predika evangeliets första grundsatser, och sedan predika dem om och om igen.2 Det uttalandet och lärdomarna i Predika mitt evangelium har gett mig större förståelse när det gäller kraften i det som är grundläggande och större uppskattning för styrkan vi kan få när vi studerar sådant som återställelsen, tro, försoningen eller omvändelse. Det finns stor kraft i de här lärdomarna.”

En annan medlem i staven, Rick Doane, verkade som församlingens missionsledare när Predika mitt evangelium blev tillgänglig. Rick kände genast att det här nya redskapet skulle hjälpa honom i hans ämbete.

”Jag tycker om det faktum att boken innehåller ett kapitel om hur man arbetar med stavs- och församlingsledare. Missionärerna kommer och går, men församlingsledarna är kvar. Det är de som håller arbetet flytande. Jag tycker om att boken betonar betydelsen av det”, säger Rick.

Rick och hans hustru Moshi har också sett hur bra boken går att använda som resurs när de undervisar sina små söner. ”Det finns en femtonminuterslektion i varje kapitel som kan vara perfekt för hemaftnarna”, säger Rick. ”Den inriktar sig på själva principen så att man håller sig till det grundläggande. Det kan hjälpa oss bygga en stark grund för oss själva och för våra barn. Det finns också exempel i boken på skriftställen och aktiviteter man kan använda. Det är en bra resurs att dra nytta av, oavsett om man undervisar hemma eller någon annanstans.”

Förberedelser för framtiden

Mark Wadsworth, 19 år, verkar nu i Spanienmissionen Bilbao och använder Predika mitt evangelium regelbundet. Men han studerade den redan före sin mission. ”Varje gång jag har gått igenom boken har jag alltid fått ut något nytt av den”, säger han.

Tack vare att han studerade Predika mitt evangelium före sin mission kunde han se fler missionärstillfällen. Missionärerna i hans område hjälpte honom och hans familj att göra upp en missionsplan för familjen. ”Det gjorde att jag började tänka på missionsarbete på ett mer aktivt sätt”, säger han. Som resultat hade han fler samtal med sina vänner om kyrkans lärdomar, dess historia och kyrkorelaterade aktiviteter.

”Jag kanske hade lika många möjligheter att prata om kyrkan innan vi gjorde upp vår plan, men jag började reagera annorlunda när de kom upp”, säger äldste Wadsworth. ”Det handlade bara om att tänka lite annorlunda när det gällde sådant som jag redan gjorde.”

Andrew Mello, 18 år, har flera månader kvar tills han ska skicka in sina missionspapper, men det betyder inte att han låter bli att förbereda sig nu. Att studera Predika mitt evangelium, säger han, har varit ett av de bästa sätten att göra det på.

En del förberedelse har kommit genom personliga studier. Andra gånger har det skett genom undervisning i prästernas kvorum. Första söndagen varje månad får en medlem i kvorumet i uppgift att hålla en lektion från Predika mitt evangelium för sina kamrater och rådgivande. Ibland håller de en hel 45-minuterslektion, men andra gånger håller de för övnings skull 15- eller 5-minutersversionerna av flera olika lektioner i stället.

Andrew inser att den här undervisningen förbereder honom för att verka som heltidsmissionär, men han kan också se fördelarna i sitt liv just nu.

”Jag märker att jag tänker på olika saker i Predika mitt evangelium hela tiden”, säger Andrew. ”Jag är den enda mormonen i min high school, så andra frågar mig ofta om vad jag tror på. Jag har kunnat använda lektioner och färdigheter från Predika mitt evangelium när jag har berättat för vänner eller bekanta om evangeliet.

”Det finns en del frågor eller samtal som kan gå i många olika riktningar”, fortsätter han, ”men när jag kan styra dem i en produktiv riktning tack vare det jag har studerat så känns det jättebra.”

