2020
Vahvista uskoasi ensimmäisen näyn avulla
Huhtikuu 2020


Vahvista uskoasi ensimmäisen näyn avulla

Rukoilen, että noudatat Josephin mallia rukouksesta, opit hänen oppimansa totuudet ja vahvistat uskoasi taivaalliseen Isääsi ja Hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen.

Kuva
Teenaged Elder Anderson shares his beliefs with friends Illustration of Elder Neil Anderson when he was 16 years old at a conference he traveled to the east coast to attend. He is in a informal group of people and he is explaining his beliefs to the group.

Kun olin 16-vuotias, matkustin kotoani Idahosta Yhdysvaltain itärannikolle konferenssiin, johon osallistui nuoria miehiä ja nuoria naisia kaikista 50 osavaltiosta ja lähes 40 muusta maasta. Sitä ennen olin harvoin ollut tilanteessa, jossa uskonkäsitykseni ja vakaumukseni olisivat erottaneet minut joukosta.

Yhtenä iltana vapaamuotoisessa ryhmätilanteessa heräsi keskustelu joistakin Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon uskonkäsityksistä ja käytännöistä. Suuri joukko oppilaita käänsi äkkiä huomionsa minuun ja alkoi esittää kysymyksiä, joista osa arvosteli uskonkäsityksiämme.

Se yllätti minut. Mutta kun olin pohtinut asiaa hetken, aloin kertoa joistakin evankeliumin perusperiaatteista. Selitin, että meillä on taivaallinen Isä, että me olemme Hänen poikiaan ja tyttäriään ja että me olemme maan päällä kasvattamassa uskoa Jeesukseen Kristukseen ja osoittamassa, että valitsemme pahan sijaan hyvän.

Näistä periaatteista kertominen johti minut Joseph Smithin todistukseen. Muut oppilaat eivät olleet kysyneet Joseph Smithistä, mutta huomasin kertovani taustaa sille, miksi uskoin sen, mitä uskoin. Kun kerroin Isän ja Pojan ilmestymisestä pyhässä lehdossa, äkkiä kaikki hiljenivät. Huoneeseen lankesi läpitunkeva pyhyyden tuntu, ja minussa ja sanoissani oli valtava hengellisen voiman tunne.

Jälkeenpäin useat oppilaat kiittivät minua lujasta vakaumuksestani. Jotkut jopa pyysivät lisää tietoa kirkosta. Kun palasin sinä iltana huoneeseeni, tajusin, että se, johon tällä kokemuksella oli ollut suurin vaikutus, olin minä. Olin tuntenut itse voiman, joka tulee, kun todistaa Isästä Jumalasta, Jeesuksesta Kristuksesta ja ensimmäisestä näystä.

Sen kokemuksen jälkeen, josta on yli 50 vuotta, olen todistanut satoja kertoja Isästä, Pojasta ja profeetta Joseph Smithistä. Näissä kokemuksissa olen jatkuvasti tuntenut Pyhän Hengen vahvistavan todistuksen.

Haluaisin esittää viisi periaatetta, jotka olen oppinut hengellisen ymmärrykseni avulla ensimmäisestä näystä. Nämä periaatteet ovat vahvistaneet uskoani taivaalliseen Isäämme ja Hänen rakkaaseen Poikaansa sekä haluani seurata Heitä. Toivon niiden vahvistavan sinuakin.

Kuva
An illustration of the First Vision

1. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kolme erillistä olentoa

Vuosisatojen ajan uskontotieteilijät ja filosofit olivat väitelleet siitä, millaisia Isä Jumala, Jeesus Kristus ja Pyhä Henki ovat. Monet uskoivat, että He ovat yksi olento. Josephin pyhässä lehdossa 200 vuotta sitten saaman kokemuksen ansiosta me tiedämme ehdottoman totuuden siitä, millainen Jumala on.

Ensinnäkin Hän elää! Toiseksi Isä ja Poika ovat kaksi erillistä, loistavaa, ylösnoussutta olentoa, ainutlaatuisia kumpikin. Myöhemmin Joseph sai tietää, että ”Pyhällä Hengellä ei ole liha- ja luuruumista, vaan hän on henkipersoona. Ellei niin olisi, Pyhä Henki ei voisi asua meissä.” (OL 130:22.)

2. Me olemme Jumalan poikia ja tyttäriä

Ensimmäisen näyn ja muiden kokemusten avulla profeetta Joseph Smith sai tietää, ettei Jumala ole jokin kaukainen voima, joka loi maailman ja sen asukkaat ja sitten unohti heidät. Todellisuudessa jokainen meistä on ”taivaallisten vanhempien rakas tytär [tai poika]”1.

Perhejulistuksessa sanotaan: ”Kaikki ihmiset – miehet ja naiset – on luotu Jumalan kuvaksi. Jokainen heistä on taivaallisten vanhempien rakas henkipoika tai -tytär, ja sellaisena jokaisella on jumalallinen luonne ja päämäärä.”2 Isämme on selkeästi julistanut tuon päämäärän: ”Tämä on minun työni ja kirkkauteni – ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttaminen” (Moos. 1:39).

Olemme saaneet identiteettimme Jumalalta, ja olemme täällä maan päällä tullaksemme enemmän Hänen kaltaisikseen. Tämän ensimmäisestä näystä saadun ymmärryksen ansiosta tiesin nuorena miehenä, että minulla on henkilökohtainen taivaallinen Isä, joka rakastaa minua ja haluaa minun palaavan luokseen.

