Liahona
Slipper traditionen og stoler på Herren
April 2024


»Slipper traditionen og stoler på Herren« , Liahona, apr. 2024.

Unge voksne

Slipper traditionen og stoler på Herren

Profetiske råd om lobola gjorde, at vi var usikre på fremtiden.

Billede
foto af forfatterne

Foto brugt med tilladelse af forfatterne

At være ung voksen er en berigende tid i livet. Som to søstre, der lever som disciple i Sydafrika, har vi konstant oplevelser, der styrker vores tro og begejstrer os i forhold til fremtiden. Men sommetider kan denne tid i livet være forvirrende, når vi skal træffe beslutninger om uddannelse, arbejde, og især hvem vi skal gifte os med.

Eller i vores tilfælde at finde ud af, hvordan det vil se ud for os at blive gift.

En uventet udfordring

I Sydafrika er der en gammel skik, der kaldes lobola – der almindeligvis er kendt som »brudepris« eller medgift – som stadig følges i visse afrikanske lande i dag. »[Lobola] er et tegn på påskønnelse fra brudgommens familie til brudens familie. I gamle dage gav brudgommens familie brudens familie hvad som helst, hvad der havde værdi for dem.«1

Traditionelt set blev kvæg (der anses som helligt i mange afrikanske kulturer) ofte givet til brudens familie for at repræsentere en åndelig forbindelse mellem de to familier. Men i vore dage bliver lobola oftere betalt med store pengesummer. Nu om dage påvirkes prisen af brudens uddannelse, job og samfundsmæssige status.2

Det er meningen, at det at betale lobola skal vise, hvor værdsat bruden er af både hendes familie og den mand, hun har til hensigt at gifte sig med. Det symboliserer en forening mellem familier. Så gennem hele vores liv har vi altid stræbt efter at være respektfulde, succesfulde, intelligente kvinder. Vi vil gerne gøre vores familie stolt og betale dem tilbage for at opfostre os godt.

Men i 2014, da vi begge var unge voksne, kom præsident Dieter F. Uchtdorf, der dengang tjente som andenrådgiver i Det Første Præsidentskab, for at tale til medlemmerne i Afrika. Vi følte den rene kærlighed, som Gud har til os hver især, da han talte. Men under sin tale underviste han om, at traditionen med lobola ikke var i overensstemmelse med evangeliet. Han frarådede denne praksis og sagde: »Konsekvenserne af [brudeprisen] er mangfoldige og fører til en adfærd, der ikke er passende for et medlem af Jesu Kristi Kirke … Herrens måde er den sande vej til at bringe familier sammen på for evigt.«3

Denne skik er meget fremherskende i vores kultur, og vi havde altid haft forventning om, at det skulle vi også, så vi var forundrede efter hans budskab.

Først gjorde vi sjov med det: »Vi har ikke arbejdet så hårdt for ikke at få nogen køer!«

Men vi var i sandhed forvirrede. Hvis vor himmelske Fader ikke ønsker, at vi praktiserer denne tradition mere, og når de fleste mennesker i vores kultur afviser ægteskab uden lobola, hvordan kan vi så følge vor himmelske Fader og Jesus Kristus og samtidig respektere vores kultur og familie? Evangeliet virkede allerede ejendommeligt for de af vores familiemedlemmer, der ikke var en del af Kirken, men nu ville det blive endnu sværere for dem at forstå.

Da vi så nogle medlemmer forlade Kirken, fordi de ikke kunne forstå denne lærdom fra en levende profet, indså vi, at vi var nødt til at bringe vores spørgsmål til vor himmelske Fader.

Søgte svar

Da vi sluttede os til Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige som teenagere, lovede vi hinanden altid at hjælpe hinanden med at holde sig tæt på Herren, uanset hvad. Vi besluttede, at hvor end livet førte os hen, ville vi altid holde fast i vores tro, fordi vi havde set, hvordan efterlevelse af evangeliet fører til sand glæde.

Så da vi kæmpede med at forstå ældste Uchtdorfs budskab, huskede vi dette løfte. Vi blev mindet om vigtigheden af at prioritere forholdet til vor himmelske Fader og Jesus Kristus og stole på lovede velsignelser. Vi fokuserede begge på at styrke vores tro på dem for at genopbygge den tillid.

Da jeg (Phindi) bad til vor himmelske Fader om vejledning om dating og ægteskab, dukkede en tanke op. En af Herrens apostle blev inspireret til at komme til mit land og tale om en tradition, der er specifik for vores kultur, fordi vor himmelske Fader kender os hver især. Han ved, hvad der kan begrænse os, og når det gælder pagtsstien, har han vores bedste på sinde.

