2021
Hvordan vi samler Israel i dag
Desember 2021


Hvordan vi samler Israel i dag

Noen stavspatriarker deler sitt unike perspektiv og sin innsikt om hvor viktig det er å samle Israel.

Bilde
Photo of missionaries talking to a couple in a street

I oldtiden inngikk Herren en pakt med Abraham om at hans etterkommere skulle være et utvalgt folk (se 1 Mosebok 12:1–2). Da Abrahams etterkommere, Israels tolv stammer, gjorde opprør, ble de straffet av Herren, tatt til fange av Assyria og Babylon og til slutt adspredt til alle nasjoner (se 3 Mosebok 26:33). Likevel ønsket Herren å velsigne dem.

Profeter både i fordums og nyere tid har forutsagt at Israel, Herrens paktsfolk, vil bli samlet igjen. I dag har vi det hellige ansvar å bidra til å bringe det adspredte Israel inn i Herrens hjord. Med hensyn til dette viktige arbeidet har president Russell M. Nelson sagt: “Når vi snakker om Israels innsamling på begge sider av sløret, mener vi naturligvis misjonærarbeid, tempelarbeid og slektshistorie. Vi sikter også til å bygge opp tro og vitnesbyrd i hjertet til dem vi bor, arbeider og virker sammen med.”1

Som medlemmer av Israels stammer får vi konkrete ansvarsoppgaver og velsignelser. Patriarkalske velsignelser informerer oss om vår slektslinje i Israels hus og dermed vårt personlige ansvar for å samle Israel. Fordi patriarker blir inspirert til å informere oss om denne slektslinjen, ba vi noen patriarker dele sitt unike perspektiv og sin innsikt om hvor viktig Israels innsamling er.

Bilde
photo of young woman reading patriarchal blessing

T.h.: Foto: Craig Alan Shelley

Vår slektslinje

Alle mennesker – også de som ikke er etterkommere av Abraham – blir en del av Israels hus når de inngår pakter med Gud. President Russell M. Nelson har sagt: “Noen av oss er Abrahams bokstavelige ætt, mens andre blir tatt opp i hans familie ved adopsjon. Herren gjør ingen forskjell … For å hjelpe oss tilveiebringer hans kirke patriarkalske velsignelser for å gi hver mottaker et perspektiv på sin fremtid, så vel som en tilknytning til fortiden, herunder en angivelse av slektslinje”.2

“For å gjøre vår del for å samle Israels stammer, må vi først forstå hva det er vi skal gjøre”, sa bror Keith Stapleton, en patriark i Georgia i USA. “Når en persons slektslinje blir erklært i hans eller hennes patriarkalske velsignelse, skulle vedkommende studere velsignelsene og ansvarsoppgavene til Israels stammer.”

Mange medlemmer av Kirken i dag er en del av Efra’ims eller Manasses stamme. Etterkommerne av disse mennene fikk i oppdrag å samle det adspredte Israel, eller “[stange] alle folkene” (5 Mosebok 33:17).

Men uansett hvilken stamme vi tilhører, har vi alle en viktig rolle å spille i innsamlingen. “Når vi forstår at vi kommer fra en av stammene som oldtidens profeter hadde forutsett skulle gå ut og samle Israel, gir det oss mål og mening”, sa bror Barre Burgon, en patriark i Utah i USA.

Ved å vite og forstå vår slektslinje, vet og forstår vi vårt paktsansvar for å hjelpe til med Israels innsamling. “Husk at Herren befalte Lehi ikke å reise til det lovede land uten først å få tak i Skriftene som fortalte om hans avstamning”, sa bror Vjatsjeslav Protopopov, en patriark fra Moskva i Russland. “Herren ønsker at hans folk skal vite hvem de er.”

Hvordan vi kan samle Israel

Det er mange måter å delta i Israels innsamling på, som president Nelson beskrev som “verdens viktigste arbeid”.3 Dette arbeidet trenger ikke å være overveldende. Det er faktisk en fantastisk opplevelse å være en del av det. Bror Calixto Muruchi, en patriark fra La Paz departement i Bolivia, forklarte at det er på grunn av Guds kjærlighet at han “gir oss anledning til å være redskaper i hans hender, slik at alle hans sønner og døtre kan bli kjent med Jesu Kristi gjengitte evangelium, og slik at vi alle får anledning til å vende tilbake til hans nærhet og arve evig liv.”

Hvordan kan vi så samle Israel? Det er flere ting vi alle kan gjøre for å delta i dette store arbeidet.

Misjonærarbeid

Om betydningen av misjonærarbeid sa bror Wayne Allgaier, en patriark i Maryland i USA: “Vår himmelske Fader ønsker å velsigne alle sine barn. Anstrengelser for å samle dem inn til hans hjord gir dem tilgang til disse velsignelsene.”

