2023
Forbered deg til å komme til tempelet
Desember 2023


“Forbered deg til å komme til tempelet”, Liahona, des. 2023.

Evangeliets grunnleggende prinsipper

Forbered deg til å komme til tempelet

Bilde
folk som går opp til Ogden Utah tempel

Foto av Ogden Utah tempel: Mark Brunson

I templene til Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige kan vi motta hellige pakter og ordinanser for oss selv og forfedrene våre. Vi drar til tempelet for å vise vår kjærlighet og takknemlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Vi kan forberede oss til å dra til tempelet ved å lære og etterleve Jesu Kristi evangelium. Du finner mer informasjon om templer i artikkelen “Tempelarbeid” i Evangeliets grunnprinsipper i Liahona, okt. 2021.

Bilde
ord på utsiden av Durban Sør-Afrika tempel

Foto av Durban Sør-Afrika tempel: Matthew Reier

Herrens hus

Templer kalles “Herrens hus”. De er hellige steder hvor vi kan føle Guds ånd og hans kjærlighet til oss. De er også steder hvor vi kan inngå pakter og motta spesielle ordinanser som vil forberede oss til å få evig liv. (Pakter er hellige løfter mellom Gud og hans barn.) Å være trofast mot våre pakter og motta disse ordinansene hjelper oss til å ha et spesielt forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Bilde
ungdom som står utenfor Guayaquil Ecuador tempel

Fotografi av Guayaquil Ecuador tempel: Janae Bingham

Hvem kan komme til tempelet?

Kirkens medlemmer kan utføre dåp for de døde fra og med det året de fyller 12 år. Et medlem kan motta begavelsen hvis han eller hun er minst 18 år, har vært medlem av Kirken i minst ett år, og ønsker å inngå og holde tempelpakter (se Generell håndbok: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, 27.2.2, ChurchofJesusChrist.org). En mann og en kvinne som allerede har mottatt tempelbegavelsen, kan bli beseglet (viet) for evigheten i tempelet.

Pakter og ordinanser

Du vil inngå pakter og motta ordinanser i tempelet. “Å inngå et paktsforhold til Gud binder oss til ham på en måte som gjør alt ved livet lettere” (Russell M. Nelson, “Overvinn verden og finn hvile”, Liahona, nov. 2022, 97). En ordinans er en hellig fysisk handling som utføres i kraft av prestedømmet. Ordinanser har en dyp, åndelig betydning. Når du deltar i en ordinans, viser du for eksempel Gud at du er villig til å motta og holde Hans pakter.

Personlig forberedelse

Forbered deg åndelig ved å følge Jesu Kristi læresetninger og holde paktene du inngikk med Gud i dåpen. Du kan også studere Kirkens ressurser, for eksempel Skriftene og taler fra generalkonferanser. Temples.ChurchofJesusChrist.org gir informasjon om hva du kan forvente når du kommer til tempelet. Her finner du også mer informasjon om tempelpakter, ordinanser og symbolikk.

Bilde
utenfor Nauvoo Illinois tempel

Foto av Nauvoo Illinois tempel: Eve Tuft

Symbolikk

Herren underviser ofte ved hjelp av symboler. For eksempel dåp – å bli senket under vannet og komme opp igjen – er som om ditt gamle jeg dør, og ditt nye jeg blir født på ny (se Romerne 6:3–6). Tempelordinanser peker til Jesus Kristus og hans forsoning. Det kan være vanskelig å forstå all symbolikken første gang du går i tempelet, men du kan fortsette å lære når du vender tilbake til tempelet gjennom hele livet.

Tempelanbefaling

For å komme inn i tempelet må du være forberedt og verdig. Du kan få en anbefaling til å komme inn i tempelet etter et intervju med biskopen eller grenspresidenten og med stavs- eller misjonspresidenten. Disse lederne vil stille noen spørsmål for å se til at du etterlever Jesu Kristi evangelium. Lederne dine kan snakke med deg om disse spørsmålene på forhånd.

Tilbake til tempelet for dine forfedre

Vår himmelske Fader ønsker at alle hans barn skal inngå pakter med ham og motta hellige ordinanser. Disse ordinansene, som dåp og begavelse, må utføres i templer for dem som gikk bort uten å motta evangeliet. Du kan vende tilbake til tempelet for å utføre ordinanser for avdøde familiemedlemmer.

Skriv ut