2021
4 måter å huske din guddommelige verdi på
Desember 2021


Bare digitalt: Unge voksne

4 måter å huske din guddommelige verdi på

Det er lett å glemme hvem vi egentlig er – barn av himmelske foreldre med guddommelig verdi i oss selv. Her er noen måter for å huske det på.

Bilde
en ung mann leser i Skriftene

Å forstå vår guddommelige identitet kan gi oss styrke, selvtillit og hensikt. Men vårt daglige liv er ofte fylt med prøvelser og distraksjoner som kan gjøre det lett å miste av syne hvem vi er som Guds barn med evig verdi og ubegrenset potensial.

Heldigvis har Kirkens ledere gitt råd for å hjelpe oss å huske vår guddommelige verdi.

1. Lær å gjenkjenne Ånden

“Åndelig verdi betyr å verdsette oss selv på den måten vår himmelske Fader verdsetter oss, ikke slik verden verdsetter oss. Vår verdi ble bestemt før vi kom hit til jorden. ‘Guds kjærlighet er uendelig og vil vare evig’…

Når vi føler Ånden, som dette verset forklarer, gjenkjenner vi at det vi føler kommer fra vår himmelske Fader …

Forestill deg at du leser Skriftene en morgen og at Ånden stille hvisker til deg at det du leser er sant. Kan du gjenkjenne Ånden og være glad for at du følte Hans kjærlighet og var verdig til å motta?

… Vi vil kanskje sjelden, om noen gang, motta store åndelige tilkjennegivelser i vårt liv, men vi kan ofte oppleve Åndens milde hvisken, som bekrefter sannheten om vår åndelige verdi.”1

– Søster Joy D. Jones, tidligere Primærs generalpresident

2. Hold deg på disippelens vei

“Kanskje er ikke lydighet først og fremst prosessen med å bøye, vri og hamre vår sjel til noe vi ikke er. Det er snarere prosessen som hjelper oss å oppdage hva vi egentlig er laget av.

Vi er skapt av den allmektige Gud. Han er vår himmelske Fader. Vi er bokstavelig talt hans åndebarn. Vi er laget av overjordisk materiale som er ytterst dyrebart og svært raffinert, og dermed bærer vi i oss guddommelighetens materiale …

Verdens støv og urenhet tilsmusser vår sjel, noe som gjør det vanskelig å oppfatte og huske vår fødselsrett og hensikt.

Men alt dette kan ikke forandre hvem vi egentlig er. Vår natur er fortsatt grunnleggende guddommelig. Og i samme øyeblikk som vi velger å vende vårt hjerte til vår kjære Frelser og setter foten på disippelens vei, skjer det noe mirakuløst. Guds kjærlighet fyller vårt hjerte, sannhetens lys fyller vårt sinn, vi begynner å miste lysten til å synde, og vi ønsker ikke lenger å vandre i mørke.

Vi ser ikke på lydighet som en straff, men som en frigjørende vei til vår guddommelige fremtid. Og gradvis begynner denne jordens forgjengelighet, støv og begrensninger å falle bort. Til slutt kommer den kostelige, evige ånd av det himmelske vesen i oss til syne, og vi utstråler godhet av natur.”2

– President Dieter F. Uchtdorf, tidligere annenrådgiver i Det første presidentskap

3. Se etter Guds hånd i ditt liv

“Hva bør dere se etter i deres eget liv? Hva er Guds mirakler som minner dere om at han er nær og sier: ‘Jeg er her’? Tenk på de gangene, av og til daglig, da Herren har handlet i deres liv – og så handlet igjen …

Hver av oss har guddommelighet i oss. Når vi ser at Gud arbeider gjennom oss og sammen med oss, kan vi bli oppmuntret av og takknemlige for denne veiledningen. Da vår himmelske Fader sa: ‘Dette er min gjerning og min herlighet – å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv’ [Moses 1:39], mente han alle sine barn – og deg særskilt.”3

– Eldste Ronald A. Rasband i De tolv apostlers quorum

4. Ikke mist din guddommelige identitet av syne

“Det er én viktig identitet vi alle deler nå og for alltid, en som vi aldri noensinne skulle miste av syne … Du er og vil alltid være et Guds åndebarn …

Den grunnleggende kjensgjerning at vi har himmelske foreldre er ikke bare min sannhet eller din sannhet. Det er en evig sannhet. Den er skrevet med store bokstaver i fet skrift. Å forstå denne sannheten – virkelig forstå den og villig akseptere den – er livsendrende. Det gir deg en usedvanlig identitet som ingen noensinne kan ta fra deg. Men mer enn det, skulle det gi deg en enorm følelse av at du er verdifull og en følelse av din uendelige verdi. Og endelig gir det deg en guddommelig, edel og verdig hensikt i livet …

Jeg ber hver og en av dere om å ha deres guddommelige identitet sentralt i alt dere gjør.”4

– President M Russell Ballard, fungerende president for De tolv apostlers quorum.

Noter

  1. Joy D. Jones, “Av uendelig verdi”, Liahona, nov. 2017, 14.

  2. Dieter F. Uchtdorf, “Han vil løfte deg på sine skuldre og bære deg hjem”, Liahona, mai 2016, 103–104.

  3. Ronald A. Rasband, “Etter guddommelig forordning”, Liahona, nov. 2017, 56, 57.

  4. M. Russell Ballard, “Children of Heavenly Father” (andakt ved Brigham Young University, 3. mars 2020), 2, speeches.byu.edu.

Skriv ut