2015
De Heiland heeft gezegd dat de geest van twisten van de duivel is. Wat is het verschil tussen het oneens zijn met anderen, en met ze twisten?
Januari 2015


De Heiland heeft gezegd dat de geest van twisten van de duivel is (zie 3 Nephi 11:29). Wat is het verschil tussen van mening verschillen en twisten?

Het is normaal dat mensen van mening verschillen, en er zijn keren dat discipelen van Jezus Christus bij tegenstand pal moeten staan voor wat wij geloven. Maar we moeten ons standpunt op een positieve en feitelijke manier uiteenzetten zonder boos te worden, verbitterd te raken of anderen te beledigen. Dus hoe voorkomen we twist?

We kunnen beleefd van mening verschillen zonder onaangenaam te zijn. Twist voorkomen, begint met onze motieven en verlangens. Volgens de Schriften geeft ‘overmoed […] alleen maar ruzie ’ (Spreuken 13:10). Als je er meer om geeft een discussie te ‘winnen’ of ‘gelijk te hebben’, dan zal daar vast een geest van twist op volgen.

Ouderling Russell M. Nelson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft enkele manieren genoemd om twist te voorkomen: (1) ‘geef vol mededogen blijk van uw zorg om anderen’; (2) ‘beteugel de neiging om voor eigen profijt of eergevoel twistgesprekken aan te gaan, hetzij mondeling of schriftelijk’; en (3) ‘heb God in ootmoedige onderworpenheid waarlijk’ lief.1 Dan kunnen we de Geest van de Heer bij ons hebben en niet de geest van twist.

Noot

  1. Russell M. Nelson, ‘The Canker of Contention’, Ensign, mei 1989, pp. 70–71.

Afdrukken