Liahona
Helbredelse gennem Jesu Kristi forsoning
September 2024


Kun digitalt: Kirkelederes lærdomme på sociale medier

Helbredelse gennem Jesu Kristi forsoning

Se, hvad levende profeter og andre kirkeledere på sociale medier for nylig har undervist om helbredelse.

Billede
Kristus omfavner Maria og Martha

Selvom vi utvivlsomt hver især vil møde mange udfordringer i jordelivet, kan Frelserens løfte om helbredelse give os den trøst, fred og glæde, vi har brug for til at overvinde disse udfordringer. Vi kan blive helbredt for vores åndelige, mentale, følelsesmæssige og fysiske sår, når vi tager imod Jesu Kristi opfordring til at komme til ham.

Præsident Nelson har sagt:

»[Studér igen] beretningen om Frelserens tilsynekomst blandt nefitterne i Amerika, som den er nedskrevet i 3 Nefi. Kort tid før den tilsynekomst blev hans stemme hørt blandt folket med blandt andet disse bønfaldende ord:

›Vil I nu ikke vende tilbage til mig og angre jeres synder og blive omvendt, så jeg kan helbrede jer? …

Se, min barmhjertigheds arm er strakt ud mod jer, og hver den, der vil komme … vil jeg tage imod‹ [3 Ne 9:13-14].

Kære brødre og søstre, Jesus Kristus udstrækker den samme opfordring til jer i dag. Jeg bønfalder jer om at komme til ham, så han kan helbrede jer! Han vil helbrede jer fra synd, når I omvender jer. Han vil helbrede jer fra tristhed og frygt. Han vil helbrede jer fra denne verdens sår.«

Ved generalkonferencer har kirkeledere talt om helbredelse. De har også delt budskaber om dette emne på sociale medier, herunder følgende:

At finde trøst gennem Jesu Kristi forsoning

Billede
Dallin H. Oaks

»Under mit nylige møde med nogle unge medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige bad en ung kvinde om råd om at håndtere følelsesmæssige udfordringer, mens man er engageret i Herrens værk.

Jeg er taknemlig for min nye ven Carol, som fortalte, hvordan hendes forståelse af Jesu Kristi forsoning har trøstet hende midt i hendes angst.«

Video:

Præsident Oaks: »Da min far døde, flyttede min mor sine tre børn … hen og bo hos vores bedsteforældre, fordi hun fik et meget alvorligt mentalt sammenbrud og ikke var i stand til at klare sig selv. Og først og fremmest ude af stand til at fortsætte den kandidatuddannelse, hun havde påbegyndt på det tidspunkt. Hun skulle i næsten to år have lægehjælp for at fungere. Det er en ret alvorlig form for mental ustabilitet. Og jeg voksede op med det, fordi min mor havde en mirakuløs bedring fra sit nervøse sammenbrud og blev en person med ekstraordinær mental kapacitet, der havde et professionelt liv, hvor hun hjalp med at organisere akademiske programmer til hjælp for mennesker, der led af mental ustabilitet, og hvor hun var en førende fagperson. Nogle mennesker har større gaver på grund af mental stabilitet end andre. Nogle kæmper måske hele deres liv. Nogle kan have en alvorlig episode og komme over det, ligesom min mor gjorde. Men hvad er nogle måder at fremme mental stabilitet på?«

Carol: »Jeg har oplevet en masse angst gennem hele mit liv. Og så føler jeg, at dette har været et spørgsmål, som jeg har haft meget i tankerne, og jeg har også kæmpet med meget. Men i de seneste par uger i seminar har vi virkelig fokuseret på at lære om forsoningen. Og da jeg lærte om Jesus Kristus, og at han led under hver eneste ting, jeg har følt, følte jeg så stor trøst ved at vide, at enhver mental ustabilitet, jeg måtte føle, uanset årsagen, det har han også følt. Og jeg var i stand til at finde stor trøst i det og bare vide, at jeg ikke er alene.«

Præsident Oaks: »Det er en vidunderlig beskrivelse af en del af forsoningen, som mange mennesker overser. Han led ikke kun for vores synder. Han led for vores smerter, vores utilstrækkeligheder, herunder vores nedture og bekymringer. Han har følt det hele.«

Præsident Dallin H. Oaks, Facebook, 6. aug. 2023, facebook.com/dallin.h.oaks.

Kristus helbreder sjælen

Billede
Dieter F. Uchtdorf

»På grund af helbredsproblemer hos et af vores kære familiemedlemmer blev Harriet og jeg igen mindet om behovet for altid at stole på Herren og den helbredende kraft, som kun Jesus Kristus kan give.

Da vi først hørte nyheden om sygdommen, var vi sønderknuste – men håbefulde. Vi blev forsikret om, at sundhedspersonalet ville gøre alt, hvad der var muligt, for at helbrede den fysiske sygdom. Og vi vidste, at Frelserens nåde ville være kraften til at bringe guddommelig helbredelse til sjælen.

Vi kan alle finde trøst i at vide, at Guds gave til hele menneskeheden, selv hans Søn, Jesus Kristus, er en aktiv helbredende kraft hele året, ikke kun til jul og påske.

Harriet og jeg er dybt taknemlige for, at julens budskab er et budskab om glæde og helbredelse. Denne juletid og på alle tider af året kan vi stole på Jesus Kristus. Han vil bringe håb og helbredelse ind i vores liv.

