2023
Mormonin kirjan voima, siunaukset ja totuudet – profeettojen ja apostolien viimeaikaisia sanomia
Huhtikuu 2023


Julkaistaan vain sähköisenä

Mormonin kirjan voima, siunaukset ja totuudet – profeettojen ja apostolien viimeaikaisia sanomia

Lue, mitä elävät profeetat ovat viime aikoina opettaneet sosiaalisessa mediassa Mormonin kirjasta.

Kuva
Jeesus Kristus Amerikan mantereella

Jeesus Kristus käy Amerikan mantereella, John Walter Scott

Voit saada totuutta, voimaa ja monia siunauksia lukemalla uskollisesti Mormonin kirjaa ja toteuttamalla sen opetuksia käytännössä. Presidentti Russell M. Nelson on opettanut:

”Kun ajattelen Mormonin kirjaa, ajattelen sanaa voima. Mormonin kirjan totuuksilla on voima parantaa, lohduttaa, palauttaa, auttaa, vahvistaa ja ilahduttaa sieluamme.

Rakkaat veljeni ja sisareni, lupaan, että kun rukoillen tutkitte Mormonin kirjaa joka päivä, te teette parempia valintoja – joka päivä. Lupaan, että kun pohditte, mitä tutkitte, taivaan ikkunat avautuvat ja te saatte vastauksia omiin kysymyksiinne ja ohjausta omaan elämäänne. Lupaan, että kun päivittäin uppoudutte Mormonin kirjaan, te voitte saada suojan nykyajan pahuutta vastaan.”1

Ensimmäisen presidenttikunnan ja kahdentoista apostolin koorumin jäsenet ovat puhuneet yleiskonferenssissa Mormonin kirjan voimasta ja tehtävästä. He ovat kirjoittaneet aiheesta myös sosiaalisessa mediassa muun muassa seuraavasti:

Herran opin ydin

”Herra – – haluaa meidän ymmärtävän Hänen oppinsa ja sanomansa keskeisen ytimen, minkä vuoksi Hän on antanut meille lahjana Mormonin kirjan.

Mormonin kirja keskittyy Jeesukseen Kristukseen. Se sisältää Hänen keskeisimmän sanomansa. Se kirjoitettiin meille, meidän aikaamme ja meidän elämäämme varten. Kun tutkimme, pohdimme ja sovellamme käytäntöön sen sivuilla opetettuja periaatteita, me saamme voimaa keskittää elämämme Jeesukseen Kristukseen ja nauttia riemullisista siunauksista, joita Hän lupaa meille nyt ja ikuisesti.”

Presidentti Russell M. Nelson, Facebook, 17. lokakuuta 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Ovi jumalalliseen johdatukseen

”Vuonna 2020 profeettamme, presidentti Russell M. Nelson on kannustanut meitä #HearHim [Kuule Häntä] – etsimään Herran johdatusta ja ohjausta omaa elämäämme varten. Yksi parhaista tavoista tavoitella henkilökohtaista ilmoitusta on lukea pyhiä kirjoituksia. Herran sana pyhissä kirjoituksissa on kuin lamppu, joka valaisee askeleemme (ks. Ps. 119:105), ja ilmoitus on kuin väkevä voima, joka lisää lampun valon moninkertaiseksi.

Ajatus, että pyhien kirjoitusten lukeminen voi johtaa innoitukseen ja ilmoitukseen, avaa oven sille totuudelle, että pyhien kirjoitusten kohta ei rajoitu siihen, mitä se tarkoitti kirjoitusajankohtana, vaan se saattaa sisältää senkin, mitä tuo kohta merkitsee nykyajan lukijalle. Se, mitä jokin Mormonin kirjan kohta merkitsi minulle, kun luin sen ensimmäisen kerran 16-vuotiaana, ei merkinnyt minulle samaa, kun luin sen 85-vuotiaana. Elämäni kokemusten ansiosta ja saatuani enemmän ymmärrystä ilmoituksesta voin oppia asioita, jotka eivät olleet minun ulottuvillani eilen, lukemalla pyhiä kirjoituksia tänään.

