2021
Tre lærdommer av å studere Lære og pakter
Desember 2021


Tre lærdommer av å studere Lære og pakter

Vi kan lære om Herrens forhold til oss når vi lærer hvordan han arbeidet med siste dagers hellige tidligere.

Bilde
illustration of Joseph Smith praying

Øverst og lengst t.h.: Illustrasjoner: Joshua Dennis; t.h.: Devastating Weight of 116 Pages [Den overveldende vekten av 116 sider], av Kwani Povi Winder

Å studere Lære og pakter i år har fått meg til å tenke på de mange måtene jeg har lært Gud å kjenne på. Noen ganger føler jeg hans nærvær umiddelbart. Jeg blir ofte overrasket over hvor nær han føles når jeg tilbringer tid i naturen. Og jeg kan peke på øyeblikk da Herren tar talt tydelig til meg ved Ånden.

En viktig del av min søken etter å kjenne Gud er å se tilbake på fortiden. Jeg er for eksempel ofte i stand til å finne mening i mine prøvelser først etter at det har gått litt tid. Jeg har også nytte av å studere andres liv som har ønsket å bli kjent med Gud. Deres erfaringer hjelper meg å være mer tålmodig i mine anstrengelser og gjenkjenne og stole på mine egne åndelige tilskyndelser. Kort sagt, de hjelper meg å forstå hvordan Herren samhandler med sine barn.

Kanskje det var derfor Herren befalte de hellige på Kirkens grunnleggelsesmøte: “Se, det skal føres en opptegnelse blant dere” (Lære og pakter 21:1). Den historiske opptegnelsen som ble bevart av Kirkens tidlige medlemmer, er en god kilde for å studere hvordan Gud arbeider med oss. Jeg har funnet det spesielt nyttig å studere åpenbaringene i historisk sammenheng ved hjelp av ressursene i Gjenopprettelsen og det som står om Kirkens historie i Evangeliebibliotek.

Her er tre innbyrdes forbundne lærdommer jeg har fått ved å studere Lære og pakter og Kirkens tidlige historie i år.

Spørsmål kommer forut for åpenbaring

Nesten alle åpenbaringene i Lære og pakter ble gitt som svar på spørsmål. Bare én synes å ha vært en uventet guddommelig inngripen (se Lære og pakter 27). Spørsmålene som førte til disse åpenbaringene, ble forårsaket av skriftstudium, uutholdelige prøvelser eller tidens kulturelle synspunkter.1 De gjenspeilte de tidlige helliges tro, nysgjerrighet, tvil og frykt.

Lære og pakter 42 er et svar på fem konkrete spørsmål om hvordan de hellige skulle samles og støtte hverandre.2 Herrens svar er viktige, ikke bare på grunn av innholdet, men også for det de forteller oss om hvordan åpenbaring virker. De hellige ble forberedt ved sine omstendigheter og sine overveielser. De formulerte spørsmål, henvendte seg til Gud og verdsatte virkelig svarene hans.

Tenk på hvordan du reagerer på informasjon som gis deg tatt ut av sin sammenheng, for eksempel en uoppfordret nettannonse for noen sko. Kanskje den interesser deg, men du vil mest sannsynlig ignorere den. Men når du trenger sko og leter etter et par som passer dine behov og føtter, følger du nøye med på det du finner og tar en beslutning om å handle. Dette gjelder også vår åndelige søken.

Herren respekterer vår handlefrihet

Våre valg er viktige, ikke bare for vår egen vekst, men også for utformingen av Herrens verk på jorden. Han er dirigenten, og vi er medlemmer av orkesteret. Våre talenter, vår bakgrunn og våre avgjørelser bidrar til musikkens skjønnhet. Kirtland i Ohio ble fremtredende i den tidlige kirken delvis fordi tidlige misjonærer valgte å stoppe der og besøke venner på vei til området de var kalt til. Deres forbindelser og deres inspirerte valg om å besøke Kirtland var viktige for gjenopprettelsen.

Og Herren tillater at vi alle, også Joseph Smith, gjør feil. Vi er hans barn, og i likhet med alle kloke foreldre er han opptatt av vår vekst og ønsker at vi skal lære gjennom erfaring.

Herren lot Joseph Smith gi de første 116 sidene av oversettelsen av Mormons bok til Martin Harris, selv om han visste at de ville gå tapt. Denne opplevelsen var smertefull for Joseph, men han lærte å bli en mer forsiktig forvalter. Han fikk tilgivelse og ble “igjen kalt til arbeidet” (Lære og pakter 3:10).

Bilde
photo of mother and young daughter praying

Herren investerer i vår vekst og ønsker at vi skal lære gjennom erfaring.

Litt nå og litt da

Herren ga ikke Joseph Smith en omfattende instruksjonshåndbok i Den hellige lund. Åpenbaringene gjenspeiler en kontinuerlig dialog mellom Herren og profeten. Noen ganger åpnet de perspektiver på evigheten. Ofte var de tilstrekkelige til dagens behov, og Joseph kom senere tilbake med flere spørsmål.

Tidlige åpenbaringer befalte de hellige å samles og bygge en Sions by i Missouri. Da de hellige ble drevet ut av området, befalte Herren Joseph Smith å forsøke å gjenvinne eiendommene deres, først med Sions leir og senere ved å be myndighetene om hjelp. Senere fikk Joseph vite at Sion var mye større enn én by. Innsamlingen kunne fortsette andre steder etter hvert som de hellige opprettet staver og bygget templer.3

Omstendighetene som de hellige lever under, forandrer seg drastisk over tid. For en velsignelse det er å ha fortsatt åpenbaring som hjelper oss å lose oss gjennom behovene i en verden i forandring! Evangeliets grunnleggende læresetninger består, men den vedvarende gjenopprettelsen forutser utfordringen med forandring.

Noter

  1. Lære og pakter 76 ble for eksempel gitt mens Joseph Smith grunnet på Johannes 5:29. Kapittel 122 inneholder Herrens trøstende ord til profeten Joseph mens han var i Liberty fengsel, og kapittel 87 kom da Joseph grunnet på konflikten mellom South Carolina og amerikanske myndigheter om føderal myndighet til å innføre tollavgifter.

  2. Se Steven C. Harper, “The Law” i Revelations in Context: The Stories behind the Sections of the Doctrine and Covenants (2016), 93–98.

  3. Se Lære og pakter 52; 103; 123; Joseph Smith, “Discourse, 8 April 1844, as Reported by Wilford Woodruff”, josephsmithpapers.org.

Skriv ut