2023
Rakenna kalliolle – Tutki syvällisesti yksinkertaisia totuuksia
Huhtikuu 2023


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

Rakenna kalliolle – Tutki syvällisesti yksinkertaisia totuuksia

Meidän ei tarvitse olla selvillä jokaisesta evankeliumin yksityiskohdasta säilyttääksemme todistuksemme. Mutta meillä täytyy olla syvällinen ymmärrys evankeliumin totuuksista.

Kuva
Nainen istumassa vuoteessaan lukemassa lehteä

Podcastin tekijä, influensseri, toimittaja, poliitikko, ystävä, naapuri, tuntematon.

Internet antaa jokaiselle mahdollisuuden ilmaista mielipiteensä – eikä se aina tarkista näiden julkaisujen todenperäisyyttä. Jotkut ihmiset jakavat sisältöä, joka kuulostaa olevan Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaista, mutta heidän ajatuksensa voivat poiketa pyhien kirjoitusten ja kaikkina aikoina eläneiden profeettojen opettamasta puhtaasta opista. Kuten presidentti Russell M. Nelson äskettäin opetti: ”Maailman äänet ja paineet ovat kiinnostavia ja lukuisia. Mutta liian monet äänet ovat petollisia, vietteleviä ja voivat vetää meitä pois liittopolulta.”1

Saatana tietää, ettemme todennäköisesti usko räikeään valheeseen, mutta ehkä otteemme irtoaa puhtaasta totuudesta hyväksyessämme verkossa lukemiamme vaillinaisia muunnelmia totuudesta. Nämä vaillinaiset muunnelmat eli osittaiset totuudet ovat ”pellavanyöri”2, jolla Saatana yrittää vangita meidät saadakseen meidät pois liittopolulta (ks. 2. Nefi 26:22).

Kuinka siis erotamme valheen pellavanyörit puhtaasta totuudesta? Presidentti Nelson on sanonut sen parhaiten: ”Ravitkaa itseänne muinaisten ja nykyajan profeettojen sanoilla, – – oppikaa evankeliumista kaikki, mitä voitte, ja – – uppoutukaa – – runsaaseen ilmoitusten varastoon, joka meillä on käytettävissämme”3.

Mitä minä voin opiskella?

Syvällinen ymmärrys evankeliumista auttaa meitä erottamaan toisistaan puhtaan ja osittaisen totuuden. Onnistumme parhaiten, jos keskitämme tarmomme siihen, että rakennamme ”Lunastajamme kalliolle” (Hel. 5:12).

Kun vanhin Lawrence E. Corbridge oli seitsemänkymmenen koorumin jäsen, hän sanoi: ”Totuutta vastaan esitetään rajattomasti väitteitä ja mielipiteitä. – – Voit käyttää koko elämäsi siihen, että etsit epätoivoisesti vastausta jokaiseen väitteeseen – – etkä koskaan opi tuntemaan tärkeimpiä totuuksia.”4

Sen sijaan että käyttäisit tarmosi yksittäisten vastausten etsimiseen joka kerta kun sinulla on kysymys, varaa joka päivä aikaa syventääksesi ymmärrystäsi niistä perustotuuksista, jotka ankkuroivat uskosi Kallioon, Jeesukseen Kristukseen.

Jeesuksen Kristuksen evankeliumin perusoppiin sisältyy usko, parannus, liitot, profeetat, ilmoitus, Jeesuksen Kristuksen sovitus, pelastussuunnitelma ja jumalallinen identiteettimme Jumalan lapsina.5 Nämä totuudet auttavat meitä kulkemaan pitkin liittopolkua, ja ne ovat välttämättömiä korotuksellemme.

Vähemmän keskeiset totuudet eivät sen sijaan ole välttämättömiä pelastuksellemme.

Aina on enemmän opittavaa

Toisinaan ajattelemme oppineemme ymmärtämään evankeliumin perustotuuksia. Olemme ehkä kuulleet ne satoja kertoja.

Mutta se, miten tällä hetkellä ymmärrämme evankeliumin periaatteita, ei ehkä ole yhtä täydellistä kuin se, miten Jumala ymmärtää ne. Siihen asti kun meistä on tullut Jumalan kaltaisia, voimme aina oppia jotakin. ”Se, joka ottaa vastaan valoa ja pysyy Jumalassa, saa lisää valoa” (OL 50:24, korostus lisätty). Tähän sisältyy uusi tieto evankeliumin perusperiaatteista.