Koska uskomme, että pyhien kirjoitusten lukeminen voi auttaa meitä saamaan ilmoitusta, meitä kehotetaan lukemaan pyhiä kirjoituksia yhä uudelleen. Tämä on yksi syy siihen, että myöhempien aikojen pyhät uskovat päivittäiseen pyhien kirjoitusten tutkimiseen. Tällä tavoin saamme selville sen, mitä taivaallinen Isämme haluaa meidän tietävän ja tekevän omassa elämässämme tänään.”

Presidentti Dallin H. Oaks, Facebook, 25. kesäkuuta 2020, facebook.com/dallin.h.oaks.

Rauhaa ja tyyneyttä levottomuuden keskellä

”Saan aina innoitusta pyhistä kirjoituksista, jotka kuvaavat merkittävällä tavalla aikoja, joita me nykyään elämme.

’Ja sinä aikana kuullaan sodista ja sotahuhuja, ja koko maa on levottomuuden vallassa, ja ihmisten sydämet pettävät heidät, – – ja ihmisten rakkaus kylmenee, ja pahuus lisääntyy’ (OL 45:26–27).

Yksi niistä sanoista, joka jakeessa 26 kiinnittää huomioni, on ’levottomuus’, joka on synonyymi hälinälle, mellakalle, sekasorrolle, epäjärjestykselle, hämmennykselle, mullistukselle, rauhattomuudelle ja hajaannukselle. Varmastikin miltei joka päivä me todistamme kasvavaa levottomuutta eri puolilla maailmaa.

Mistä voimme löytää rauhaa ja varmuutta kaiken levottomuuden keskellä?

Mormonin kirjasta.

Me emme ole ainoita ihmisiä, jotka elävät levottomina aikoina. Todistan, että Mormonin kirja on Jumalan sanaa ja että se on kirjoitettu meidän aikaamme varten. Se on varmuuden ja rauhan lähde ongelmallisina myöhempinä aikoinamme.

Kun varaat aikaa Mormonin kirjan tutkimiseen, lupaan, että huomaat entistä suurempaa rauhaa elämässäsi.

Kuinka Mormonin kirjan tutkiminen on tuonut sinulle rauhaa?”

Vanhin David A. Bednar, Facebook, 30. huhtikuuta 2022, facebook.com/davida.bednar.

Jumalan sana varoittaa ja valmistaa meitä

”Mormonin kirja – toinen todistus Jeesuksesta Kristuksesta todistaa Vapahtajamme ja Lunastajamme elävästä todellisuudesta ja jumalallisuudesta. Se on Jumalan sanaa ja varoittaa ja valmistaa meitä maailmaan, jossa elämme nyt. Rakastan sanoja, joita Mormon lausuu pojalleen jakeessa Moroni 9:25

’Poikani, ole uskollinen Kristuksessa, älköönkä se, mitä olen kirjoittanut, murehduttako sinua niin, että se painaisi sinut kuolemaan, vaan nostakoon Kristus sinua, ja pysykööt hänen kärsimyksensä ja kuolemansa ja se, että hän näytti ruumiinsa meidän isillemme, ja hänen armonsa ja pitkämielisyytensä ja hänen kirkkautensa ja iankaikkisen elämän toivo mielessäsi ikuisesti.’

Kristuksen opetukset kohottavat meitä. Hänen tarjoamansa toivo auttaa meitä selviytymään elämän haasteista. Kehotan sinua lukemaan Hänestä, oppimaan Hänestä ja seuraamaan Häntä.”

Vanhin David A. Bednar, Facebook, 23. marraskuuta 2021, facebook.com/davida.bednar.

Perustava tekijä palautuksessa

”Viimeisten kahdeksan vuoden aikana yksi tehtävistäni on ollut käydä läpi ja lukea kaikki merkittävät Joseph Smith Papers -teossarjan tekstit ja asiakirjat sekä tutkimus, joka on johtanut Saints-kirjasarjan julkaisemiseen – kirjasarjan, joka tallentaa Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon historiaa.

