2021
Forstå din guddommelige identitet
Desember 2021


Unge voksne

Forstå din guddommelige identitet

Når vi virkelig prøver å forstå vår guddommelige identitet, forandrer vårt perspektiv seg.

Bilde
photo of two young adults

Foto: Amanda Steed

Hvem er jeg? Hvem ønsker jeg å være? Dette er to spørsmål som vi alle kan stille på et eller annet tidspunkt i livet.

Å forstå vår identitet er nøkkelen til hvordan vi betrakter oss selv og andre. Men disse spørsmålene kan være vanskelige å besvare når røster rundt oss sier at vår identitet og verdi kommer av timelige ting som vårt utseende, vår sosiale status eller suksess på jobben eller skolen.

Verden er altfor lett å lytte til, og dens røster kan få oss til å føle oss overveldet, motløse eller i villrede. Men når vi virkelig forstår vår guddommelige natur, kan vi begynne å se oss selv og andre slik Gud ser oss.

Hvem er vi?

Noen av oss vokste enten opp med å synge “Jeg er Guds kjære barn” (Salmer, nr. 187) eller lærte den på et eller annet tidspunkt. Men selv om du kan ordene utenat, er det lett å overse hvor viktig vår himmelske arv er.

Apostelen Paulus forkynte at vi er mer enn jordiske mennesker:

“Ånden selv vitner sammen med vår ånd at vi er Guds barn” (Romerne 8:16).

Profeter og apostler i vår tid har bekreftet denne sannheten. President M. Russell Ballard, fungerende president for De tolv apostlers quorum, har undervist: “Fordi vi er Guds åndebarn, har vi alle guddommelig opprinnelse, natur og potensial. Hver enkelt av oss ‘er en elsket ånd, sønn eller datter av himmelske foreldre.’ Dette er vår identitet! Dette er hvem vi egentlig er!”1

Denne sannheten omfatter kunnskapen om at vi levde sammen med Gud før dette liv, at vi ble skapt i hans bilde og at vi ikke bare har en guddommelig natur, men også en guddommelig fremtid.

Utvikle selvtillit

Selv med alle disse påminnelsene kan vi noen ganger fortsatt stille spørsmål ved hvem vi er. Satan arbeider hele tiden for å få oss til å glemme hvem vi er, for han vet at når vi forstår og lever i henhold til vår guddommelige identitet, blir vi velsignet med guddommelig kraft. Vår selvtillit kan øke når vi blir kjent med vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Når du studerer Skriftene, kan du se etter tegn på Guds kjærlighet til sine barn. Be om hjelp til å se Guds hånd i ditt liv, og skriv ned tilfeller da du føler hans kjærlighet eller gjenkjenner hans veiledning. Hvis negative tanker kommer, kan du minne deg selv på hvordan du vet at Gud kjenner og bryr seg om deg.

Lær Frelserens egenskaper. Når du gjør det, vil du bli bedre i stand til å se dem i deg selv og ha et klarere perspektiv på den personen du kan bli med hans hjelp (se Moroni 7:48).

Og å utvikle et nærmere forhold til vår himmelske Fader og Frelseren vil hjelpe deg å se det uendelige potensialet som de ser i deg.

Kunnskap om vår guddommelige natur

Hva kan så denne kunnskapen gjøre for deg? Når vi virkelig forstår at vi er Guds barn, kan vi:

  • Finne vår verdi i vårt forhold til Gud istedenfor i midlertidige eller verdslige kilder.

  • Se at hans kjærlighet fordriver frykt og gir oss fred (se 1 Johannes 4:18).

  • Se forbi våre forskjeller og elske andre. Vi er alle “brødre og søstre som er forpliktet av en felles guddommelig arv”, forklarte president Ballard. “Denne ene enkle, forenende kjensgjerning skulle overstyre alt annet som vi lar forårsake adskillelse og splittelse blant oss.”2

  • Ha et evig perspektiv. Vår guddommelige identitet minner oss på vårt endelige mål – å bli som våre himmelske foreldre og vende tilbake for å bo hos dem. Eldste José A. Teixeira i De sytti har sagt: “Å forstå hvem du virkelig er, forbereder deg bedre til å gjenkjenne og huske veien tilbake til ditt himmelske hjem og lengte etter å være der.”3

  • Finne selvtillit og fortsette å stole på Guds veiledning gjennom alle muligheter, utfordringer og erfaringer som kommer vår vei.

Å vite hvem vi egentlig er hjelper oss å finne varig lykke og fred. Så når livet blir vanskelig eller verdens røster blir høylytte, må du huske at vår himmelske Fader alltid vil være der for å hjelpe oss å se oss selv som den vi virkelig er og kan bli.

Noter

  1. M. Russell Ballard, “Håp i Kristus”, Liahona, mai 2021, 54.

  2. M. Russell Ballard, “Children of Heavenly Father” (andakt ved Brigham Young University, 3. mars 2020), 4, speeches.byu.edu.

  3. José A. Teixeira, “Husk veien hjem”, Liahona, mai 2021, 92.

Skriv ut