“Vi gir folk muligheten til evig opphøyelse”, tilføyde bror Burgon. “Det er hele hensikten med dette jordelivet … Dette er virkelig anledningen for vår himmelske Fader til å få tilbake mange av sine barn.”

Profeter og apostler har ofte oppfordret oss til å gjøre misjonærarbeid til en “normal og naturlig” del av vårt daglige liv.4 Slik eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum har forklart, trenger du ikke å ha “dårlig samvittighet for en eventuell mangel [du] tror [du] har med hensyn til å dele evangeliet.” I stedet kan du “be … om ‘å stå som Guds [vitne]’ [Mosiah 18:9]” og “[være åpen om din] tro på Kristus”.5

Når vi ber om anledninger til å “finne dem som er villige til å la Gud råde i sitt liv”6, vil vi bli veiledet til å vite hvordan vi kan dele evangeliets lys med menneskene rundt oss.

Bilde
photo of Nuku‘alofa Tonga Temple

Foto av Nuku‘alofa Tonga tempel: James Babcock

Tempelarbeid og slektshistorie

Israels innsamling finner sted på begge sider av sløret. Bror Allgaier har lagt merke til en akselerasjon i Israels innsamling ved hjelp av slektshistorie og tempelarbeid: “Vi har hørt president Nelson snakke mer og mer om at Israels innsamling ikke bare er misjonærarbeid, men at det foregår på begge sider av sløret. Det er flere mennesker på den andre siden av sløret enn det er her på jorden som venter på at disse viktige ordinansene skal bli utført. Disse menneskene er like viktige som menneskene som lever i dag, og som trenger evangeliet i sitt liv på jorden.”

President Nelson sa: “Hver gang vi gjør noe som hjelper noen – uansett på hvilken side av sløret – å inngå og holde sine pakter med Gud, hjelper vi til med Israels innsamling.”7

Styrk Sion

Ved siden av misjonærarbeid, slektshistorie og tempelarbeid sa president Nelson at Israels innsamling også “[sikter] til å bygge opp tro og vitnesbyrd i hjertet til dem vi bor, arbeider og virker sammen med.”8

Dette betyr at vi må bygge opp vår egen tro så vel som støtte og styrke andre. “Vi må fordype oss fullstendig i evangeliet”, sa bror Lovelock, en patriark fra Queensland i Australia. “Hvis vi gjør det, hjelper vi til med Israels innsamling.” Når vi fordyper oss i evangeliet, kan vi styrke andre når vi utfører omsorgstjeneste, utfører våre kall og støtter vår familie.

Delta i innsamlingen

“Innsamlingen vil finne sted enten vi bidrar eller ikke”, sa bror Allgaier. “Det er Herrens arbeid, og han vil sørge for at det blir utført. De som er mer aktive i det, vil få flere velsignelser utøst over sitt hode.”

Når vi prøver å forkynne evangeliet, oppfostre rettskafne familier, foredle våre kall og betjene menneskene rundt oss, bidrar vi til Israels innsamling. Bror Burgon sa: “Profeten, De tolv apostlers quorum og andre i Kirkens ledelse føler at det haster og at det er på tide å øke innsatsen. Det er på tide å forberede oss selv og forberede andre til evig opphøyelse.”

“De siste årene”, sa bror Lovelock, “har de unge som har kommet for å motta sin patriarkalske velsignelse, vært så vakre og sterke sjeler. Jeg er ikke det minste i tvil om at noen av de mest dyrebare og edle av Guds barn vandrer blant oss nå, og de forbereder seg til vår Frelser Jesu Kristi annet komme og bidrar til dette store arbeidet med å samle Israel.”

Israels innsamling foregår nå, og Herren forutsa at det ville bli en strålende begivenhet (se Jeremia 16:14–15). President Nelson har sagt: “Når vi innser at vi er paktens barn, vet vi hvem vi er og hva Gud forventer av oss. Hans lov er skrevet i vårt hjerte. Han er vår Gud, og vi er hans folk.”9 Som far Abrahams etterkommere er vi ansvarlige for å invitere andre til å samles i hjorden ved hjelp av misjonærarbeid, tempelarbeid og slektshistorie. Når vi gjør det, forbereder vi oss bedre til evig liv.

Noter

  1. Russell M. Nelson, “La Gud råde”, Liahona, nov. 2020, 92.

  2. Russell M. Nelson, “Pakter”, Liahona, nov. 2011, 88.

  3. Russell M. Nelson, “La Gud råde”, 92.

  4. Se Dieter F. Uchtdorf, “Misjonærarbeid: Del det du har i ditt hjerte”, Liahona, mai 2019, 15–18.

  5. Neil L. Andersen, “Et vitne om Gud”, Liahona, nov. 2016, 36–37.

  6. Russell M. Nelson, “La Gud råde”, 93.

  7. Russell M. Nelson, “La Gud råde”, 92–93.

  8. Russell M. Nelson, “La Gud råde”, 92.

  9. Russell M. Nelson, “Pakter”, 88.

Skriv ut