2021
Å føle Guds kjærlighet gjennom omvendelse
Desember 2021


Bare digitalt: Unge voksne

Å føle Guds kjærlighet gjennom omvendelse

Jeg lærte at omvendelse er en sann kjærlighetsgave fra vår himmelske Fader og Frelseren.

Bilde
ung mann som sitter og smiler

Da jeg var 15 år, tok jeg ikke de beste avgjørelsene. Jeg holdt meg sammen med feil folk, og jeg var ofte omgitt av mange fristelser – og noen av dem henga jeg meg til. Til å begynne med var mine avgjørelser ubetydelige, men til slutt befant jeg meg på et svært mørkt sted. Jeg skjulte mye av det jeg gjorde for familien min, og jeg følte meg så alene. Jeg var ikke sikker på hvor jeg skulle vende meg. Jeg trodde virkelig at Gud ikke elsket meg.

På en spesielt vanskelig dag fikk jeg plutselig tanken at jeg skulle begynne å lese Mormons bok. Jeg hadde lest den før, men ikke med et sant ønske om å lære av dens budskap. På hver side følte jeg varme i mitt hjerte da jeg fant sannheter fra Frelseren som fortalte meg at jeg kunne forandre meg med hans hjelp. Jeg følte at jeg ønsket å “synge den forløsende kjærlighets sang” (Alma 5:26).

Etter å ha studert Mormons bok og dens Kristus-sentrerte budskap, fikk jeg det motet jeg trengte til å åpne meg om mine valg for min mor. Da vi kom hjem fra busstasjonen en dag, snakket jeg med henne og fortalte henne om noen av de dårlige avgjørelsene jeg hadde tatt. Jeg forventet at hun skulle bli sint, men det ble hun ikke. Hun dømte meg ikke engang. I stedet uttrykte hun hvor høyt hun elsket meg, og gjennom hennes kjærlighet følte jeg Guds kjærlighet for første gang i mitt liv også.

Mens jeg fortsatte å be og lese i Skriftene, mønstret jeg igjen mot til å snakke med biskopen og begynne omvendelsesprosessen. Da jeg spurte han om jeg kunne snakke med ham, inviterte han meg inn på kontoret sitt, og vi begynte med en bønn. Etter at vi hadde snakket sammen, begynte jeg å gråte på en måte jeg aldri hadde grått før. Jeg delte alle mine feiltrinn med ham, og jeg kunne bokstavelig talt føle vår himmelske Faders og Jesu Kristi kjærlighet løfte skammen og den tunge byrden jeg hadde båret, av skuldrene mine.

Biskopen min var bare medfølende, noe som fikk meg til å føle vår himmelske Faders og Jesu Kristi kjærlighet igjen. Han lærte meg at omvendelsesprosessen var måten å bli helliggjort på og, sammen med den, tilgitt for våre feiltrinn. I det øyeblikket innså jeg at omvendelse virkelig er en kjærlighetsgave fra vår himmelske Fader og Frelseren. Jeg tenker alltid på hvor høyt de elsker meg på grunn av skriftstedet i Lære og pakter 19 hvor Frelseren sier: “For se, jeg, Gud, har lidd dette for alle så de ikke skulle lide hvis de ville omvende seg” (vers 16).

Jeg verdsetter at på grunn av Jesus Kristus og hans forsoning, har vi mulighet til å forbedre oss og bli bedre. Jeg har opplevd den sannhet at vårt hjerte kan bli forandret når vi har oppriktige hensikter og innser at vår himmelske Fader og Jesus Kristus elsker oss.

Omvendelse er virkelig en kjærlighetsgave fra vår himmelske Fader og Frelseren. Velsignelsene jeg har fått av denne opplevelsen, og mange andre er større enn jeg hadde forestilt meg, og “min sjel ble fylt med glede, like stor som min smerte hadde vært.” (Alma 36:20). Å oppleve Frelserens helbredende kraft i mitt liv har minnet meg på hvor dypt elsket vi er og alltid har vært.

Skriv ut