2021
Jul, Israels innsamling og slektshistorie
Desember 2021


For foreldre

Jul, Israels innsamling og slektshistorie

Kjære foreldre:

Julehøytiden er en spesiell tid på året. Bruk artiklene i denne månedens tidsskrifter fra Kirken til å undervise familien om Kristi fødsel og det håp han gir oss, Israels innsamling og kraften i slektshistorisk arbeid.

Bilde
painting of Mary and baby Jesus

Samtaler om evangeliet

Julegaver

Finn eldste Kazuhiko Yamashitas vitnesbyrd på side 30 for å lese om håpet, trøsten og styrken som kommer gjennom Kristus. Drøft med bønnens hjelp gavene dere har mottatt fra Frelseren.

Slektshistorisk arbeid er vårt arbeid

Studer artikkelen på side 12 for å få ideer til hvordan dere kan bruke slektshistorie og tempelarbeid til å dele evangeliet med andre. Fortell barna en historie om en av dine forfedre. Spør dem hvilke deler av historien de kan kjenne seg igjen i. Som familie kan dere tenke på personer dere kjenner som kan være interessert i å lære mer om sin slektshistorie.

Støtte til Kom, følg med meg

På side 26 finner dere materiell som et skriftstudiespill til støtte for deres ukentlige studium av Kom, følg med meg.

Se også denne månedens nummer av tidsskriftene Vennen og Til styrke for ungdom for å finne historier om Kirkens historie og julen.

Familiemoro med Kom, følg med meg

Familieutfordring om trosartiklene

Trosartiklene

  1. Lær en eller flere av trosartiklene utenat sammen med familien.

  2. Hvis dere har yngre barn hjemme som ikke har lært trosartiklene utenat ennå, kan dere gi dem en venn som kan hjelpe dem.

  3. Prøv følgende aktivitet:

    1. Sitt i ring.

    2. Fremsi en trosartikkel ved at hver enkelt bare sier ett ord om gangen (den første begynner med det første ordet, den neste sier det andre og så videre).

    3. Hvis noen gjør en feil, korrigerer du vennlig feilen og ber deretter nestemann si det neste ordet.

    4. Se om dere kan fullføre trosartikkelen med så få feil som mulig. Prøv så en annen.

Drøfting: Hvordan kan det å lære disse viktige artiklene utenat hjelpe oss i vårt eget liv? Å fremsi disse mektige ordene kan hjelpe oss når vi er stresset eller når vi gjør vårt beste for å ha rene eller positive tanker. Å kjenne disse sannhetene kan også hjelpe oss når venner stiller oss spørsmål om evangeliet.

En gave til Frelseren

Den levende Kristus – apostlenes vitnesbyrd

Kristus har satt et eksempel som vi alle kan følge. Når vi feirer hans fødsel denne julen, la oss gi ham gaven å bli ham lik. Kristus sa: “Hva slags menn burde dere være? Sannelig sier jeg dere, likesom jeg er” (3 Nephi 27:27). Kan dere gi Frelseren en gave denne julen ved å følge hans eksempel?

  1. Les de to første avsnittene av “Den levende Kristus” sammen.

  2. Snakk om hva Frelseren gjorde for å velsigne andre.

    1. Han “gikk omkring og gjorde vel” (Apostlenes gjerninger 10:38). Hvordan kan vi gå omkring og gjøre vel?

    2. Hans evangelium var et budskap om fred og velvilje. Hvordan kan vi vise andre velvilje?

    3. Han oppfordret alle til å følge hans eksempel. Hvordan kan vi følge Kristi eksempel?

  3. Skriv eller tegn ditt forslag til gave til Frelseren.

  4. Heng det opp et sted som en påminnelse om målet ditt i år.

Drøfting: Hva kan dere gjøre for å velsigne andre slik Frelseren gjorde? Hvordan vil det å være et eksempel på å følge Kristus bringe andre til Frelseren?

Skriv ut