Liksom Andrew Mello fick Andrew Hovey, 19 år, ett exemplar av Predika mitt evangelium under åren på high school, men det var inte förrän han hade börjat på universitetet som han kom att uppskatta boken. Tack vare inflytandet från en rumskamrat som återvänt från sin mission och en missionärsförberedelsekurs började Andrew förbereda sig för sin mission mer aktivt än han någonsin gjort tidigare. Hans böner blev personligare och mer meningsfulla, hans skriftstudier mer inriktade och hans planer för att gå ut som missionär kändes verkligare, säger han. Dessutom började han använda Predika mitt evangelium för att styra sina ansträngningar.

Sedan dess har Andrew skapat ett system för markeringar och färgkoder i sina skrifter så att de stämmer överens med principerna han studerar i Predika mitt evangelium, och för att skriva ner tankar och intryck han får under sina studier. Men han är snar att påpeka att det inte är nödvändigt att använda ett föreskrivet sätt för markering eller färgkodning eller att göra anteckningar. I stället ”kan man göra sin studiemetod personlig på det sätt som passar en bäst”, säger han. ”Det är det som är så bra med evangeliet. Vi är alla olika, men evangeliet passar oss var och en.

Samma sak är det med Predika mitt evangelium. Den undervisar om grundläggande lärdomar på ett generellt sätt så att man kan använda den som vägledning. Vi kan använda den på det sätt vi behöver för att vi ska lära oss själva eller nå någon annan.”

Patrick Smith, en annan ung man i Hinghams stav, säger att en gång i månaden i hans grens möten för aronska prästadömet rapporterar de unga männen om missionärsupplevelser de har haft och bestämmer sedan tid för att arbeta med heltidsmissionärerna.

”För inte så länge sedan följde jag med missionärerna när de undervisade en familj som redan hade undervisats om Joseph Smiths berättelse”, säger Patrick. ”Äldsterna bad mig berätta om när Kristus kom till jorden och organiserade sin kyrka. Predika mitt evangelium illustrerade allt tydligt och hade skriftställen som bekräftade allting. Alla huvudpunkter stod där.

Jag visste om allt det där och hade ett vittnesbörd om det, men Predika mitt evangelium och undervisningarna med missionärerna har hjälpt mig undervisa om de här principerna på ett bättre sätt”, säger Patrick. ”Lärdomarna som förklaras i boken har bekräftat det som jag har lärt mig hemma och i Primär så länge jag kan minnas. Och det som undervisas i Predika mitt evangelium inbjuder Anden, och det är det viktigaste vi kan ha när vi pratar om kyrkan.”

Hjälper till att åstadkomma vår himmelske Faders verk och härlighet

Patricks äldre bror Tom återvände från Kalifornienmissionen Ventura i augusti 2009. Han tycker att Predika mitt evangelium är ett av de bästa redskapen i fråga om missionsarbete. Tom uppskattar det boken hjälpte honom göra som missionär men säger att nästan alla profetiska uttalanden om missionsarbete på sidorna 12–13 i Predika mitt evangelium handlar om medlemmarnas roll när det gäller att dela med sig av evangeliet. Han säger att det visar hur mycket av missionsarbetet som medlemmarna ska göra, inte bara heltidsmissionärerna.

”När min mission närmade sig sitt slut”, minns han, ”studerade jag missionärernas ansvarsuppgifter och varför vi — missionärer och medlemmar — har fått det här arbetet att utföra. Jag läste Mose 1:39 och tänkte på missionsarbete ur vår himmelske Faders synvinkel. Allt han vill är att hans barn ska återvända till honom. Jag insåg att det vi har fått i uppdrag att göra är att hjälpa vår Fader att åstadkomma sitt verk.

Nu som medlemsmissionär inser jag att vi med hjälp av att studera skrifterna (även Predika mitt evangelium), be och söka Anden regelbundet kan lyckas med allt vi företar oss. Och om vi låter evangeliet få en central roll i vårt liv och arbetar på att förstå det bättre så blir det lättare att dela med sig av det och vittna om det.”

Slutnoter

  1. Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer (2004), s. 1–2.

  2. Se Predika mitt evangelium, s. 6.

Fotografier av medlemmar, Melissa Merrill

Skriv ut