2018
Zes redenen waarom we de kerk echt nodig hebben!
August 2018


Zes redenen waarom we de kerk echt nodig hebben!

Je mag veel dingen in het leven zelf bepalen. Maar wil je de persoon worden die God voor ogen heeft, dan moet je het plan van onze hemelse Vader voor jou volgen.

Afbeelding
youth at church

Heb je iemand weleens horen vragen waarom we een kerk hebben? Of misschien waarom we die nodig hebben? Waarom kun je niet gewoon zelf geestelijk zijn? Je kunt toch prima de bergen, het strand of een andere speciale plek opzoeken en je dicht bij God voelen?

Natuurlijk kun je overal waar je bent dicht bij God zijn – dat is zelfs een heel goed idee! Maar onze hemelse Vader heeft zoveel meer voor je in petto dan een vage geestelijke beleving. Hij wil graag dat je het beste uit jezelf haalt. Hij heeft voor jou zelfs alles weggelegd wat Hij heeft en wil je het eeuwige leven geven. En Hij heeft een plan en een organisatie om dat allemaal te bereiken. Dat plan is het heilsplan, en De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is die organisatie – ‘de enige ware en levende kerk op het oppervlak van de gehele aarde’ (LV 1:30).

Hier zijn zes redenen waarom we de kerk echt nodig hebben.

1. Om over het evangelie van Jezus Christus te leren en eraan deel te nemen

Een van de zegeningen van lidmaatschap in de kerk is dat we over de volheid van het evangelie kunnen leren (zie LV 1:17–23). Als we oprecht met een nederige, gebedsvolle, ijverige en gehoorzame houding willen leren, kunnen we een getuigenis krijgen. We kunnen dan ook hoop in de opstanding en in de verzoening van Jezus Christus hebben.

We leren van kerkleiders en door kerkmateriaal ook over andere essentiële leerstellingen. Denk bijvoorbeeld aan de herstelling van het evangelie, de roeping van hedendaagse profeten en de ware aard van de Godheid. We worden blij en gelukkig als we in overeenstemming met ware leer leven.

2. Om noodzakelijke verordeningen en verbonden te ontvangen

Het werk van onze hemelse Vader is ‘de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengen’ (Mozes 1:39). Maar soms vergeten we dat zijn werk ook wat inspanning van onze kant vergt! Wij komen door gehoorzaamheid aan de verordeningen en verbonden van het evangelie voor de zegeningen van het eeuwige leven in aanmerking. President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘We kunnen ons niet in de tegenwoordigheid van God wensen. We dienen de wetten te gehoorzamen waarop die zegeningen gegrond zijn [zie LV 130:20–21].’1

De verordeningen waaraan we deelnemen en de verbonden die we sluiten, zijn noodzakelijk om in de tegenwoordigheid van onze hemelse Vader te kunnen terugkeren. Voor die verordeningen en verbonden is het priesterschap nodig, dat alleen in Gods ware kerk te vinden is. Zonder die verbonden zouden we verloren zijn.

3. Om elkaar voort te helpen

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Een belangrijke reden waarom de Heer een kerk heeft, is om een gemeenschap van heiligen te vormen die elkaar steunen op het “nauwe en smalle pad dat tot het eeuwige leven voert” [2 Nephi 31:18].’2

In de kerk kunnen we een zorgzame band met anderen ontwikkelen. We kunnen elkaar door moeilijke tijden heen helpen, elkaar voort leiden en dicht bij elkaar blijven. (Zie ‘Ik ben een kind van God’, Lofzangen, nr. 195; Efeze 2:19.) Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Wij zijn allemaal kinderen van God en we moeten elkaar onderwijzen; we moeten elkaar leren hoe “het evangelie werkt”.’3 De kerk is de ideale plek om dat te doen!

4. Om gezinnen op het eeuwige leven voor te bereiden

Gezinnen op het eeuwige leven voorbereiden is nog een belangrijke reden waarom we de kerk hebben. Dankzij de verzegelverordening in de tempel kan een gezin eeuwig samen zijn. Om die zegeningen te ontvangen moeten we wel naar het evangelie leven. De kerk helpt de gezinsleden om elkaar daarin te steunen.

Ouderling Christofferson heeft gezegd: ‘Het draait er bij evangelielessen en priesterschapsverordeningen in de kerk om dat gezinnen voor het eeuwige leven in aanmerking komen.’4 De kerk helpt ons dus naar die verbonden te leven, en elkaar daarbij te steunen.

Afbeelding
young women at church

5. Om mensen overal ter wereld tot zegen te zijn

Ouderling Christofferson heeft gezegd dat we in de kerk dienen samen te werken. Onze hemelse Vader kan dan ‘in noodzakelijke dingen voorzien die enkelingen of kleine groepen niet tot stand kunnen brengen’.5

Wist je dat de kerk de afgelopen dertig jaar jaarlijks humanitaire hulp en dienstbetoonprojecten ter waarde van ruim dertig miljoen euro heeft geschonken? Kerkleden brengen met hun gulle gaven en vrijwilligerswerk dingen tot stand die anders niet mogelijk zouden zijn.

Zendelingen dragen het licht van het evangelie door ons uitzonderlijke zendingsprogramma aan mensen over de hele wereld uit. Er zijn momenteel zo’n 105.000 zendelingen werkzaam (jongvolwassenen en ouderen). Tjonge! Dat zijn meer mensen dan sommige steden aan inwoners tellen!

Dankzij schenkingen van leden heeft de kerk ook de middelen om overal ter wereld tempels te bouwen. Er waren in april 2018 182 tempels in gebruik, in aanbouw of aangekondigd.

6. Om het koninkrijk van God op aarde te vestigen

De kerk is het koninkrijk van God op aarde (zie LV 65). Dat is een van de belangrijkste redenen waarom God een kerk heeft gevestigd. De Heer heeft Joseph Smith en alle profeten en apostelen na hem de sleutels van het priesterschap verleend. Ouderling Christofferson heeft gezegd: ‘Met het gezag van die sleutels bewaren de priesterschapsfunctionarissen van de kerk de zuiverheid van de leer van de Heiland en de juistheid van zijn heilsverordeningen.’6

De Heer kan zijn werk door de kerkleiders besturen en zijn kinderen bedienen. Zonder dat leiderschap zouden allerlei valse ideeën en leringen ons ongetwijfeld op duistere, verboden paden leiden. Kortom: om te weten hoe we het eeuwige leven kunnen verkrijgen, hebben we de bescherming van profeten en apostelen nodig die werkelijk geroepen en geordend zijn. Dat gebeurt alleen in zijn kerk.

Noten

  1. Russell M. Nelson, ‘Nu is de tijd om ons voor te bereiden’, algemene aprilconferentie 2005.

  2. Zie D. Todd Christofferson, ‘Waarom de kerk er is’, algemene oktoberconferentie 2015.

  3. Jeffrey R. Holland, ‘Onderwijzen en leren in de kerk’, Liahona, juni 2007, 58.

  4. D. Todd Christofferson, ‘Waarom de kerk er is’.

  5. D. Todd Christofferson, ‘Waarom de kerk er is’.

  6. D. Todd Christofferson, ‘Waarom de kerk er is’.

Afdrukken