Billede
Templet i Durban i Sydafrika

Foto af templet i Durban i Sydafrika: Matt Reier

Jeg grundede oprigtigt over denne sandhed og indså, at vor himmelske Fader virkelig ikke ønsker, at vores evige ægteskaber og familier bliver begrænset af verdslige traditioner. Da jeg tænkte over det, hjalp det mig til at se, hvordan lobola ofte bliver korrumperet, især når den høje pris forhindrer nogle par i overhovedet at blive gift. Jeg begyndte at indse, at jeg kunne stole mere på vor himmelske Fader og Jesus Kristus end på min egen viden, selvom det var svært.

Jeg (Samu) vendte mig til skrifterne for at finde svar på min ængstelse for fremtiden. Jeg har altid troet, at dette evangelium har plads til spørgsmål og opfordrer os til at opnå kundskab og søge personlig åbenbaring. Så jeg studerede Mormons Bog mere end nogensinde før. Med tiden følte jeg sandhederne i den bog bekræfte, at jeg kunne stole på profeternes ord i dag. Jeg følte, at mit hjerte ændrede sig, og at mit forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus blev dybere.

Når jeg stadig bekymrede mig om, hvordan min fremtid ville se ud med hensyn til dating og ægteskab, huskede jeg den sandhed, der blev givet fra Nefi om, at »Herren ikke giver nogen befalinger til menneskenes børn, uden at han bereder en vej for dem, så de kan udføre det, som han befaler dem« (1 Ne 3:7). Og med det ved jeg, at jeg kan stole på ham og have håb i hans løfter.

Som præsident Russell M. Nelson har sagt, handler livet om at lære at »lad[e] Gud råde«4 og at »overvind[e] verden«.5. At vide dette hjalp os til gradvist at øge vores tillid til vor himmelske Fader. Selvom vi ikke ved, hvordan det vil ordne sig for os at blive gift, ved vi, at når vi holder vores pagter og fokuserer på vores forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus, vil vi blive velsignet med mirakler, når vi giver slip på denne tradition.

De vigtigste relationer

Forhold og dating kan være svært og usikkert for alle, der søger tempelægteskab, hvorend man er i verden. Når vi længes efter en evig partner, kan fremtiden sommetider føles skræmmende. Tro os – vi står personligt over for så mange ukendte ting i forhold til, hvordan livet vil ordne sig, når nu de fleste i vores kultur end ikke overvejer ægteskab uden at betale lobola.

Men på trods af oddsene mod os (og uanset hvilke odds, kulturelle barrierer eller udfordringer I måtte stå overfor med hensyn til dating og ægteskab), tror vi virkelig på, at vor himmelske Fader vil fortsætte med at hjælpe os alle med at navigere i og opfylde vores retfærdige ønsker, når vi sætter vores lid til ham. Når vi fokuserer på vores forhold til ham og Jesus Kristus, er alt andet ved fremtiden mindre skræmmende og fyldt med håb.

Sommetider føler vi, at vi går glip af noget, og vi spekulerer på, om det ville være lettere blot at give efter for verdens skikke, forventninger og standarder. Men når vi tænker over de velsignelser og den glæde, som Herren har i vente for os som Kristi disciple, indser vi, at vi slet ikke går glip af noget overhovedet. Vi er i hænderne på en kærlig Fader i himlen, som vil vejlede os til ufattelige velsignelser.

I mellemtiden fortsætter vi med at gøre vores bedste for at udvikle os åndeligt og timeligt. Vi opbygger smukke forhold til venner, familie og hinanden. De forhold, vi har til vores kære – og især til vor himmelske Fader og Jesus Kristus – vil altid hjælpe os til at føle tilknytning og kærlighed og give os styrke til at fortsætte på pagtsstien.

Visse retskafne ønsker kan synes umulige, når vi navigerer igennem op- og nedture i en ung voksens tilværelse. Men når vi fortsætter med at holde vores pagter og søger Herren, holder vi fast i håbet om tempelægteskab. Indtil da kan vi, som præsident Nelson sagde, altid søge og forvente mirakler.6. Vi oplever virkelig glæden, velsignelserne og, ja, miraklerne ved at efterleve Jesu Kristi evangelium.

Vi håber, at I ved, at mirakler og velsignelser også er i vente for jer.

Forfatterne bor i Gauteng i Sydafrika.

Noter

  1. Olwethu Leshabane, »Let’s Talk about Lobola,« Art of Superwoman, 22. okt. 2021, artofsuperwoman.com/2021/10/22/lets-talk-about-lobola.

  2. Se Leshabane, »Let’s Talk about Lobola,« artofsuperwoman.com/2021/10/22/lets-talk-about-lobola.

  3. Dieter F. Uchtdorf, i en transmission til alle stave i Afrika, 23. nov. 2014.

  4. Russell M. Nelson, »Lad Gud råde«, Liahona, nov. 2020, s. 92-95.

  5. Russell M. Nelson, »Overvind verden og find hvile«, Liahona, nov. 2022, s. 95-98.

  6. Se Russell M. Nelson, »Styrken i åndeligt momentum«, Liahona, maj 2022, s. 99.

Udskriv