2020
Heillä oli toivo Kristuksen tulemisesta – ja meilläkin voi olla
Huhtikuu 2020


Heillä oli toivo Kristuksen tulemisesta – ja meilläkin voi olla

Mormonin kirjan profeetoilla oli toivo siitä, että Kristus tulisi. Lukiessamme heidän sanojaan meillä voi olla tuo sama toivo siitä, että Hän tulee jälleen.

Kuva
Christ visiting the Americas

Vierailu, Jorge Cocco Santángelo

Mitä sanoja tulee mieleesi, kun ajattelet Mormonin kirjaa?

Nefiläiset, lamanilaiset ja muut -laiset?

Vihanpito, vaarat, vaikerointi?

Parannus, pelastus, pyhyys?

Jeesus Kristus?

Toivo?

Pääsiäinen on erinomainen ajankohta pohtia jälleen kerran Mormonin kirjan sanomaa. Ennen kaikkea sanomaa, että Jeesus on Kristus, meidän Vapahtajamme ja Lunastajamme. Hänen ansiostaan me voimme lopulta vapautua ruumiin ja sielun tuskista. Kuolemasta ja synnistä. Me voimme voittaa kaiken sen pahan, mitä maailma meille syytää.

Yksinkertaisesti ilmaistuna meillä voi olla toivo.

Toivo – todellinen, Jeesukseen Kristukseen keskittynyt toivo – innoitti muinaisia profeettoja kirjoittamaan aikakirjoja kultalevyille, joista tulisi Mormonin kirja. Jaakob sanoo meille: ”Sillä tätä tarkoitusta varten me olemme kirjoittaneet nämä asiat, jotta he tietäisivät, että me tiesimme Kristuksesta, ja meillä oli toivo hänen kirkkaudestaan monta sataa vuotta ennen hänen tulemistaan” (MK Jaak. 4:4).

Jaakob halusi meidän tietävän, että hän – ja muut aikakirjoja pitäneet profeetat – tiesivät Kristuksen tulemisesta. Monia satoja vuosia ennen kuin Hän tuli! Ja heidän lukemiensa profeettojen sanat innoittivat heitä saamaan tuon toivon. Jaakob selittää, että ”[ei] vain meillä itsellämme ollut toivo hänen kirkkaudestaan, vaan myös kaikilla pyhillä profeetoilla, jotka olivat ennen meitä.

Katso, he uskoivat Kristukseen ja palvelivat Isää hänen nimessään, ja myös me palvelemme Isää hänen nimessään – –.

Sen vuoksi me tutkimme profeettoja, ja meillä on monia ilmoituksia ja profetian henki; ja kaikki nämä todistukset saatuamme me saamme toivon, ja uskostamme tulee järkähtämätön.” (MK Jaak. 4:4–6; ks. myös 1. Nefi 19:21; MK Jaak. 7:11; Moosia 3:13; Hel. 8:16.)

Toivo, jonka he saivat sekä omien kokemustensa että pyhistä kirjoituksista lukemiensa profetioiden avulla, valmisti heitä siihen päivään, jolloin Kristus tulisi. Samalla tavoin nykyajan profeetat kannustavat meitä valmistautumaan siihen, kun Kristus tulee jälleen. Jos meillä on määrä olla tuo sama toivo, meidänkin pitää tutkia profeettoja ja pyrkiä saamaan monia ilmoituksia sekä profetian henki. Heidän todistuksensa Jeesuksesta Kristuksesta sekä vahvistavat omaamme että myös auttavat meitä valmistautumaan Hänen tulemiseensa.

Lehi

”Kuinka tärkeää sen vuoksi onkaan, että nämä asiat ilmaistaan maan asukkaille, jotta he voivat tietää, ettei mikään liha voi asua Jumalan luona muuten kuin pyhän Messiaan ansioiden ja laupeuden ja armon kautta, hänen, joka antaa henkensä lihan mukaisesti ja ottaa sen jälleen Hengen voimasta saadakseen aikaan kuolleiden ylösnousemuksen, ollen ensimmäinen, joka nousee ylös.”

Nefi

”Ja me puhumme Kristuksesta, me riemuitsemme Kristuksessa, me saarnaamme Kristuksesta, me profetoimme Kristuksesta ja me kirjoitamme profetioidemme mukaisesti, jotta lapsemme tietäisivät, mistä lähteestä he voivat odottaa syntiensä anteeksiantoa.”

