2023
Hva jeg misforsto om Frelseren
Desember 2023


Bare digitalt: Unge voksne

Hva jeg misforsto om Frelseren

Da sykdommen varte lenger enn forventet, lærte jeg at jeg ikke behøver å møte prøvelser alene.

Bilde
en syk mann som sitter på sofaen

Da pandemien rammet i 2020, var jeg en av de første som ble smittet med covid-19 i mitt område i Skottland. Først tenkte jeg det var en vanlig forkjølelse. Men etter hvert som tiden gikk, ble helsen gradvis verre, helt til det var vanskelig å puste. Halsen og bihulene ble alvorlig skadet, og jeg led av kronisk utmattelse.

Rehabiliteringen pågikk i over et og et halvt år, og i denne tiden kunne jeg ikke delta i noe idrett eller fysisk aktivitet. Jeg måtte sette alt på pause. Jeg sluttet til og med på universitetet i et år, og jeg ble svært bitter – bitter over mine omstendigheter og sint på min himmelske Fader da det virket uoppnåelig å bli helt frisk.

Vi er sterkere med Jesus Kristus

Til tross for tankegangen min fortsatte jeg å etterleve evangeliet. Jeg fortsatte å gå i kirken og gjøre det jeg kunne for å hjelpe og tjene andre. Gradvis begynte min sinnstilstand å bli bedre.

Da de verste symptomene begynte å forsvinne, fikk jeg et uventet kall til å virke i stavens høyråd. Til tross for min engstelse tok jeg imot kallet med håp om at Herren ville gjøre det mulig for meg å oppfylle kallet til tross for min dårlige helse (se 1 Nephi 3:7).

En av de første oppgavene jeg fikk, var å tale om Frelseren og hans forsoning. For hver tale jeg holdt til andre etterfølgere av Jesus Kristus, vokste min forståelse av ham og hva han gjorde for meg. Jeg innså at jeg hadde ignorert en viktig del av hans forsoning – Herren led og døde ikke bare for våre synder, men for våre lidelser. Han vet hvordan han kan løfte oss opp i våre prøvelser (se Alma 7:12).

President Camille N. Johnson, Hjelpeforeningens generalpresident, underviste nylig:

“Jesus Kristus kan lette vår bør.

Jesus Kristus kan løfte våre byrder.

Jesus Kristus gir oss en måte å bli lettet for syndens byrde på.

Jesus Kristus er vår lindring …

Jeg kan ikke klare det alene, og det trenger jeg ikke, og det vil jeg ikke. Ved å velge å bli bundet til min Frelser Jesus Kristus gjennom de pakter jeg har inngått med Gud, ‘makter jeg [alt] i [Kristus] som gjør meg sterk’ [se Filipperne 4:13].”1

Jeg er også tilbøyelig til å stole på min egen styrke, og i min stolthet hadde jeg virkelig trodd at jeg kunne overvinne prøvelsen alene. Men jeg skjønte at jeg ikke mislyktes fordi prøvelsen var for vanskelig. Det var fordi jeg ikke lot Jesus Kristus gi meg sin styrke og støtte.

Da jeg endelig forsto det han tilbyr meg gjennom sin helbredende kraft, forandret alt seg. Selv om min vei til rehabilitering ikke ville bli lett eller rask, kunne jeg finne fred, glede og styrke underveis ved å vende meg til ham.

Vi kan styrke vårt forhold til Kristus

Vi trenger ikke å møte noen prøvelser alene. Vi kan stole på vår Frelser for å få styrke. Jeg innså at de åndelige vanskelighetene jeg følte under sykdommen kom av min manglende forståelse i mitt forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus, og hvilken styrke de kunne gi meg når jeg fortsatte å tjene, søke og følge dem.

President Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det første presidentskap, ga en mektig påminnelse om vårt forhold til Frelseren da han sa: “Han kjenner … våre kamper, vår hjertesorg, våre fristelser og vår lidelse, for han opplevde villig alt sammen som en viktig del av sin forsoning. Og på grunn av dette, gjør hans forsoning ham i stand til å hjelpe oss – til å gi oss styrke til å tåle alt.”2

Heldigvis presset Herren meg til å være mer aktiv i jakten på å forstå ham. Og når jeg har lært å forstå ham bedre, har jeg vært i stand til å se hans hånd i mitt liv i større grad og se helbredelsens mirakler, selv om det har tatt lengre tid enn forventet. President Johnson sa også: “De som holder pakter, blir velsignet med Frelserens lindring.”3

Å øke min forståelse av Frelseren og holde mine pakter har vært til stor velsignelse i mitt liv. Han har gitt meg så mye åndelig og timelig lindring fra mine vanskeligheter. Jeg kan love at når du streber etter å gjøre det samme, vil Herrens kjærlighet og din guddommelige hensikt bli tydelig. Du vil finne styrke utover din egen – slik jeg har gjort.

Skriv ut