2021
Den uforlignelige gaven Guds guddommelige Sønn
Desember 2021


Den uforlignelige gaven Guds guddommelige Sønn

Vår himmelske Fader ga oss gaven som hans Sønn var, hvis liv og misjon har gitt oss mange andre dyrebare gaver.

Bilde
painting of Nativity

The Nativity [Kristi fødsel], av N. C. Wyeth

Da Salt Lake tabernakel ble pusset opp, fant gjeninnvielsen sted på møtet lørdag ettermiddag på generalkonferansen i april 2007. På dette møtet hadde jeg en opplevelse som hjalp meg å forstå, til en viss grad, den kjærlighet vår Fader i himmelen har til sin Sønn Jesus Kristus.

Satomi, vår andre datter, virket i Salt Lake Temple Square misjon. Jeg visste at misjonærene som virket på Temple Square, ville være i Tabernaklet på ettermiddagsmøtet, og sitte i hovedetasjen. Jeg hadde plass på balkongen til det møtet, og jeg håpet å få se datteren min.

Rett før møtet begynte, åpnet en dør seg og en gruppe misjonærer kom inn. Jeg så at datteren min og ledsageren hennes var i gruppen. De ble ledet til plassene sine. Så kikket Satomi opp mot balkongen. Hun så meg og sa noe. Jeg kunne se tårer i øynene hennes. Ledsageren hennes la armen rundt Satomis skulder og trøstet henne.

Jeg kunne ikke høre hva datteren min sa, men jeg forsto ordet: “Far.” Det ordet fikk meg til å tenke på Satomis barndom og skoletid. Det minnet meg om hennes ønske om å tjene Gud, gjøre hans vilje og tjene ham som misjonær. Snart gråt jeg også. Her var datteren min, og jeg var godt fornøyd med henne.

Faderens kjærlighet til Sønnen

I samme øyeblikk kom jeg til å tenke på vår Faders følelser for sin Sønn da Jesus Kristus led i Getsemane. Vår himmelske Fader ble kanskje rørt til tårer da han hørte sin Sønns bønn: “Abba, Far! Alt er mulig for deg. Ta dette begeret fra meg! Men ikke som jeg vil, bare som du vil” (Markus 14:36).

“Da viste en engel fra himmelen seg for ham og styrket ham.

Og han kom i dødsangst og ba enda mer inntrengende, og svetten hans ble som bloddråper som falt ned på jorden” (Lukas 22:43–44).

Vår Frelser gjennomførte sin forsoning ved å lide i Getsemane, dø på korset og så oppstå. Jeg er så takknemlig for at Jesus på grunn av sin store kjærlighet til sin Fader og til oss, gjorde Faderens vilje.

Gaver vi har mottatt

Nå i julen har vi mange muligheter til å tenke på vår Frelser Jesus Kristus. Hvilke gaver har vi mottatt på grunn av ham? Hvilke gaver vil vi ennå motta? Vi kan finne svar i Skriftene, i dokumentet “Den levende Kristus” og ved personlig åpenbaring.

Bilde
painting of Christ in Gethsemane

Herren selv er en gave fra vår himmelske Fader til oss. “For så har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv” (Johannes 3:16).

Jesus Kristus sa: “Jeg er den gode hyrde. Den gode hyrde setter sitt liv til for fårene” (Johannes 10:11). Han sa også: “For Menneskesønnen er ikke kommet for å la seg tjene, men for selv å tjene og gi sitt liv som løsepenge i manges sted” (Markus 10:45; se også Matteus 20:28).

“Han ga sitt liv for å sone for hele menneskehetens synder … Hans offer var en stor stedfortredende gave til beste for alle som noen gang vil ha levd på jorden.”1

Jeg er så takknemlig for hans liv og hans forsoning.

Herren har gitt oss håpets gave. På grunn av Jesu Kristi forsoning kan vi ikke bare overvinne fysisk død og åndelig død, men vi blir også renset, helliggjort, tilgitt og styrket. Hans liv gir oss oppstandelse (se Alma 11:42–43; Lære og pakter 18:10–12), lys (se Lære og pakter 50:24), nåde og sannhet (se Johannes 1:17), og kan gi oss evig liv og frelse (se Johannes 3:16, 17; 6:35, 51; 10:9; 14:6; Ether 3:14). Når vi har tro på ham, omvender oss, inngår hellige pakter og arbeider med flid for å holde disse paktene, gir han oss lys og håp (se Lukas 2:25–32; Johannes 8:12; 1 Korinter 15:19–23; Moroni 7:41; Lære og pakter 50:24; 84:44–46; 93:7–10).

Herren gir oss gavene trøst, bud og åndelig styrke. I tillegg har Jesus Kristus gitt oss trøst, hjelp, sine læresetninger, sitt eksempel (se 1 Peter 2:21), jorden (se Mosiah 3:8), kraft, lykke, styrke, fred, glede, åpenbaringer og budene (se Johannes 13:34; 15:12).

