2023
Julen betyr håp, fred og kjærlighet
Desember 2023


“Julen betyr håp, fred og kjærlighet”, Liahona, desember 2023.

Julen betyr håp, fred og kjærlighet

Jesusbarnet som vi elsker og tilber i julen gir oss håp, fred og kjærlighet i vanskelige tider.

Bilde
ansiktet til en liten jente

Hope Gentile, fire dager før sin første cellegiftbehandling i mars 2015.

Fotografier av Hope: Nicholas Gentile

“Hver gang et barn fødes”, sa president Boyd K. Packer (1924–2015), president for De tolv apostlers quorum, “fornyes verden i uskyld”.1 Og på grunn av et barns lovede fødsel for lenge siden “i Davids by” (se Lukas 2:11), kan hjertet til dem som tar imot dette barnet og hans misjon, fornyes hver dag i håp og fred og kjærlighet.

Håp, fred og kjærlighet finnes i “det store lys” (Jesaja 9:2) som Jesus Kristus bragte til vår stadig mørkere verden. Håp, fred og kjærlighet finnes også i “det gode budskap om stor glede” (Lukas 2:10) som velsigner alle Guds barn ved hans fødsel.

Julen er den fullkomne anledning til å rette hjerte og sinn mot Kristus-barnet som ble født for så lenge siden, og på den fred og det håp som budskapet i hans evangelium bringer inn i vårt hjerte når vi villig følger ham.

Håp i Frelseren

For noen år siden kastet et enkelt ord – kreft – den unge familien til Nicholas og Christina Gentile ut i det bror Gentile kalte “dypet av en prøvelse mellom liv og død”. Deres 19 måneder gamle datter Hope hadde blitt diagnostisert med en svulst i korsryggen.

“I løpet av de neste fem månedene med operasjoner og cellegiftbehandling”, minnes bror Gentile: “skapte Hopes kamp for livet en lang rekke sterke opplevelser som til slutt styrket vår families vitnesbyrd om Frelserens nåde.”

Hopes prøvelse og usikre fremtid førte familien nærmere – nærmere hverandre og nærmere Frelseren.

“Vi visste at det vi så, bare var en del av den virkeligheten som Gud så for Hope,” sa bror Gentile. “Til tross for mørket, stolte vi på ham, uavhengig av utfallet.”

En mørk natt, under Hopes andre fem-dagers runde med cellegiftbehandling, la bror Gentile merke til hvor mye hår hun hadde mistet de siste dagene. Det som var igjen av det rødblonde håret hennes fikk ham til å tenke på sin egen dødelighet. Likevel fant han trøst i Herrens løfte om at “ikke et hår på [hennes] hode skal falle ubemerket til jorden” (Lære og pakter 84:116).

“Jeg følte at Jesus Kristus var dypt klar over Hopes reise – og vår hjertesorg”, sa bror Gentile. “Han ‘etterlot [oss] ikke farløse’ [Johannes 14:18].”

Under leggetid en kveld mens han leste i en pekebok for Hope, spurte bror Gentile med en tøysete stemme: “Hva sier uglen?” Mens hun fniste, svarte Hope: “hoo, hoo!” Så spurte han: “Hva sier kua?” Hope svarte stolt: “mø, mø!”

I det øyeblikket ble bror Gentile oppmerksom på et bilde av Frelseren på veggen på Hopes soverom. Ånden tilskyndet ham til å spørre: “Hope, hva sier Jesus?”

Mens han ventet på at datteren skulle svare, krøp hun inntil skulderen hans, åpnet de store blå øynene sine, og hvisket: “‘Holde deg.’ Jesus sier: ‘Holde deg.’”

Bror Gentile trakk forsiktig Hopes lille kropp inntil seg og klemte henne mens han gråt inderlig. Da Hope klemte tilbake, med de små armene sine, hvisket hun: “Elsker deg, Dada.”

Gud hadde gitt Brother Gentile og familien hans dette øyeblikket av en spesiell grunn: “Jesus holdt familien vår i sine kjærlige armer”, sa han. “Siden den hellige natten har jeg grunnet på den skjøre sannheten Gud lærte meg gjennom min datters ord: Jesus vil holde oss og velsigne oss i våre prøvelser hvis vi lar ham gjøre det. Disse velsignelsene kommer på Guds perfekte tidspunkt, på hans måte og i tråd med hans vilje, men de kommer. Jeg kjenner disse sannhetene fordi Den hellige ånd hjalp meg å føle dem på Hopes rom den mørke kvelden.”2

Bilde
Frelseren holder en liten jente

Security Blanket, av David Bowman, skal ikke kopieres

Kristus gir oss fred

Jeg er glad for å kunne fortelle at troen og bønnene til Gentile-familien ble besvart. I dag er Hope en sunn og lykkelig 10-åring.

Men hva med de gangene da Guds svar ikke var det vi hadde håpet på? Kan freden komme midt i personlig hjertesorg?

