2023
Jeesus Kristus on meidän Vapahtajamme
Huhtikuu 2023


”Jeesus Kristus on meidän Vapahtajamme”, Liahona, huhtikuu 2023.

Jeesuksen ihmeteot

Jeesus Kristus on meidän Vapahtajamme

Todistan, että ylösnousemuksensa ja evankeliuminsa palautuksen ansiosta Jeesus Kristus avasi kaikille mahdollisuuden kulkea verhon läpi Hänen Isänsä luo.

Kuva
ylösnoussut Kristus ja Maria

Hän on noussut kuolleista, Greg K. Olsen, kopiointi kielletty

”Mitä itket?” ylösnoussut Vapahtaja kysyi Magdalan Marialta tämän seisoessa tyhjän haudan ulkopuolella.

Maria vastasi: ”Herra, jos sinä olet vienyt hänet täältä, niin sano, minne olet hänet pannut. Minä haen hänet pois.”

”Maria”, Jeesus sanoi.

”Rabbuuni!” Maria vastasi tunnistaessaan Mestarin. (Ks. Joh. 20:15–16.)

Vapahtajan ilmestymisestä Marialle aina Hänen ilmestymiseensä apostoleilleen ylähuoneessa (ks. Luuk. 24:36–43), 500 veljelle yhdellä kertaa (ks. 1. Kor. 15:6), 2 500 henkilölle Runsaudenmaassa (ks. 3. Nefi 11:7–17) ja Joseph Smithille meidän aikanamme1 Hänen ylösnousemuksensa on yksi ihmiskunnan historian huolellisimmin tallennetuista tapahtumista.

Se on myös koko historian tärkein tapahtuma.

Maanpäällisen palvelutyönsä aikana Jeesus Kristus herätti kuolleista lesken pojan (ks. Luuk. 7:11–15), Jairoksen tyttären (ks. Mark. 5:38–42) ja ystävänsä Lasaruksen (ks. Joh. 11:39–44). Sitten, palvelutyönsä kuolevaisuudessa päätyttyä ja Isän Jumalan Hänelle suomalla voimalla, Jeesus nousi kuolleista.

”Hajottakaa tämä temppeli”, Hän oli sanonut ruumiistaan, ”niin minä saan sen nousemaan kolmessa päivässä” (Joh. 2:19, korostus lisätty).

”Isä rakastaa minua”, Hän oli myös julistanut, ”koska minä annan henkeni – saadakseni sen jälleen takaisin.

Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois. Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin. Niin on Isäni käskenyt minun tehdä.” (Joh. 10:17–18, korostus lisätty.)

Vapahtajan ylösnousemus oli suurin voitto, suurin ihme2, minkä saivat aikaan ennalta asettaminen, sanoinkuvaamaton tuska ja jumalallinen voima korkeudesta. Tuon käsittämättömän voiman avulla – joka toteutui Hänen Isänsä rakkauden, kaikkitietävyyden ja kaikkivoipaisuuden avulla – Jeesuksesta Kristuksesta tuli ylösnousemuksen ”esikoinen” (ks. 1. Kor. 15:23).

Mitä ylösnousemus merkitsee meille

Olen kiitollinen siitä, että olin kotona sinä lauantaina vuonna 2005. Ensimmäinen vaimoni Dantzel ja minä olimme saaneet kotityöt tehtyä ja päätimme rentoutua muutaman minuutin. Istuimme sohvalla, pitelimme toisiamme kädestä ja aloimme katsoa ohjelmaa televisiosta.

Muutamassa hetkessä Dantzel siirtyi yllättäen ja odottamatta rauhallisesti iankaikkisuuteen. Pyrkimykseni elvyttää häntä eivät tuottaneet tulosta. Järkytys ja suru valtasivat minut. Paras ystäväni lähes 60 vuoden ajalta oli poissa.

Kymmenen vuotta aiemmin olin menettänyt syövän vuoksi yhden tyttären. Emily oli vasta 37-vuotias. Vuonna 2019 menetin tuon pelottavan sairauden vuoksi toisen kallisarvoisen tyttären. Wendy oli vasta 67-vuotias.

