Liahona
Tre ting vi lærer af Kristus om relationer
April 2024


»Tre ting vi lærer af Kristus om relationer«, Liahona, apr. 2024.

Unge voksne

Tre ting vi lærer af Kristus om relationer

Når vi opbygger og øger vores relationer til andre, vil vi finde større tilfredsstillelse og glæde.

Billede
Jesus Kristus besøger nefitterne

Kristus besøger nefitterne, af Minerva Teichert

Har I nogensinde tænkt over, hvordan Jesus Kristus udviklede relationer til andre? Tænk over det. Han var altid opmærksom på mennesker omkring sig (se Luk 8:43-48; 19:2-10; Joh 1:47-50). Han havde medfølelse med andre mennesker (se Joh 11:31-36). Han rakte ud til dem og forsøgte at løfte deres byrder (se Luk 8:26-36; Joh 5:5-9).

Selv i Mormons Bog kom Jesus Kristus fysisk til nefitterne og indbød dem til at komme til sig »en efter en« (3 Ne 11:15).

At række ud, drage omsorg for og vise medfølelse med andre er en integreret del af, hvem Kristus er. Og på grund af ham har vi et eksempel at følge, når vi prøver at opbygge relationer til mennesker omkring os. Her er tre ting, vi kan lære om evige relationer af Jesu Kristi eksempel:

Billede
Jesus Kristus og kvinden, der var blevet grebet i ægteskabsbrud

Jeg dømmer dig heller ikke, af Eva Koleva Timothy

1. Relationer velsigner os nu og i det næste liv

Ingen ønsker at føle sig alene. En af de vigtigste ting, vi kan gøre på jorden, er at udvikle relationer, der vil støtte os gennem livets forskellige årstider og hjælpe os til at holde ud til enden.

Præsident Dieter F. Uchtdorf sagde, da han var andenrådgiver i Det Første Præsidentskab, at »når vi åbner vore arme og hjerter for andre i kristuslignende kærlighed, sker der noget vidunderligt med os. Vores egen ånd bliver helet, forædlet og stærkere. Vi bliver gladere, fredeligere og mere modtagelige for Helligåndens hvisken.«1

Vores relationer vil ikke blot velsigne os på jorden, men vil også være afgørende for, at vi opnår ophøjelse.

Da ældste Kevin J Worthen tjente som områdehalvfjerdser, sagde han: »Et af formålene med denne jordiske tilværelse … er at udvikle både de færdigheder og egenskaber, der er nødvendige for at skabe varige, glædelige relationer.«2

Kristus ønsker, at vi vil bo i himlen sammen med ham. Han sagde: »Når jeg er gået bort og har gjort en plads rede for jer, kommer jeg igen og tager jer til mig, for at også I skal være, hvor jeg er« (Joh 14:3). Vi kan følge hans eksempel, idet vi plejer de relationer, som vi kan tage med til himlen. Vi læser i Evangeliske emneessay, at »Kirkens medlemmer i mindre grad forestiller sig ophøjelse med billeder af, hvad de vil , men mere gennem de forhold de har nu, og hvordan disse forhold bliver lutret og forfinet.«3

I stedet for at føle, at vi går gennem livet alene, vil vi opdage, at vores relationer kan blive fæstningsværker af sikkerhed og trøst. Når vi følger Jesu Kristi eksempel med at nære vores relationer, vil vi opleve større lykke og glæde både i dette og i det tilkommende liv.

Billede
Jesus Kristus med sine disciple ved den første nadver

Til ihukommelse af mig, af Walter Rane

2. Relationer er umagen værd

Hvis I føler, at det at opbygge relationer kræver noget arbejde, så er I ikke alene om det.

Ældste Worthen har sagt: »Positive evige relationer har en pris. For virkelig at elske andre må vi blive sårbare på nye måder. Vores kærlighed og omsorg for andre betyder, at vi vil blive påvirket af deres handlinger og omstændigheder på måder, som til tider vil strække vores sjæl … Men resultatet er prisen værd.«4

Store ting kommer aldrig let, og det indbefatter den relation, som Frelseren har skabt med os gennem sit sonoffer. Han indså, at den smerte, han ville opleve, var det værd. Hans store kærlighed til os motiverede ham til at fortsætte fremad, selv da han spurgte, om der var en anden vej (se Matt 26:39).

3. Kristus vil hjælpe os

I tænker måske: »Jeg ved, at relationer er vigtige! Men jeg er ikke så god til at få venner.«

Kristus forstår. Han ved, hvor svært det kan være at omgås andre, og hvilken frygt vi nogle gange oplever, når vi forsøger at få kontakt med andre, især i en verden, der er blevet meget digital.

Han lovede: »Min nåde er tilstrækkelig for [dem], som ydmyger sig for mig; for hvis de ydmyger sig for mig og har tro på mig, så vil jeg gøre det svage stærkt for dem« (Eter 12:27).

Kristus vil vejlede os, når vi har et villigt hjerte. Og når vi følger hans eksempel, får vi et løfte om, at vi i sidste ende »vil være som han« (Moro 7:48) – og det omfatter at blive mere næstekærlige og udvikle meningsfulde relationer, som han gjorde.

Når vi søger ham, vil vi opdage, at vi er omgivet af muligheder for smukke relationer og forbindelser til andre.

Billede
Maria lytter til Jesus Kristus

Maria lyttede til hans ord, af Walter Rane.

Udskriv