2020
Ole kuin Nefi
Tammikuu 2020


Ole kuin Nefi

Kun Nefi sanoi isälleen: ”Minä menen ja teen sen, mitä Herra on käskenyt” (1. Nefi 3:7), hän antoi meille innoittavan esimerkin uskosta ja uutterasta kuuliaisuudesta. Nefin sitoumuksella mennä ja tehdä oli juurensa kahdessa tärkeässä ominaisuudessa, joita me jokainen voimme kehittää: hänen henkilökohtaisessa todistuksessaan Herrasta ja Herran profeetoista sekä hänen hengellisessä sinnikkyydessään.

Todistuksen kehittäminen

Nefi oli kuuliainen, koska hän oli tavoitellut omakohtaista todistusta Herran hänen isälleen antamista käskyistä ja saanut sen (ks. 1. Nefi 2:16–20). Hän tiesi, että pronssilevyjen hankkiminen olisi vaikeaa. Mutta toisin kuin veljensä hän tiesi, että Herra olisi hänen kanssaan ja valmistaisi heille keinon toteuttaa tuon tehtävän.

Tämä usko Jumalaan ja Hänen profeettaansa siunasi ja tuki Nefiä koko hänen elämänsä ajan ja auttoi häntä saamaan aikaan ihmeellisiä asioita. Nefin tavoin me voimme tehdä elämässämme suuria asioita, kun pyrimme noudattamaan neuvoja, joita saamme eläviltä profeetoilta, Pyhän Hengen kehotuksista ja pyhistä kirjoituksista. Esimerkiksi Herran profeetta tänä aikana, presidentti Russell M. Nelson, on pyytänyt meitä auttamaan Israelin kokoamisessa ja valmistautumaan Vapahtajan paluuseen.1

Kun tutkimme Jumalan sanaa ja noudatamme sitä, uskomme kasvaa ja tunnemme sydämessämme päättäväisyyttä olla kuuliaisia silloinkin, kun tiedämme asioiden olevan vaikeita.

Kuva
young man hiking

Hengellisen sinnikkyyden kehittäminen

Nefin esimerkki opettaa meille myös Kristuksen kaltaista sinnikkyyden ominaisuutta – että tekee työtä läpi haasteiden sen sijaan että etsisi helppoa ulospääsyä. Elämässämme on aina aikoja, jolloin meitä pyydetään tekemään vaikeita ja vaativia asioita. Jos me noissa tilanteissa turvaamme uskoomme Kristukseen ja valitsemme ”vaikeamman oikean helpomman väärän sijaan”2, niin meitä siunataan.

Kun huomaat, että edessäsi on vaikea päätös tai tehtävä, niin asenne ”mene ja tee” auttaa sinua sinnittelemään. Se, että noudatat uskollisesti saamaasi johdatusta, osoittaa Herralle, että Hän pystyy luottamaan sinuun, ja se vahvistaa uskoasi Jeesukseen Kristukseen.

Kun teet uskollisesti työtä kehittääksesi todistustasi, hengellistä sinnikkyyttä ja ”mene ja tee” -asennetta, niin Herra siunaa sinua, vahvistaa sinua ja tukee sinua tänä vuonna ja koko elämäsi ajan.

Viitteet

  1. Ks. Russell M. Nelson, ”Toivo Israelin”, maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille, 3. kesäkuuta 2018, hopeofisrael.churchofjesuschrist.org.

  2. Ks. Thomas S. Monson, ”Valinnat”, huhtikuun 2016 yleiskonferenssi.

Tulosta