2021
Hvordan finne åndelig støtte etter å ha sluttet seg til Kirken alene
August 2021


Unge voksne

Hvordan finne åndelig støtte etter å ha sluttet seg til Kirken alene

Artikkelforfatteren bor i Virginia i USA.

Jeg hadde aldri følt meg så langt borte fra mor og far, men vår himmelske Fader sendte engler for å styrke meg.

Bilde
men sitting on a handrail

For meg var det utfordrende og ensomt å slutte meg til Kirken alene, uten mine venners og min families betryggende vitnesbyrd.

Å finne Kirken var et etterlengtet svar på mine bønner om å kunne forstå min Frelser bedre og leve slik han gjorde. Men jeg kom fra en gudfryktig familie som deltok aktivt i en baptistkirke, og min beslutning om å bli siste dagers hellig ble misforstått og aggressivt avvist.

Mine foreldre ønsket det de mente var best for meg, og trodde at det å forlate familiens religiøse oppdragelse ville ødelegge min tro.

Ting ble enda vanskeligere da far døde av kreft like før jeg ble døpt. Å takle tapet av min kjærlige far og samtidig måtte velge mellom Guds vilje og min families vilje var nesten uutholdelig.

Det føltes som om jeg ble presset til det ytterste.

Vår himmelske Faders engler

Da Jesus Kristus led i Getsemane, sendte Gud en engel for å styrke ham (se Lukas 22:43). Jeg tror denne engelen ble sendt til Kristi unnsetning som et uttrykk for vår himmelske Faders usvikelige kjærlighet. På samme måte sendte han engler for å styrke meg.

Blant disse englene var søster Neff og søster Smallcomb, misjonærene som først underviste meg. De hadde vitnesbyrdet og forståelsen til å veilede meg gjennom mine intense spørsmål. Og jo mer av Kristi kjærlighet jeg var vitne til gjennom dem, desto mer glad i evangeliet ble jeg.

Mange år etter dåpen snakket jeg med søster Smallcomb og takket henne for at hun fremdeles var villig til å svare på spørsmålene mine. Jeg sa også at jeg håpet jeg ikke plaget henne.

“Marcus”, sa hun og lo, “du kan sende meg spørsmål om evangeliet resten av evigheten.”

Det var så betryggende å vite at jeg hadde en jeg kunne henvende meg til for å få svar. På en måte var søster Neff og søster Smallcomb mine mentorer i evangeliet, og de hjalp og veiledet meg på min vei til omvendelse og hjalp meg å forstå hva det vil si å være medlem av Kirken.

Men de skulle ikke bli de eneste som veiledet meg.

Finn andre mentorer

Jeg pleide å elske å ha åndelige samtaler med familien. Men da jeg ble medlem av Kirken, ble disse samtalene – i hvert fall en stund – umulige å ha. Åndelige samtaler med familien gjorde at jeg følte meg tappet istedenfor styrket.

Å etterleve evangeliet uten min familie var ingen prøvelse jeg kunne utholde alene. Heldigvis var min himmelske Fader og den trofaste biskopen i menigheten for unge enslige voksne der for å hjelpe.

Uansett hva jeg snakket med biskopen om, vokste jeg alltid åndelig. Jeg følte den støtten og kjærligheten jeg trengte.

Kanskje dine åndelige behov ikke dekkes gjennom en biskop. Men en Institutt-lærer, en misjonspresident, et seniormisjonærektepar, en omsorgsbror eller -søster, en venn og så mange andre kan være der for å støtte deg.

Hvordan søker vi disse mentorene i vårt liv? Et av de viktigste trinnene er å gjøre ditt beste for å fortsette å etterleve evangeliet. Da kan du stole på at en fullkommen himmelsk Fader kan (og vil) veilede mange Kristus-lignende mennesker til å hjelpe deg.

Du kan også finne en mentor ved å sette deg i positive situasjoner. Å utføre et omsorgsoppdrag, foredle et kall, gi misjonærer måltider og være med dem på leksjoner, gå på Institutt og bære vitnesbyrd er alt sammen måter å skape muligheter til å utvikle gode relasjoner.

Stol på vår himmelske Fader

Under hele reisen, hver gang jeg følte meg ensom, fortsatte min himmelske Fader å sende engler til meg for å trøste og styrke meg.

Jeg innså at jeg aldri virkelig var i en situasjon hvor jeg ikke hadde støtte. Vår himmelske Fader ledet meg alltid til hjelp, spesielt når det var anspent hjemme. Alt jeg trengte å gjøre var å bevare min tro på ham og holde mine åndelige øyne og ører åpne for hans veiledning og velsignelser. Jeg bærer høytidelig vitnesbyrd om at Frelserens ord er sanne:

“Søk da først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt dette i tillegg!” (Matteus 6:33).

Jeg oppfordrer deg kjærlig til å holde deg engasjert i evangeliet når du ber om at vår himmelske Fader må veilede deg til de gunstige forhold og veiledere som vil hjelpe deg å holde deg på paktens sti og vende tilbake til ham.

Skriv ut