Presidentti Nelson on suurenmoinen esimerkki siitä, kuinka hän jatkuvasti syventää ymmärrystään. Oltuaan apostolina 36 vuotta hän sanoi, että hänet ”äskettäin johdatettiin uuden oivalluksen ääreen”6.

Jos uteliaisuus, uutteruus ja Pyhä Henki voivat johtaa Jumalan profeetan saamaan uutta tietoa evankeliumin perusopista, niin se, että etsii ”tutkimalla ja myös uskon kautta” (OL 88:118), voi tehdä samoin meidän kohdallamme.

Tavoittele henkilökohtaista todistusta

Kun etsimme totuutta monien äänten keskellä, jotka pommittavat meitä verkossa, suurin apuvälineemme on oma henkilökohtainen todistuksemme Pyhältä Hengeltä.

Presidentti Joseph Fielding Smith (1876–1972) opetti: ”Pyhän Hengen kautta totuus punoutuu itse ruumiin kudoksiin ja jänteisiin, niin että sitä ei voi unohtaa.”7 Opimme, miltä tuntuu, kun Pyhä Henki vahvistaa puhtaan totuuden sydämeemme.

Uskomme, että Pyhän Hengen avulla me voimme ”tietää totuuden kaikesta” (Moroni 10:5). Ja vaikka se on varmasti totta, on tärkeää muistaa, että yksi Pyhän Hengen tehtävistä on auttaa meitä saamaan todistus perusopista – ”Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen työstään ja Hänen palvelijoidensa työstä maan päällä” (Bible Dictionary, ”Holy Ghost” [Pyhä Henki]).

Evankeliumin vähemmän keskeisten totuuksien tutkiminen ei ole paha asia. Ja joskus se, että löydämme vastauksia ”toisarvoisiin” kysymyksiimme, voi vahvistaa todistustamme. Mutta todistus ei voi perustua vähemmän keskeisiin totuuksiin. Vanhin Joseph B. Wirthlin (1917–2008) kahdentoista apostolin koorumista sanoi: ”Meidän tulee ymmärtää yksinkertaiset perustotuudet ja elää niiden mukaan eikä mutkistaa niitä. Meidän perustamme tulee olla vankka ja syvään juurtunut.”8

Tällä tavoin tutkiminen voi auttaa meitä olemaan hämmentymättä niiden monien äänten keskellä, joita ympärillämme on. Me ”[vahvistumme] totuuden tuntemisessa” ja meistä tulee ihmisiä, joilla on ”terve ymmärrys” (Alma 17:2). Ja kuten presidentti Nelson on pyytänyt, me teemme oman osamme luodaksemme ”[lujan hengellisen perustuksen], joka on rakennettu Lunastajamme Jeesuksen Kristuksen kalliolle”9.

Viitteet

  1. Russell M. Nelson, ”Varatkaa aikaa Herralle”, Liahona, marraskuu 2021, s. 120.

  2. ”[Pellavanyörillä] tarkoitetaan tässä ohutta narua, jonka voi helposti katkaista. Mutta kun niitä punoo useita yhteen, niistä tulee luja, katkeamaton köysi.” (Mormonin kirja, opiskeluopas kotiopiskeluseminaarin oppilaille, 2013, s. 72.)

  3. Russell M. Nelson, ”Iankaikkisuuden valintoja”, maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 15. toukokuuta 2022, broadcasts.churchofjesuschrist.org.

  4. Lawrence E. Corbridge, ”Stand Forever”, Brigham Youngin yliopiston hartaustilaisuus, 22. tammikuuta 2019, s. 5, speeches.byu.edu.

  5. Ks. Saarnatkaa minun evankeliumiani – lähetystyöpalvelun opas, 2005, s. 7.

  6. Russell M. Nelson, ”Anna Jumalan vallita”, Liahona, marraskuu 2020, s. 92.

  7. Joseph Fielding Smith, Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 1, s. 55.

  8. Joseph B. Wirthlin, ”Syvällä olevat juuret”,Valkeus, tammikuu 1994, s. 73.

  9. Russell M. Nelson, ”Temppeli ja hengellinen perustuksenne”, Liahona, marraskuu 2021, s. 93.

Tulosta