2021
Hold døren åpen for tro når du er i tvil
Juli 2021


Unge voksne

Hold døren åpen for når du er i tvil

Selv om vi til tider kan tvile på våre åndelige opplevelser, kan vissheten komme strømmende tilbake.

Bilde
woman standing before open door

Enten vi er oppvokst i Kirken eller ble omvendt senere i livet, har mange av oss sannsynligvis opplevd stunder med spørsmål eller tvil. Vi har kanskje hatt fantastiske åndelige opplevelser, men nå undres vi: Var disse åndelige opplevelsene virkelige, eller forestilte jeg meg bare at jeg følte Ånden? Hva om ingenting av dette er sant? Hva med spørsmålene mine som ikke har blitt besvart ennå? Hvordan kan jeg bli værende i Kirken hvis jeg ikke vet om den er sann lenger?

Selv ble jeg overrasket da disse spørsmålene kom etter at jeg hadde vært på misjon! Jeg hadde visst sannheten med så stor overbevisning at jeg ønsket å forkynne den for andre i halvannet år, og nå tvilte jeg på alt jeg hadde visst og undervist. Så bortkastet det ville ha vært hvis ingenting av det var sant. Var alt jeg hadde undervist om, sant? Eller hadde jeg bare ønsket at det skulle være sant? Etter å ha sett venner forlate Kirken og da jeg selv strevde med troen, lurte jeg på om jeg hadde bedratt meg selv.

I løpet av denne tiden sluttet jeg ikke å gå i kirken eller adlyde budene fordi jeg hadde store spørsmål. Fordi jeg hadde spørsmål, prøvde jeg isteden å følge president Russell M. Nelsons råd om å “øke [min] åndelige kapasitet til å motta åpenbaring”.1

Jeg visste at “ingenting åpner himlene slik som kombinasjonen av større renhet, nøyaktig lydighet, oppriktig søking, daglig å nyte Kristi ord i Mormons bok, og regelmessig å sette av tid til tempelarbeid og slektshistorie”.2 Jeg følte det var viktig å holde meg nær til Gud. Han var tross alt den eneste som hadde svar på spørsmålene mine.

Eunices historie

En dag mens jeg leste Hellige: Historien om Jesu Kristi Kirke i de siste dager, kom jeg over en bemerkelsesverdig historie om en kvinne fra gjenopprettelsens tidlige tid. Eunice Franklin syntes å ha de samme spørsmålene og bekymringene som jeg.

Eunice ble døpt i New York av en misjonær ved navn Elijah Able. Hun hadde vært virkelig omvendt til evangeliet da hun ble døpt. Men etter at Elijah dro til Canada for å forkynne, begynte Eunice å tvile på evangeliet og det hun en gang hadde visst var sant. Hun begynte å lure på om Joseph Smith virkelig var en profet og om Mormons bok var sann hellig skrift. Hun fikk dårlig nattesøvn og trodde kanskje hun hadde blitt bedratt.

Herren viste Eunices kamp for Elijah i en drøm, og han vendte umiddelbart tilbake til New York. Da han banket på døren hennes, ble Eunice lamslått – hun hadde tenkt å fortelle ham at hun ikke lenger trodde når hun så ham igjen. I stedet slapp hun ham inn. Da Elijah inviterte henne til prekenen sin den kvelden, nølte hun og ønsket ikke å gå. Men til slutt ga hun etter og gikk for å høre hva han hadde å si.

I sin preken siterte Elijah 1 Peter 4:12, hvor det står: “Undre dere ikke over den ild som kommer over dere til prøvelse.” Ildprøven som hadde vært nær ved å ødelegge Eunices tro, kunne ikke lykkes – for da Eunice hørte Elijah tale, forsvant tvilen hennes. Hellige forteller det slik: “Den visshet hun en gang hadde følt, kom strømmende tilbake.”3

Vissheten kommer strømmende tilbake

Eunices opplevelse gjorde inntrykk, og jeg har reflektert over den om og om igjen. Akkurat som Eunice lærte jeg av Elijahs enkle og mektige ord. Vi skulle ikke “undre [oss] over” at vi har spørsmål om vår tro. Det er helt i orden. Selv om sannheten en gang syntes å strømme ned fra himmelen, kan det senere komme stunder hvor vi føler en åndelig tørke. Vi lurer kanskje på om vi noensinne egentlig følte regnet. Uten svar eller bekreftelser ennå, kan vi fortsette å be om åpenbaringens regn. Vi kan søke et vitnesbyrd for å få vite at det som var sant i går, fortsatt er sant i dag. Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum har sagt: “Hvis det var riktig da du ba om det og stolte på det og levde for det, er det riktig nå … Se din tvil i øynene. Overvinn frykten.”4

