2020
Ignatius ja Adelaide Baidoo
Heinäkuu 2020


Henkilökuvia uskosta

Ignatius ja Adelaide Baidoo

Accra, Ghana

Kuva
Baidoo family reading scriptures together

Ignatius ja Adelaide ovat nähneet, kuinka kirkon luku- ja kirjoitustaito-ohjelma ja kotiin keskittyvän evankeliumin opiskelun tähdentäminen ovat siunanneet heidän vaarnansa ja perheensä jäseniä.

Christina Smith, valokuvaaja

Ignatius:

Menin mukaan evankeliumin luku- ja kirjoitustaito-ohjelmaan vaarnan johtokunnan jäsenenä. Kävin oppitunnilla ja oivalsin, ettei ohjelma ole vain niitä varten, jotka eivät osaa lukea ja kirjoittaa. Se on meille kaikille, jotta ymmärtäisimme paremmin Jeesuksen Kristuksen evankeliumia.

Adelaide:

Tunnen seurakunnastamme monia sisaria, joita evankeliumin luku- ja kirjoitustaitokurssi on auttanut. Yhdellä sisarella oli huono itsetunto, koska hän ei osannut lukea, ei kirjoittaa eikä auttaa lapsiaan läksyissä. Hän osallistui kurssille ja pystyy nyt lukemaan ja auttamaan. Hän on hyvin onnellinen. Milloin vain näen hänet, sanon aina: ”Tämä evankeliumi on todella totta. Se muuttaa ja siunaa ihmisten elämää.”

Ignatius:

Tule ja seuraa minua -ohjelma ja kotiin keskittyvä evankeliumin oppiminen auttavat perheitä myös lukemaan pyhiä kirjoituksia yhdessä ja oppimaan toisiltaan.

Uskontomme lakikivi on Mormonin kirja. Täällä Afrikassa meidät kaikki on kasvatettu tuntemaan Raamattu. Monet eivät kuitenkaan tiedä, että Mormonin kirja sisältää selkeitä ja kallisarvoisia totuuksia. Kun käytämme Tule ja seuraa minua -ohjelmaa Mormonin kirjan tutkimiseen evankeliumin luku- ja kirjoitustaito-ohjelmassa ja kotiin keskittyvässä evankeliumin oppimisessamme, me opimme ja ymmärrämme kaiken sen tiedon, jota tarvitsemme avuksemme edistyäksemme tässä elämässä.

Adelaide:

Kun kotiin keskittyvästä evankeliumin oppimisesta ilmoitettiin yleiskonferenssissa, ajattelin muutamia seurakuntamme jäseniä ja huolestuin hieman. Mietin, kuinka he pystyvät tähän. Rukoilin, että jäsenet toimisivat tämän ilmoituksen mukaan. Tiedän, että jos he tekevät sitä, mitä profeetta on sanonut, se auttaa heitä heidän kodeissaan.

Omassa perheessämme me yritämme tehdä kaiken, mitä voimme. Jokainen otetaan mukaan. Olen hyvin kiitollinen siitä, kuinka lapseni auttavat toisiaan, kun luemme Mormonin kirjaa yhdessä. He rakastavat Mormonin kirjaa. Meillä on ollut mukavaa, kun olemme lukeneet yhdessä ja todistaneet toisillemme.

Ignatius:

Presidentti Russell M. Nelson on sanonut: ”Korotus on perheen asia.”1 Minä rakastan vaimoani ja lapsiani. Haluan olla heidän kanssaan ja taivaallisen Isämme kanssa ikuisesti, joten meidän pitää auttaa toisiamme.

Adelaide:

Myös sisaret Apuyhdistyksessä auttavat toisiaan. Kun kokoonnumme yhteen, ajattelemme: ”Tämä sisar tarvitsee minua” tai ”Minä tarvitsen häntä”. Me istumme toistemme vieressä ja autamme toisiamme lukemaan, ymmärtämään ja kertomaan toisillemme, mitä opimme. Teemme parhaamme miettiäksemme: ”Jos Vapahtaja olisi täällä, mitä Hän tekisi?”

Ignatius:

Evankeliumin luku- ja kirjoitustaito-ohjelmassa on yksi tehtävä, jossa oppilaita pyydetään piirtämään kuva siitä, mitä he aikovat tehdä parantaakseen evankeliumin opiskelua ja pyhien kirjoitusten tutkimista. Yksi piirros, jonka joku teki, kuvasi perhettä pöydän ympärillä pyhät kirjoitukset edessään keskustelemassa evankeliumista. Se liikutti minua kovasti. Evankeliumin luku- ja kirjoitustaito-ohjelmassa on kyse muustakin kuin lukemisesta ja kirjoittamisesta. Myös kuvat voivat auttaa meitä oppimaan. Vaikka ajattelisimmekin tietävämme kaiken, voimme aina oppia lisää evankeliumia ja vahvistaa todistustamme Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta.

Pyhissä kirjoituksissa sanotaan, että sen, joka on vahva, tulee ottaa mukaan se, joka on heikko, jotta tästäkin tulisi vahva (ks. OL 84:106). Jos on niitä, jotka tuntevat olevansa heikkoja evankeliumissa, me voimme palvella heitä yksi kerrallaan ja auttaa heidän vahvistamisessaan. Palvelutyöstä tulee erittäin hyödyllinen tapa auttaa jäsenten kohottamisessa.

Viite

  1. Russell M. Nelson, ”Tule ja seuraa minua”, Liahona, toukokuu 2019, s. 89.

Kuva
Baidoo children reading scriptures

Kotiin keskittyvä evankeliumin oppiminen on vahvistanut Baidoon poikien, Jaydenin ja Hubertin, todistusta. He johtavat usein perheen evankeliumiaiheisia keskusteluja.

Kuva
Baidoo family singing hymns

Hengellisten laulujen laulaminen yhdessä perheenä tuo osaltaan Hengen vaikutusta koti-iltoihin.

Kuva
Baidoo family praying

Säännöllinen perherukous on tehnyt Baidoon perheen kodista uskon ja rakkauden tyyssijan.

Kuva
Little girl praying

Ignatia on oppinut vanhemmiltaan ja veljiltään rukouksen tärkeyttä.

Kuva
Children washing dishes

Kotitöissä auttaminen ja evankeliumin oppiminen siunaavat Baidoon perheen sisarusten välisiä suhteita.

Kuva
Mother hugging son

Evankeliumin oppiminen ja palveleminen perheessä ovat lujittaneet rakkautta, jota Baidoot tuntevat toisiaan kohtaan, ja ne ovat siunanneet heitä monilla muillakin tavoilla.

Kuva
Couple praying together

Avioparin yhteiset rukoukset ovat auttaneet Ignatiusta ja Adelaidea johtamaan lapsiaan siten kuin profeetta ja apostolit ovat opettaneet.

Tulosta