Kuningas Benjamin

”Ja hänen nimensä on oleva Jeesus Kristus, Jumalan Poika. – –

Ja katso, hän tulee omiensa luokse, jotta pelastus voisi tulla ihmislapsille, niin, uskon kautta hänen nimeensä – –. 

Ja hän on nouseva kolmantena päivänä kuolleista – –.

Sillä katso, ja myöskin hänen verensä sovittaa niiden synnit, jotka ovat langenneet Aadamin rikkomuksen tähden, jotka ovat kuolleet tuntematta Jumalan tahtoa heitä kohtaan tai jotka ovat tehneet syntiä tietämättään.”

Alma

”Ja hän kulkee kärsien kaikenlaisia kipuja ja ahdinkoja ja koetuksia, ja tämä, jotta toteutuisi sana, joka sanoo hänen ottavan päällensä kansansa kivut ja sairaudet.

Ja hän ottaa päällensä kuoleman päästääkseen kuoleman siteet, jotka sitovat hänen kansaansa; ja hän ottaa päällensä heidän heikkoutensa, jotta hänen sisimpänsä täyttyisi armolla, lihan mukaisesti, jotta hän osaisi lihan mukaisesti auttaa kansaansa sen heikkouksien mukaisesti.”

Amulek

”Ja tuo suuri ja viimeinen uhri on oleva Jumalan Poika, niin, ääretön ja iankaikkinen.

Ja näin hän on tuova pelastuksen kaikille niille, jotka uskovat hänen nimeensä; tämä on tämän viimeisen uhrin tarkoitus: saada aikaan armahtavaisuus, joka voittaa oikeudenmukaisuuden ja saa aikaan keinon, jolla ihmiset voivat saada parannukseen johtavan uskon.

Ja näin armo voi tyydyttää oikeudenmukaisuuden vaatimukset ja sulkee heidät turvallisten käsivarsien suojaan, kun se, joka ei osoita parannukseen johtavaa uskoa, on koko oikeudenmukaisuuden vaatimusten lain alainen; sen tähden suuri ja iankaikkinen lunastussuunnitelma toteutuu vain sen kohdalla, jolla on parannukseen johtava usko.”

Kuva
the Savior in Gethsemane

Gethsemane, by Jorge Cocco Santangelo

Samuel Lamanilainen

”Sillä katso, hänen on totisesti kuoltava, jotta pelastus voi tulla; eli hänen täytyy ja on välttämätöntä kuolla saadakseen aikaan kuolleiden ylösnousemuksen, jotta ihmiset siten voidaan tuoda Herran eteen.

Eli, katso, tämä kuolema saa aikaan ylösnousemuksen ja lunastaa koko ihmissuvun ensimmäisestä kuolemasta – siitä hengellisestä kuolemasta; sillä koko ihmissuku, joka on Aadamin lankeemuksen tähden erotettu pois Herran luota, katsotaan kuolleeksi sekä siihen nähden, mikä on ajallista että siihen nähden, mikä on hengellistä.

Mutta katso, Kristuksen ylösnousemus lunastaa ihmissuvun, niin, vieläpä koko ihmissuvun, ja tuo sen takaisin Herran eteen.”

Kuva
Christ with children

Blessing the Children, by Jorge Cocco Santangelo

Mormon

”Tietäkää, että teidän on tultava tuntemaan isänne ja tehtävä parannus kaikista synneistänne ja pahoista teoistanne ja uskottava Jeesukseen Kristukseen, että hän on Jumalan Poika ja että juutalaiset surmasivat hänet, ja Isän voimalla hän on noussut ylös, minkä kautta hän on saanut voiton haudasta; ja hänessä on myös kuoleman pistin nielty.

Ja hän saa aikaan kuolleiden ylösnousemuksen, jonka kautta ihminen on herätettävä seisomaan hänen tuomioistuimensa edessä.

Ja hän on saanut aikaan maailman lunastuksen, jonka kautta sen, joka havaitaan syyttömäksi hänen edessään tuomiopäivänä, annetaan asua Jumalan luona hänen valtakunnassaan laulamassa lakkaamatonta ylistystä ylhäisten kuorojen kanssa Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle, jotka ovat yksi Jumala, onnen tilassa, jolla ei ole loppua.”

Tulosta