3. Me voimme saada syntimme anteeksi

Yksi Josephin syviä huolia oli, saako hän syntinsä anteeksi. Eräässä kertomuksessa ensimmäisestä näystä Herra puhutteli nuorta totuudenetsijää näillä sanoilla: ”Joseph, poikani, syntisi ovat sinulle anteeksi annetut. Käy tietäsi, kulje minun säädösteni mukaan ja pidä minun käskyni. Katso, minä olen kirkkauden Herra. Minut ristiinnaulittiin maailman edestä, että kaikki ne, jotka uskovat minun nimeeni, saisivat iankaikkisen elämän.”3

Joseph oppi, että Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta Hän voisi saada syntinsä anteeksi ja tulla puhtaaksi ja tahrattomaksi Jumalan edessä. Hän sai varman tiedon siitä, että Jeesus Kristus otti päälleen kaikkien niiden synnit ja kuormat, jotka ovat joskus eläneet tai tulevat joskus elämään maan päällä.

Ensimmäisestä näystä opimme, että Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armon ansiosta mekin voimme saada syntimme anteeksi ja seisoa jonakin päivänä puhtaina Isän edessä.

4. Taivaallinen Isämme kuulee rukouksemme ja vastaa niihin

Lehdossa sinä päivänä vuonna 1820 Joseph sai tietää, että taivaallinen Isä kuulee rukouksen ja vastaa siihen. Myöhemmin Joseph sanoi: ”Luotin täysin siihen, että saisin jumalallisen ilmoituksen, koska olin aikaisemminkin saanut” (JS–H 1:29). Hänen esimerkkinsä opettaa meille, että me voimme lähestyä taivaallista Isäämme rukouksessa saadaksemme omat vastauksemme.

Joseph käytti tätä rukouksen mallia yhä uudelleen. Hän luotti siihen, että Herra kuulisi hänen rukouksensa ja vastaisi niihin. Hän rukoili asioista, joista sinäkin olet todennäköisesti rukoillut.

Hän rukoili viisautta (ks. JS–H 1:12–13).

Hän rukoili kasteesta (ks. JS–H 1:68).

Hän rukoili vapautusta vääryydestä ja sorrosta (ks. OL 121:1–4).

Hän rukoili lähetyssaarnaajien puolesta (ks. OL 109:22).

Hän rukoili kirkon, sen jäsenten ja sen johtajien puolesta (ks. OL 109:71–76).

Ja hän rukoili perheensä puolesta (ks. OL 109:68–69).

Tässä on malli meille. Joseph osoitti meille, että me kaikki voimme kääntyä Isämme puoleen rukouksessa.

5. Isä ja Poika tuntevat meidät henkilökohtaisesti

Ensimmäisestä näystä opimme, että nämä selestiset olennot tuntevat meidät henkilökohtaisesti aivan kuten He tunsivat Josephin. Isä kutsui Josephia nimeltä ja ”osoittaen toista” sanoi: ”Tämä on minun rakas Poikani. Kuule häntä!” (JS–H 1:17.)

Isä ja Poika tunsivat Josephin tarpeet, huolet ja kaipauksen aivan kuten He tuntevat meidän. He tietävät myös onnistumisistamme ja suruistamme.

Nuoruudessani rukoilin monia asioita. Kun muistelen sitä nyt, jotkin noista asioista eivät tunnu kovinkaan tärkeiltä. Mutta ne olivat tärkeitä minulle silloin, ja ymmärsin jo varhain, että minulla on taivaassa Isä, joka kuuntelee minua. En aina saanut vastausta heti, mutta tunsin, että omana aikanaan ja omalla tavallaan Hän kunnioittaisi pyyntöäni tavalla, joka olisi oikea minulle.

Luota ja usko siihen, että Jumala puhuu sinulle. Usko niihin tunteisiin, joita herää syvällä sydämessäsi. Minä opin uskomaan rukoukseen ja ymmärtämään sen voiman, koska tiesin profeetta Joseph Smithin kokemuksista. Tiesin, että Jumala tuntee minut nimeltä ja että Hän vastaisi minulle, aivan kuten Hän tuntee sinun nimesi ja vastaa sinulle.

Todistus

Monena niistä 68 vuodesta, jotka olen elänyt maan päällä, olen pannut Josephin mallin rukouksesta koetteille. Vapahtajan kaikkien todellisten opetuslasten lailla minäkin olen saanut vastauksia taivaasta. Tiedän, että Jeesus on Kristus. Hän on Jumalan Poika. Hän on ylösnoussut ja elää nyt. Hänellä on voima antaa syntimme anteeksi. Kun uskomme, olemme kuuliaisia ja teemme parannusta, Hän voi tuoda meidät turvallisesti takaisin taivaalliseen kotiimme.

Herran Jeesuksen Kristuksen apostolina ja Hänen asetettuna todistajanaan todistan Pyhän Hengen vahvistamalla varmuudella ja vakaumuksella, että Isä ja Poika ilmestyivät Joseph Smithille pyhässä lehdossa. Rukoilen, että noudatat Josephin mallia rukouksesta, opit hänen oppimansa totuudet ja vahvistat uskoasi taivaalliseen Isääsi ja Hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen.

Viitteet

  1. ”Nuorten Naisten johtoaihe”, youngwomen.churchofjesuschrist.org.

  2. ”Perhe − julistus maailmalle”, Liahona, toukokuu 2017, s. 145.

  3. ”Joseph Smith’s Accounts of the First Vision” [Joseph Smithin kertomukset ensimmäisestä näystä], josephsmithpapers.org.

Kuvitus David Malan

Kuvitus Kendall Ray Johnson

Tulosta