2023
Sosiaalinen media: Mitä jaat?
Huhtikuu 2023


”Sosiaalinen media: Mitä jaat?”, Liahona, huhtikuu 2023.

Nuorille aikuisille

Sosiaalinen media: Mitä jaat?

Me voimme käyttää sosiaalista mediaa ikkunana, josta muut voivat nähdä evankeliumin tuoman ilon.

Kuva
ihmisiä käyttämässä elektronisia laitteita

Kuvitus David Green

Mitä jaat sosiaalisessa mediassa? Jaatko sitä, mikä tuo sinulle iloa? Kirjoitatko elämänkokemuksistasi? Tavoitteletko tykkäyksiä ja kiitosta? Mikä tärkeintä, kirjoitatko Jeesuksen Kristuksen evankeliumista?

Evankeliumista kertominen lähetystyössäni oli minulle niin antoisa kokemus, että halusin jatkaa sitä palattuani kotiin Peruun. Oivalsin kuitenkin pian, ettei minulla ollut tarvitsemaani aikaa tavoittaa kaikkia niitä ihmisiä, joita halusin, kuten tein lähetystyössäni.

Niinpä käännyin sosiaalisen median puoleen.

Loin blogin, jossa kerroin muille lähetystyökokemuksistani, ajatuksistani tutkiessani viikoittain Tule ja seuraa minua -aineistoa sekä muista evankeliumiin liittyvistä oivalluksistani. Ja kun jaoin sisältöä blogissani, aloin saada ystäviltä suloisia viestejä, joissa he kiittivät minua jakamastani sisällöstä. En ollut odottanut sitä! Niinpä ajattelin: ”Entä jos tekisin muutakin sosiaalisessa mediassa?” Sillä tavoin aloin luoda evankeliumista kertovaa alustaa Instagramissa ja YouTubessa.

Vinkkejä siihen, kuinka tehdä lähetystyötä sosiaalisessa mediassa

Omasta uskosta kertomisen sosiaalisessa mediassa ei tarvitse olla monimutkaista, mutta toisinaan meitä saattaa pelottaa kertoa siitä, koska sosiaalinen media voi olla täynnä arvostelua, maailmallisia ajatuksia ja pinnallisia julkaisuja. Joskus tuntuu, että se on epätodennäköisin paikka, jossa kertoa uskostamme. Mutta totuus on, että koska sosiaalinen media on täynnä hyvin monia sepityksiä ja valheita, niin meidän pitää kertoa ilosta, rauhasta ja totuudesta, jota saamme Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina.

Minulta kysytään usein: ”Ale, mikä motivoi sinua kertomaan evankeliumista sosiaalisessa mediassa? Miten osaat niin luontevasti kertoa siitä ja sen osuudesta päivittäisessä elämässä?” Vastaukseni on aina sama: ”Ei siinä ole mitään ihmeellistä! Tärkeintä on elää evankeliumin mukaan ja tehdä siitä osa päivittäistä elämääni.”

Mitä enemmän pyrin elämään evankeliumin mukaan ja syventämään uskoani, sitä enemmän haluan kertoa siitä muille. Intoni varata niin paljon aikaa todistukseni lausumiseen muille tulee niistä hengellisistä kokemuksista, joita minulla on taivaallisen Isäni kanssa.

Kokemusteni myötä olen oppinut, että evankeliumista kertominen voi olla niinkin helppoa kuin kertoa päivittäisistä kokemuksistamme kuuluessamme Vapahtajan laumaan. En aina tiedä, vaikuttaako kehenkään se, mitä jaan, mutta tiedän, että ”pienillä ja yksinkertaisilla asioilla saadaan aikaan suuria” (Alma 37:6).

Kuva
useita ihmisiä käyttämässä elektronisia laitteita

Vapahtajan kutsu kertoa uskostamme

Maailmassa on ihmisiä, jotka etsivät muistutuksia siitä, keitä he ovat ja miksi heidän tulee kulkea eteenpäin tuntien toivoa. Ja kuka voisi kertoa näistä totuuksista paremmin kuin me? Me Kristuksen seuraajat tiedämme Jumalan lupauksista ja suurenmoisesta suunnitelmasta, jonka Hän on valmistanut lapsiaan varten. Muistakaa, että jotkut ”ovat erossa totuudesta vain siksi, että eivät tiedä, mistä sen löytäisivät” (OL 123:12) – ja me voimme auttaa heitä löytämään sen.

Vanhin Dieter F. Uchtdorf kahdentoista apostolin koorumista onkin sanonut:

”Kertokaa kokemuksistanne kasvokkain, sosiaalisessa mediassa, ryhmissä, kaikkialla.

Yksi viimeisistä asioista, mitä Jeesus sanoi opetuslapsilleen, oli, että heidän oli määrä lähteä kaikkialle maailmaan ja kertoa ylösnousseesta Kristuksesta. Nykyään mekin otamme iloiten vastaan tuon suuren toimeksiannon.”1

Jeesuksen Kristuksen opetuslapsena olemisen tulee vaikuttaa käytökseemme paitsi todellisessa elämässä myös sosiaalisessa mediassa. Kun korotamme äänemme julistaaksemme evankeliumin totuuksia, me voimme täyttää sen suuren vastuun, jonka Jeesus Kristus on uskonut meille.

Näyttäkäämme maailmalle, kuinka me joka päivä varaamme aikaa Herralle, kuinka kohtaamme vaikeuksiamme ja murheitamme ja kuinka löydämme rauhaa. Tiedän, että kertomalla asioista, joilla on merkitystä, me olemme suurenmoisia välineitä Jumalan käsissä Israelin kokoamiseksi.

Taivaallinen Isä tarvitsee meitä. Älkäämme piiloutuko näyttöjemme taakse vaan sen sijaan käyttäkäämme niitä yhteydenpitoon muiden kanssa. Olkaamme osa Hänen työtään ja sen sijaan, että kirjoittaisimme ilomme aiheista, kirjoittakaamme ilomme lähteestä – Vapahtajastamme Jeesuksesta Kristuksesta.

Tulosta