2015
Vejen til sikkerhed
Oktober 2015


Til vi ses igen

Vejen til sikkerhed

Fra »Find tryghed i at følge råd«, Stjernen, juli 1997, s. 23-25.

En af de måder, hvorpå vi kan vide, om en advarsel kommer fra Herren eller ej, er, at loven om vidner, bemyndigede vidner, er blevet benyttet.

Billede
Images from the April 2013 general conference.

Der synes ikke at være nogen ende på Frelserens ønske om at føre os i sikkerhed. Og der er konsekvens i den måde, hvorpå han viser os vejen. Han kalder på os ad flere kanaler, så det kan nå ud til dem, der er villige til at lytte. Og blandt de midler, han bruger, er altid at sende budskabet ved sine profeters mund, når folk har kvalificeret sig til at have Guds profeter. Disse bemyndigede tjenere har altid fået befaling om at advare folket og vise dem, hvor de kan finde sikkerhed.

Da stemningen var på kogepunktet i det nordlige Missouri i efteråret 1838, gav profeten Joseph Smith alle de hellige besked på at søge beskyttelse i Far West. Mange boede på afsidesliggende gårde eller i spredte bosættelser. Han gav personligt dette råd til Jacob Haun, der havde grundlagt en lille bosættelse, som blev kaldt »Haun’s Mill«. En optegnelse fra dengang lyder: »Bror Joseph havde sendt bud med Haun, som ejede møllen, og han skulle informere brødrene, som boede derude, om at komme til Far West, men mr. Haun videregav ikke beskeden« (Philo Dibble, »Early Scenes in Church History« i Four Faith Promoting Classics, 1968, s. 90). Senere skrev profeten Joseph i sin historie: »Indtil nu har Gud givet mig visdom til at redde de mennesker, som vil lytte til råd. Ingen, som har fulgt mine råd, er blevet slået ihjel« (History of the Church, 5:137). Så noterede profeten den triste sandhed, at uskyldige liv kunne være blevet reddet ved Haun’s Mill, hvis hans råd var blevet modtaget og fulgt.

I vor tid er vi blevet advaret med anvisninger på, hvor vi kan finde sikkerhed fra synd og sorg. En af nøglerne til at erkende disse advarsler er, at de bliver gentaget. For eksempel har I indtil flere gange ved disse generalkonferencer hørt vores profet sige, at han ville citere en tidligere profet og derved blive et andet og til tider tredje vidne … Apostlen Paulus skrev: »På to eller tre vidners udsagn skal enhver sag afgøres« (2 Kor 13:1). En af de måder, hvorpå vi kan vide, om en advarsel kommer fra Herren, er, at loven om vidner, bemyndigede vidner, er blevet benyttet. Når profeternes ord synes at gentage sig, burde vores opmærksomhed blive vakt og vores hjerte fyldes med taknemlighed over at leve i en så velsignet tid …

Vor himmelske Fader elsker os. Han sendte os sin enbårne Søn som Frelser. Han vidste, at vi ville møde store farer i dette liv, hvoraf de værste ville stamme fra den frygtelige modstanders fristelser. Det er en af grundene til, at Frelseren har skænket os præstedømmenøgler, så de, der har lydhøre ører og tro til at adlyde, kunne søge sikkerhed.

Udskriv