2015
Spørgsmål & svar
Oktober 2015


Spørgsmål & svar

»Da min mor var syg, fastede og bad vi for hende, men hun døde alligevel. Hvordan kan jeg finde fred med det?«

Det er en sørgelig tid i dit liv. Det er normalt at ønske vished og svar på dine mange spørgsmål: »Hvorfor overlevede hun ikke? Vil jeg se hende igen? Hvordan kan jeg leve uden hende?«

Jesu Kristi evangelium giver både trøst og svar. Herren lovede: »Velsignede er alle de, som sørger, for de skal trøstes« (3 Ne 12:4). Søg Helligånden, for han trøster.

Du tvivler måske på, om dine bønner er blevet hørt. Vær rolig: Vor himmelske Fader hører altid vore bønner. Skrifterne og de levende profeter lover os, at det er sandt. Det, som Herren sagde til Joseph Smith, gælder også dig: »Dine bønner og dine brødres bønner er steget op for mine ører« (L&P 90:1). Men vi skal huske på, at vor himmelske Fader besvarer vore bønner med et evigt perspektiv for øje (se Es 55:8-9). Det er derfor, vi følger Frelserens eksempel med at bede om velsignelser, men derpå oprigtigt bede om, at Faderens vilje vil ske (se Luk 22:42).

Selvom det er hårdt, så kan denne prøvelsens tid være med til at udvikle dig. Du kan lære at have tro på Guds vilje, selvom det betyder, at din mor ikke blev helbredt. Selvfølgelig ville du gerne have, at hun stadig levede. Men prøven i jordelivet er at stole på Gud til alle tider – især når det er svært. Hvis du stoler på ham, »skal alting virke sammen til gavn for [dig]« (L&P 90:24).

Døden er en del af planen

Ifølge vor himmelske Faders plan for lykke for os er vores tilbagevenden til hans nærhed baseret på død og opstandelse, som hjælper os til at forandre os fra denne jordiske tilstand til en udødelig tilstand. Du skal blot acceptere døden som en del af planen og tro på, at du en dag vil være i stand til atter at være sammen med din afdøde mor. Vid, at din mor er i åndeverdenen, og at hun venter på dig.

David M., 18 år, Vestkasai, Den Demokratiske Republik Congo

Hun er i åndeverdenen

Min mor fik konstateret kræft for to år siden. Jeg kunne ikke lide at se, at hun havde smerter, og jeg ønskede, at jeg kunne gøre noget. Og selvom min mor fik det bedre, så var det en hård oplevelse. Din mor er et sted, hvor hun ikke føler nogen smerter eller lidelser. Det er hårdt ikke at se hende mere, men du er aldrig alene. Hun vil altid elske dig, og vor himmelske Fader vil altid være der til at opløfte dig, når du er nede. Du vil aldrig blive forladt. Jesus Kristus led for hele verdens synder; han ved, hvordan du har det, og hvad du gennemgår. Gør, som jeg gjorde under mine prøvelser: Henvend dig til ham, og han vil gøre dine byrder lette.

Shiloh W., 18 år, Chihuahua, Mexico

Din familie vil blive forenet igen

Min mor døde, da jeg blot var 12 år gammel. På det tidspunkt var jeg ikke medlem af Kirken. Da hun var syg, bad jeg meget om, at min mor ville blive rask. Jeg havde en stor tro, og jeg stolede på Gud i håbet om, at hun ville få det bedre. Desværre blev hun ikke rask. Jeg undrede mig over, hvorfor hun skulle dø i så ung en alder og efterlade mig, mens jeg stadig var teenager. Jeg var vred og nåede et punkt, hvor jeg tvivlede på, om Gud eksisterede. Nu, hvor jeg er medlem af Kirken, forstår jeg frelsesplanen. Jeg ved, at hun venter på mig, og at vores familie vil blive forenet igen.

Inaê L., 19 år, Minas Gerais, Brasilien

Prøvelser lærer os noget

Min mor døde for tre år siden. Dit forhold til vor himmelske Fader og Frelseren vil vokse, hvis du ser hen til dem i nødens stund. Du vil opdage, at denne prøvelse, hvor knusende den end er, også kan være en velsignelse. Bed til din Fader i himlen for at få fred og forvisning. Stol på Herrens plan for dig. Accepter, at vor himmelske Fader ved, hvor vi skal hen, og hvad vi behøver for at komme derhen. Herren elsker dig og ønsker, at du er glad. Det er meningen, at vore prøvelser skal lære os noget og gøre os stærkere.

Meghan B., 18 år, Ontario, Canada

Du vil se hende igen

Min mormor døde, da min mor var 17 år. Familien fastede og bad for hende adskillige uger inden, hun døde. Hun fik også en præstedømmevelsignelse. Det vigtigste, der gav min mor fred, var at vide, at hun kunne se sin mor igen i det næste liv. Min mors mål er at leve sit liv, så hun vil være værdig til den velsignelse. Jeg er ked af, at jeg aldrig vil kunne møde min mormor i dette liv, men jeg ser frem til det tidspunkt, hvor vi endelig skal mødes.

Cari R., 15 år, Utah, USA

Udskriv