Ved å åpne døren for misjonærvennen sin igjen, selv når hun lurte på hvorfor hun skulle det, åpnet Eunice hjertet igjen. Herren kunne igjen nå Eunice og hjelpe henne å føle en bekreftelse på alt hun en gang visste. På lignende måte kan vi alle la døren stå åpen for tro selv om vi strever med tvil. Vi kan fortsette å gjøre det rette og søke åpenbaring – selv om vi er usikre på nøyaktig hvorfor vi gjør det.

Vi holder døren åpen ved å fortsette å gjøre de små tingene Gud har sagt er bra for vår sjel. Vi holder sabbaten hellig og deltar på våre møter. Vi leser i Skriftene, om så bare ett vers noen ganger. Vi lytter til en salme eller konferansetale. Vi snakker med vår himmelske Fader om våre bekymringer og håp og ber ham hjelpe oss å vite sannheten. Vi holder budene, omvender oss og søker Den hellige ånds veiledning.

Hvis vi ikke kan mer enn å ønske å tro, kan vi likevel fortsette å gjøre de små tingene og la ønsket virke i oss. Vi kan sette av litt plass i hjertet så mer tro kan vokse. (Se Alma 32:27.)

Hva jeg vet

Bilde
man standing before open door

Selv om jeg til tider har undret meg, vandret og vaklet, har jeg funnet ut at dette er Kristi Kirke, og så funnet det ut på nytt. Selv om Joseph Smith nok var en ufullkommen mann, vet jeg at han var en inspirert Guds profet som ofret alt og gjorde sitt aller beste. Jeg vet også at Mormons bok er en sann opptegnelse fra oldtiden og hellig skrift som er bevart for oss i vår tid. Vår himmelske Fader fortsetter å bekrefte disse sannhetene for meg hver dag. Og jeg er glad for at han bekreftet disse sannhetene for Eunice Franklin også.

Jeg vet at når vi holder døren og hjertet åpent for sannhet, vil Gud hjelpe oss å føle hva som er virkelig og hva som ikke er det ved Den hellige ånd. Våre åndelige opplevelser vil være ubestridelige i øyeblikket. Og hvert øyeblikk etter det, når vi føler tvil snike seg inn igjen, kan vi minne oss selv på hva vi følte. Akkurat slik den gjorde for Eunice, kan vissheten om evangeliets sannheter komme strømmende tilbake.

Vi trenger ikke å leve i tvilens tørke så lenge hvis vi bare vil holde fast ved våre åndelige opplevelser. Eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum sier: “Omfavn dine hellige minner … Ha tillit til at de kommer fra din himmelske Fader og hans elskede Sønn. La dem gi tålmodighet til din tvil og forståelse til dine vanskeligheter. Jeg lover deg at hvis du villig anerkjenner og med omhu verdsetter de åndelig avgjørende hendelsene i livet ditt, vil flere og flere slike komme.”5

Jeg vet at for dem som anstrenger seg for å få nye åndelige opplevelser og utøver tro på Kristus, er dette løftet sant: “Den som tror på [Kristus], skal aldri noen gang tørste” (Johannes 6:35). Svarene vi trenger, vil komme. Vi kan komme oss gjennom ildprøvene Satan gir oss. Og vi kan holde oss trofaste mot vår kjærlige Gud alle våre dager.

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, Liahona, mai 2018, 96.

  2. Russell M. Nelson, “Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, 95.

  3. Se Saints: The Story of the Church of Jesus Christ in the Latter Days, bind 1, The Standard of Truth, 1815–1846 (2018), 315–17.

  4. Jeffrey R. Holland, “Cast Not Away Therefore Your Confidence” (Andakt ved Brigham Young University, 2. mars 1999), 4, speeches.byu.edu.

  5. Neil L. Andersen, “Åndelige minner av avgjørende betydning”, Liahona, mai 2020, 22.

Skriv ut