2010
Mormons bok — en personlig guide
September 2010


Budskap från första presidentskapet

Mormons bok — en personlig guide

Bild
President Henry B. Eyring

Vi har alla i våra bästa stunder en önskan att återvända hem för att bo hos Gud. Han gav oss sin älskade Son som vår Frälsare. Han skulle bereda vägen och undervisa oss om hur man följer den. Han gav oss profeter för att de skulle visa vägen. Profeten Joseph Smith inspirerades att översätta profetuppteckningarna som Mormons bok består av. Den är en säker guide längs vägen hem till Gud.

Joseph Smith sade om den dyrbara boken: ”Jag sade till bröderna att Mormons bok är den mest felfria av alla böcker på jorden och slutstenen i vår religion, och att en människa genom att lyda dess bud kan komma närmare Gud än genom någon annan bok.”1

Buden som finns i Mormons bok kommer från Gud. Några är direkta befallningar från Frälsaren genom hans profeter om vad vi ska göra och vad vi ska bli. Mormons bok visar oss Frälsarens exempel för att stärka vår tro och beslutsamhet att lyda hans bud och följa honom. Boken är full av Kristi lärdomar som vägleder oss. Här är ett exempel från 2 Nephi:

”[Jesus] sade till människobarnen: Följ mig. Kan vi då, mina älskade bröder, följa Jesus om vi inte är villiga att lyda Faderns befallningar?

Och Fadern sade: Omvänd er, omvänd er och låt döpa er i min älskade Sons namn” (2 Nephi 31:10–11).

Boken säger tydligt att vi måste ta emot den Helige Anden som ett dop i eld så att den kan hjälpa oss hålla oss kvar på den raka och smala stigen. Vi får lära oss att vi alltid måste be i Kristi namn och inte tröttna, och om vi gör det har vi fått följande löfte: ”Därför måste ni sträva framåt med ståndaktighet i Kristus, med fullkomligt klart hopp och kärlek till Gud och till alla människor. Om ni alltså strävar framåt, mättar er med Kristi ord och håller ut intill änden, se, så säger Fadern: Ni skall få evigt liv” (2 Nephi 31:20).

Mormons bok klargör i kung Benjamins underbara tal vad det innebär att ha kärlek till Gud och till alla människor. När vår natur förändras genom försoningens kraft och genom trofast lydnad mot buden fylls vi av Guds kärlek (se Mosiah 4:1–12).

Mormons bok ger oss också tillförsikt om att vi kan bli så rena under det här livet att vi inte har någon önskan att göra ont (se Mosiah 5:2). Detta hopp ger oss mod och tröst när Satan försöker fresta oss och göra oss modfällda på vår väg.

Varje gång jag läser om så bara några rader i Mormons bok känner jag att mitt vittnesbörd stärks om att boken är sann, att Jesus är Kristus, att vi kan följa honom hem, och att vi kan ta med oss dem vi älskar hem. För mig har det varit böckernas bok. Det är Guds ord.

Jag ber att vi och alla de vi älskar ska dricka djupt och dagligen ur den. Jag vittnar i Jesu Kristi namn om att den är en sann guide.

Slutnot

  1. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 63.

Kristus i landet Ymnighet, av Simon Dewey © 2003 IRI

Till vänster: fotoillustration Craig Dimond; illustrationer Steve Kropp

Skriv ut