Todistukseni profeetta Joseph Smithistä ja ihailuni häntä kohtaan on kasvanut ja vahvistunut suuresti luettuani innoittavia yksityiskohtia hänen elämästään ja hänen ennalta asetetusta profeetallisesta palvelutehtävästään.

Josephin suorittama Mormonin kirjan kääntäminen Jumalan lahjan ja voiman avulla oli perustava tekijä palautuksessa. Mormonin kirja on sisäisesti johdonmukainen, kauniisti kirjoitettu, ja se sisältää vastaukset elämän suuriin kysymyksiin. Se on Pyhän Raamatun rinnakkaisteos ja toinen todistus Jeesuksesta Kristuksesta.”

Vanhin Quentin L. Cook, Facebook, 1. kesäkuuta 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Opetuksia, jotka auttavat meitä kehittymään

”Mormonin kirjassa on satoja, jopa tuhansia opetuksia ja kokemuksia, jotka voivat auttaa meitä tulemaan sellaisiksi kuin haluamme olla. Kun avaat Mormonin kirjan päivittäin, sinua siunataan niin, että näet ne opetukset, joita sinun tulee oppia.”

Vanhin Neil L. Andersen, 27. syyskuuta 2022, facebook.com/neill.andersen.

Entistä suurempaa iloa ja rauhaa

”Meille Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenille Mormonin kirjan tutkiminen toisena todistuksena Jeesuksesta Kristuksesta ja Pyhän Raamatun rinnakkaisteoksena on uskomme perustavaa laatua oleva osatekijä. – –

Kehotan sinua lukemaan Mormonin kirjan ja noudattamaan Jeesuksen Kristuksen opetuksia, jotka sisältyvät tähän pyhään kirjaan. Kun teet niin, voit kokea entistä suurempaa iloa ja rauhaa tässä elämässä ja tulevassa elämässä. Tiedän, että tämä on totta.”

Vanhin Ronald A. Rasband, 18. kesäkuuta 2022, facebook.com/RonaldARasband.

Lupauksia ja alkuja

”Äskettäisessä kokouksessa lähetyssaarnaajien kanssa minulta kysyttiin: ’Mitä Mormonin kirja on sinulle?’

Vastauksena käännän Mormonin kirjasta esiin sen johdannon. Sen loppupuolella lukee: ’Kehotamme kaikkia ihmisiä kaikkialla lukemaan Mormonin kirjan, pohtimaan sydämessään sen sisältämää sanomaa ja kysymään sitten Jumalalta, iankaikkiselta Isältä, Kristuksen nimessä, onko kirja totta. Ne, jotka näin menettelevät ja kysyvät uskossa, saavat todistuksen sen todenperäisyydestä ja jumalallisuudesta Pyhän Hengen voimalla.’

Näin on minun kohdallani. Sitä Mormonin kirja on minulle. Opin tietämään Pyhän Hengen voimasta, että Mormonin kirja on totta.

Viimeinen kappale kuuluu näin: ’Ne, jotka saavat tämän jumalallisen todistuksen Pyhältä Hengeltä, tulevat myös tuntemaan saman voiman avulla, että Jeesus Kristus on maailman Vapahtaja, että Joseph Smith on Hänen ilmoituksensaajansa ja profeettansa näinä viimeisinä aikoina ja että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on Herran valtakunta, vielä kerran perustettu maan päälle valmistautumiseksi Messiaan toista tulemista varten.’

Noiden kahden kappaleen jokainen kohta Mormonin kirjan johdannossa soveltuu minuun. Se on alku sille, kuinka tulin tietämään, että Jeesus on Kristus. Se on alku sille, mitä tiedän kirkosta, ja se on alku sille, mitä tiedän Joseph Smithistä. Se on uskontoni lakikivi. Se on sen perusta.

Rakastan Mormonin kirjaa ja tiedän, että ihminen pääsee lähemmäksi taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta noudattamalla sen opetuksia kuin millään muulla keinoin. Tiedän, että tämä on totta minun kohdallani ja että se on totta sinun kohdallasi.”

Vanhin Dale G. Renlund, Facebook, 28. helmikuuta 2022, facebook.com/DaleGRenlund.

Tulosta