Niinä menetyksen hetkinä olin hyvin kiitollinen todistuksestani Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta. Hänen voitossaan haudasta me näemme lupauksen omasta ylösnousemuksestamme.

Kuva
Vapahtajan kädet

Tulkaa minun luokseni, Eva Timothy

”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä” (Matt. 28:18), Vapahtaja julisti ylösnousemuksensa jälkeen. Siihen voimaan sisältyvät ylösnousemuksen avaimet. Tiedän, että Hän käyttää niitä avaimia nostaakseen kuolleista Dantzelin, Emilyn ja Wendyn, aivan kuten Hän käyttää niitä avaimia nostaakseen kuolleista koko muun ihmiskunnan.

Jumalan lapsille ylösnousemus tarkoittaa sitä, että ikääntyminen, rappeutuminen ja kuihtuminen loppuvat. ”Tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen” (Moosia 16:10), ja ”henki ja ruumis yhdistetään jälleen täydellisessä muodossaan” (Alma 11:43).

Ylösnousemus tekee mahdolliseksi toisenkin yhdistymisen – perheiden yhdistymisen. Me elämme yhdessä rakkaudessa, joten me itkemme, kun joku läheinen kuolee (ks. OL 42:45). Mutta Magdalan Marian tavoin meidänkin surun kyyneleemme voivat muuttua ilon kyyneliksi, kun odotamme tulevaisuutta iankaikkisen perheen näkökulmasta.

Evankeliumin uudessa ja ikuisessa liitossa me solmimme temppelissä avioliiton ajaksi ja iankaikkisuudeksi. Kun kunnioitamme siellä solmimiamme liittoja ja pohdimme Herran lupauksia liittokansalleen, kuolemanpelkomme häviää. Sen sijaan odotamme iloisina ja innokkaina pääsevämme taas Jumalan luo rakkaidemme kanssa.

Selestinen avioliitto on korotuksen liitto. Herra lupaa, että ne, jotka solmivat sellaisen avioliiton, tulevat ”esiin ensimmäisessä ylösnousemuksessa – – ja [he perivät] valtaistuimia, valtakuntia, ruhtinaskuntia ja valtoja, herruuksia – – ja he kulkevat – – korotukseensa ja kirkkauteensa kaikessa” (OL 132:19).

Luomisen, lankeemuksen ja sovituksen tarkoitukset yhdistyvät temppeleissä. Maailma tarvitsee tätä lohdullista tietoa. Siksi me kokoamme Israelia.

Kuva
lapsenlapsi isoisänsä kanssa

Valmistautukaa iankaikkiseen tulevaisuuteenne

Dantzelin ja tyttärieni poismeno muistuttaa minua tärkeästä totuudesta: ”Tämä elämä on ihmisille aika valmistautua kohtaamaan Jumala; niin, katso, tämän elämän päivä on ihmisille päivä tehdä työnsä” (Alma 34:32).

Koko elämänsä ajan Dantzel valmistautui palaamaan taivaalliseen kotiinsa. Hän tiesi, että hänen aikansa maan päällä oli kallisarvoinen. Hän eli jokaisen päivän aivan kuin se olisi ollut hänen viimeisensä.

Job kysyi: ”Voiko ihminen herätä eloon, kun hän on kuollut?” (Job 14:14.) Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta vastaus Jobin kysymykseen on yksiselitteinen kyllä! Me todella nousemme kuolleista. Kysymys, johon meidän jokaisen on vastattava, on tämä: ”Olenko valmis elämään Jumalan luona ylösnousemukseni jälkeen?”

Jotkut Jumalan lapsista elävät ikään kuin he eivät suunnittelisi kuolevansa. Toiset elävät ikään kuin he eivät joutuisi vastaamaan teoistaan. Teemmekö me päätöksiä iankaikkisuutta vai vain tätä päivää varten? Me emme voi pitää etusijalla tämän maailman ajallisia asioita ja olla valmistautuneita seuraavan maailman iankaikkisiin asioihin.