Slik Gentile-familien oppdaget, finnes det alltid fred når vi vender oss til Frelseren, hvis fødsel i Betlehem vi feirer på denne tiden av året. I julen, når personlige prøvelser, sorg og sykdom ofte kan legge en demper på julefeiringen, gir vårt vitnesbyrd om Frelserens fødsel, død og oppstandelse fred.

Vår kjære profet, president Russell M. Nelson, lærte oss: “Akkurat slik Frelseren tilbyr en fred som ‘overgår all forstand’ [Filipperne 4:7], tilbyr han også glede av en intensitet, dybde og bredde som trosser menneskers logikk eller jordisk forståelse. For eksempel virker det ikke mulig å føle glede når barnet ditt lider av en uhelbredelig sykdom, eller når du mister jobben, eller når din ektefelle bedrar deg. Men dette er nettopp den gleden Frelseren tilbyr. Hans glede er konstant, og forsikrer oss om at våre ‘lidelser skal kun vare et øyeblikk’ [Lære og pakter 121:7.] og bli helliget til vårt gavn [se 2 Nephi 2:2].”3

Når Herrens tale trøster vår sjel, kan vi slutte oss til “en himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sa: Ære være Gud i det høyeste, og fred på jorden, i mennesker Guds velbehag” (Lukas 2:13–14).

Vi kan “komme … full av fryd og glede … til Betlehem”.4

Vi kan sove i “himmelsk fred”,5 i visshet om at alt til syvende og sist vil bli bra og ordnet i henhold til Guds løfter og hans fullkomne tid, på hans måte og i samsvar med hans vilje.

Bilde
to bilder av Hope Gentile

Venstre: Hope etter sin fjerde cellegiftbehandling i juni 2015. Høyre: Hope, ni år gammel.

Kjærlighetens gave

Faderen kjenner hver av oss fullkomment – våre prøvelser og ufullkommenheter, våre lengsler og tap. Fordi han elsker oss, har han gitt oss den største gaven vi noensinne kan få.

“For så har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv” (Johannes 3:16).

Fordi Sønnen også elsker oss, ga han villig sitt liv for oss.

“[Sønnen] gjør ikke noe uten at det er til gavn for verden, for han elsker verden, slik at han endog nedlegger sitt eget liv så han kan trekke alle mennesker til seg”, profeterte Nephi om Frelseren. “Derfor befaler han ingen at de ikke skal ta del i hans frelse” (2 Nephi 26:24).

Som Frelserens disipler i de siste dager, har vi et ansvar for og er velsignet ved å dele den kjærlighet Faderen og Sønnen har til oss. Vi deler denne kjærligheten når vi bærer vitnesbyrd for Guds barn om den dyrebare kunnskapen vi har om at Gud lever, at hans Sønn kom til jorden for å frelse oss fra fysisk og åndelig død, og at Frelseren i vår tid har gjenopprettet sin kirke – Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Guds enbårne Sønns gave er grunnen til at vi feirer jul. Julen innebærer varig håp og fred, som ble muliggjort gjennom Frelserens forsoning og oppstandelse, som ble utført av kjærlighet til oss. Julen betyr evig liv og evige gjenforeninger gjort mulig gjennom hellige ordinanser som utføres i hellige templer.

President Nelson sa: “Hovedgrunnen til at vi feirer jul, er påsken”. Han la til: “På grunn av Jesus Kristus, kan vi omvende oss og bli tilgitt for våre synder. På grunn av ham, vil hver enkelt av oss oppstå.”6

Vi leser hellige beretninger i Det nye testamente om Frelserens fødsel. Denne historien står sentralt i mange av favoritt-tradisjonene våre i julen. Men når vi feirer hans fødsel, så la oss ikke glemme at uten hans oppstandelse og forsoning ville vi ikke hatt jul.

Mormons bok bærer vitnesbyrd om realiteten av den oppstandne Kristus, så vel som rikdommen og dybden i Kristi lære. I julen vil de som bruker sannhetene om Kristus som de finner på disse sidene, oppleve at familiens julefeiring får større mening.

Jeg vet at gjennom Frelserens kjærlighet og sentrale rolle i frelsesplanen kan vi motta hans fred (se Johannes 14:27) og “et herligere håp” (Ether 12:32) – ved juletider og alltid.

Noter

  1. Boyd K. Packer: “Barn”, Liahona, juli 2002, 8.

  2. Jeg takker Nicholas Gentile og hans datter Hope for at de lot meg fortelle familiens historie. Bror Gentile tjener som Institutt-leder og koordinator for Seminar og Institutt i East Lansing, Michigan i USA.

  3. Russell M. Nelson, “Glede og åndelig overlevelse”, Liahona, nov. 2016, 82.

  4. Se “O kom, alle sjeler”, Salmer, nr. 127.

  5. Se “Stille natt, hellige natt”, Salmer, nr. 128.

  6. Russell M. Nelson, “Svaret er alltid Jesus Kristus”, Liahona, mai 2023, 127.

Skriv ut