President Russell M. Nelson vitnet og sa: “[Guds] Sønn Jesus Kristus ga sitt liv for oss. Alt dette for at vi kunne få tilgang til guddommelig kraft – tilstrekkelig kraft til å takle vår tids byrder, hindringer og fristelser.”2

President Nelson sa at vi kan bringe Herrens kraft inn i vårt liv ved å:

  • Lære om ham.

  • Velge å ha tro på ham og følge ham.

  • Inngå hellige pakter og holde dem med nøyaktighet.

  • Strekke oss opp til ham i tro.3

Jesus Kristus er Guds guddommelige Sønn

Hvordan kan Jesus Kristus gi oss så mange gaver? Fordi som Gud Faderen har sagt, som Jesus Kristus selv har sagt, som profeter har sagt, og som engler har sagt: Jesus Kristus er Guds guddommelige Sønn.

29. april 2019 ble min svigerfar døpt, 95 år gammel. Det var virkelig et mirakel for hans barn, barnebarn og oldebarn. Vi hadde ventet lenge på at han skulle bli døpt. For en gave til familien vår!

Hva forandret ham? Hvorfor bestemte han seg til å bli døpt?

Noen måneder før dåpen fikk han slag og ble innlagt på sykehus. Min hustru Tazuko dro hjem for å besøke ham. Han ble veldig glad for å se henne. Han hadde vært redd for at han ikke ville få se henne før han døde. Han begynte å fortelle henne mange ting som han var bekymret for. Han tenkte på begravelsen sin.

Men Tazuko sa til ham: “Far, hvis du stoler på Gud og overlater alt til ham, vil ditt sinn være rolig, og du vil føle fred.” Hun forklarte om vår himmelske Faders plan for lykke og hva Frelseren Jesus Kristus har gjort for oss. De snakket om åndeverdenen, hvor min svigerfars hustru, hans eldste sønn og hans foreldre allerede er. “Den neste verden vil bli fantastisk”, sa hun.

Hun fortalte ham også at det er bedre å kunne dra dit uten synd. Hun sa at takket være Jesu Kristi forsoning og takket være dåpen kunne han være plettfri for Gud. Han tenkte seg litt om og sa: “Jeg ønsker å bli døpt.”

Så sa han: “Det har vært fantastisk å se deres barn finne sin egen tro og fortsette å gå i kirken, holde budene og stole på Gud. Jeg er så imponert over dem.” Og mildt og følelsesladet sa han: “Familie er virkelig viktig! Det er fantastisk at familien vår kan være ett.”

Gavene valg og forandring

Da han hadde sluttet seg til Kirken, spurte jeg svigerfar hvorfor han endelig bestemte seg for å bli døpt. Han svarte uten å nøle: “Jeg valgte det rette.”

Svigerfar er et eksempel på det president Nelson sa: “Jesu Kristi evangelium er fylt med hans kraft, som er tilgjengelig for enhver oppriktig søkende Guds datter eller sønn.”4

“Ingen annen har hatt så dyptgripende innflytelse [som Jesus Kristus] på alle som har levet og kommer til å leve på jorden.”5 Jesu Kristi og hans forsonings innflytelse er uendelig. Den gir oss evnen til å velge, og den gir oss styrke til å forandre oss.

Hans evangelium var og er et budskap om fred og velvilje. Han oppfordret alle til å følge hans eksempel.6

Jeg vet at han gjennom sine disipler og tjenere fremdeles vandrer på veiene rundt om i verden, helbreder syke, får blinde til å se og oppvekker døde. Jeg vet at han ved hjelp av mange trofaste medlemmer, lærere, misjonærer, omsorgsbrødre og omsorgssøstre, fremdeles underviser om evighetens sannheter, vår førjordiske tilværelse, hensikten med vårt liv på jorden og Guds sønners og døtres potensial i dette liv og i livet som kommer.

Han er Guds levende Sønn. Han oppfordrer oss til å arbeide sammen med ham. Og mange følger oppfordringen. Jeg vitner om at han er en uforlignelig gave, og han har gitt oss mange gaver ved sitt liv og sin misjon.

Noter

  1. “Den levende Kristus – apostlenes vitnesbyrd”, ChurchofJesusChrist.org.

  2. Russell M. Nelson, “Vi kan bringe Jesu Kristi kraft inn i vårt liv”, Liahona, mai 2017, 39.

  3. Se Russell M. Nelson, “Vi kan bringe Jesu Kristi kraft inn i vårt liv”, 39–42.

  4. Russell M. Nelson, “Vi kan bringe Jesu Kristi kraft inn i vårt liv”, 42.

  5. “Den levende Kristus”, ChurchofJesusChrist.org.

  6. Se “Den levende Kristus”, ChurchofJesusChrist.org.

Skriv ut