2021
Å vinne en debatt
August 2021


Å vinne en debatt

Jeg lærte at Guds kjærlighet til oss ikke er basert på vår skolegang, vårt arbeid eller vår evne til å vinne en debatt.

Bilde
cell phone screen with angry emoji

Bilder: Getty Images

En dag mens jeg hadde en heftig diskusjon på nettet om politikk, ble meningene mine latterliggjort på grunn av min utdannelse.

Jeg liker en god debatt, men personangrepet var uberettiget. Kommentarene gjorde vondt fordi de syntes å sette spørsmålstegn ved mitt egenverd. Det som gjorde det verre, var at vedkommende som uttalte seg, var medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Ved nærmere ettertanke begynte jeg imidlertid å se at jeg også hadde kommet med billige personlige kommentarer for å vinne en krangel. Jeg innså at denne typen adferd var vanlig i samfunnet rundt meg.

Jeg lærte etter hvert at det å unnlate å anerkjenne andres verdighet kan forårsake alvorlig skade, spesielt i Kirken. Profeten Alma forkynte kraftfullt mot “misunnelse og strid og ondsinnethet og forfølgelser og … stolthet” i Kirken (Alma 4:9). Han så at den slags adferd var “en stor anstøtssten” for Kirkens fremgang (se Alma 4:10).

Hendelsen fikk meg til å reflektere over min verdi i Guds øyne. Jeg studerte videre og fant et sitat av eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum. Han sa at vår himmelske Fader “elsker oss fordi han er fylt med et uendelig mål av hellig, ren og ubeskrivelig kjærlighet. Vi er viktige for Gud, ikke på grunn av CV-en vår, men fordi vi er hans barn.”1

Jeg lærte at Guds kjærlighet til oss ikke avhenger av vår skolegang, vårt arbeid eller vår evne til å vinne en debatt. Gud er glad i oss rent, uendelig og uforbeholdent fordi han er vår Fader, og vi er hans barn.

Å føle Guds enorme kjærlighet oppløste min fiendskap. Jeg innså at selv om det er greit å være uenig med andre, er det ingenting annet enn skadelig å krangle med hverandre.

Hvis Jesus Kristus var villig til å legge ned sitt liv, vet jeg at vi kan lære å legge ned vår stolthet, se forbi verdens forfengelighet og verdsette hverandre slik Gud gjør. I hans øyne sier måten vi behandler hverandre på, mer om oss enn om vi vinner en nettdebatt.

Note

  1. Dieter F. Uchtdorf, “Guds kjærlighet”, Liahona, nov. 2009, 22.

Skriv ut