Jotkut meistä elävät pitkän elämän, ja jotkut meistä elävät lyhyen elämän. Olipa se pitkä tai lyhyt, päivämme ovat luetut. Kuolema on välttämätön osa iankaikkista edistymistämme ja ilon täyteyttä, joka odottaa uskollisia pyhiä. Kun ymmärrämme olemassaolomme iankaikkisesta näkökulmasta, me ymmärrämme, että kuolema on armollinen osa pelastussuunnitelmaa. Se on portti takaisin Jumalan luo.

Kuolema on ennenaikainen vain silloin, jos emme ole valmiita kohtaamaan Jumalaa. Meidän täytyy siis valmistautua.

Me valmistaudumme keskittymällä Vapahtajaan ja Hänen evankeliumiinsa.

Me valmistaudumme osoittamalla uskoa, käyttämällä hyväksemme ”Kristuksen sovitusverta” (ks. Moosia 4:2) tekemällä parannuksen, menemällä kasteelle ja ottamalla vastaan Pyhän Hengen lahjan.

Me valmistaudumme saamalla endaumentin ja tulemalla sinetöidyiksi pyhässä temppelissä.

Me valmistaudumme asettamalla halun edelle järjen, pitämällä huolta ruumiistamme, jotta voimme ”esittää sen puhtaana Jumalan edessä selestisessä valtakunnassa”3.

Me valmistaudumme omaksumalla Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia ja rakastamalla Jumalaa ja lähimmäistämme (ks. Matt. 22:37–40).

Me valmistaudumme pitämällä kunniassa liittomme, antamalla Jumalan vallita elämässämme, kokoamalla Israelia verhon kummallakin puolella ja kestämällä päiviemme loppuun asti.

Kuva
Jeesus ilmestyy viidellesadalle

Jeesus ilmestyy viidellesadalle, Grant Romney Clawson

Apostolin todistus

Vapahtajan kuollessa maa vavahteli, kalliot halkeilivat, haudat aukenivat ja temppelin väliverho Jerusalemissa ”repesi kahtia, ylhäältä alas asti” (Matt. 27:51; ks. myös Mark. 15:38; Luuk. 23:45).

Väliverho erotti muusta temppelistä kaikkeinpyhimmän, joka oli vertauskuvana Jumalan läsnäolosta. Vain sovituspäivänä johtava ylipappi sai kulkea väliverhon läpi ja vihmoa syntiuhrin verta sovittaakseen koko Israelin synnit.

Kun Jeesus Kristus vuodatti verensä, Hän suoritti viimeisen, ”äärettömän sovituksen” (ks. 2. Nefi 9:7) ja täytti lain. Temppelin väliverhon repeytyminen oli vertauskuvana siitä, että suuri ylipappi oli kulkenut kuoleman verhon läpi, pääsisi pian Isänsä luo ja oli avannut kaikille mahdollisuuden kulkea samalla tavoin verhon läpi Jumalan luo iankaikkisuuteen.4

Yhdessä johtavien veljieni kanssa ensimmäisessä presidenttikunnassa ja kahdentoista apostolin koorumissa minä todistan tuon taivaallisen lupauksen todellisuudesta.

Todistan, että me voimme ”toivoa Kristuksen sovituksen ja hänen ylösnousemuksensa voiman kautta [tulevamme] herätetyiksi iankaikkiseen elämään, ja tätä [meidän uskomme] tähden häneen, lupauksen mukaisesti” (Moroni 7:41).

Todistan, että Vapahtajan ylösnousemuksen ja sovituksen ihmeen ansiosta ”jokainen polvi on notkistuva ja jokainen kieli on ylistävä Jumalaa ja palveleva Häntä. Jokainen meistä on seisova Hänen tuomittavanaan tekojensa ja sydämensä halujen mukaan.”5

Valmistautukaamme siihen loistavaan päivään.

Tulosta