Glædelig jul! Må Gud velsigne jer alle.«

Ældste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 20. dec. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Resultaterne af oprigtig omvendelse er fred, trøst, åndelig helbredelse og glæde

Billede
David A. Bednar

»Omvendelse kræver Forløseren. At vende sig væk fra det onde bringer ikke åndelig helbredelse uden at vende sig til ham.

Ezra Taft Benson (1899-1994), præsident for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, belærte om, at omvendelse faktisk medfører ændringer i holdninger og adfærd, men blot at ændre indstilling og adfærd er ikke omvendelse.

Præsident Benson sagde: ›Tro på Herren Jesus Kristus er det grundlag, hvorpå oprigtig og meningsfuld omvendelse må bygges. Dersom vi oprigtigt søger at blive synden kvit, må vi først se hen til Ophavsmanden for vores frelse.‹«

Video:

»At erkende og forsage synd, føle anger og gøre bod for synd samt bekende synder for Gud og om nødvendigt for vores præstedømmeledere er alle nødvendige og vigtige elementer i omvendelsesprocessen. Men disse afgørende trin udgør ikke blot en tjekliste for adfærd, som vi kan udføre mekanisk, hurtigt og tilfældigt. Hvis vi gør disse ting og ikke erkender og er afhængige af Forløseren og hans sonoffer, så er selv vores bedste individuelle indsats forgæves. Resultaterne af oprigtig omvendelse er fred, trøst, åndelig helbredelse, fornyelse og glæde.«

Ældste David A. Bednar, Facebook, 8. sep. 2023, facebook.com/davida.bednar.

Kristus er der – for at trøste os, helbrede os og hjælpe os til at blive som ham

Billede
D. Todd Christofferson

»Når vi stræber efter at udvikle kristuslignende egenskaber og tage Kristi rene kærlighed til os som rettesnor for vore ambitioner, bør vi indse, at fremgang og forædling kommer over tid og med guddommelig hjælp – nåde til nåde og nåde for nåde.

Vi er helt sikkert alle klodsede, når vi sammenligner os med Jesus Kristus. Men han anser os stadig for at være værdige til hans opmærksomhed, kærlighed og hjælp, og med den hjælp øges vores kompetence. Kristi interesse for os er bemærkelsesværdigt individuel og personlig, ligesom hans venner i hans jordiske tjenestegernings dage.

Han er stadig hos os, selvom han ikke kan ses. Han kan stadig græde med og trøste de Maria’er, der har mistet brødre, søstre, forældre, ægtefæller eller børn. Kraft kan stadig strømme ud af ham for at helbrede kvinder og mænd, der rækker ud for at røre ved kvasten på hans kappe. Jesus er ikke bange for nære venskaber.«

Ældste D. Todd Christofferson, Facebook, 10. mar. 2023, facebook.com/dtodd.christofferson.

Helbredelse efter at have mistet en af sine kære

Billede
Neil L. Andersen

»Vores besøg i denne uge [i Brasilien] med [stats]guvernør Raquel Lyra fra Pernambuco var en speciel oplevelse, som Kathy og jeg sent vil glemme.

Guvernør Lyra var så elskværdig og venlig, som hun kunne være. Vi var glade for, at ældste og søster Joni Koch fra det brasilianske områdepræsidentskab også sluttede sig til os.

Men det, der startede som et simpelt, hjerteligt besøg, blev hurtigt noget meget mere meningsfuldt for os alle.

Tragisk nok mistede guvernør Lyra sin mand for blot et par måneder siden efter et hjerteanfald i oktober 2022. Som man kunne forvente, har hendes mands død efterladt guvernør Lyra og hendes to små børn med en følelse af stort tab og sorg.

Da guvernør Lyra delte sine følelser af kærlighed og sorg med os, var vi i stand til at forsikre hende om vores sjæls evige natur, og at hendes mand stadig lever.

Vi fortalte hende om en Mormons Bog, og hun læste Alma 40:11-12, der taler smukt om det liv, der følger dem, der tror på Jesus Kristus og følger ham. Jeg bar mit personlige vidnesbyrd om Frelseren for hende.

For at vise gensidig kærlighed og respekt fulgte guvernør Lyra os – efter vores møde – ned ad den smukke stentrappe og sagde farvel foran guvernørens palads.

Den følelse af tab, vi føler, når nogen dør, er meget virkelig og meget personlig – men det samme gælder det håb og den helbredelse, der kommer til os på grund af Jesus Kristus.

›Død, hvor er din sejr? Død, hvor er din brod?‹

›Men Gud ske tak, som giver os sejren ved vor Herre Jesus Kristus‹ (1 Kor 15:55, 57).«

Ældste Neil L. Andersen, Facebook, 9. mar. 2023, facebook.com/neill.andersen.

Frelserens helende kraft fylder vores sjæl med fred, lys, forståelse, glæde og kærlighed

Billede
Ulisses Soares

»Min hustru, Rosana, og jeg var begejstrede for at mødes med studerende på BYU-Hawaii for nylig. Vi drøftede det at tro på Jesus Kristus, den største kraft, der er tilgængelig for os i dette liv.

At vælge at tro på og udvikle tro på Jesus Kristus øger vores adgang til guddommelig kraft, uanset livets skuffelser og uvished. Den er kilden til at leve med et guddommeligt formål og et evigt perspektiv.

Når vi fokuserer vores liv på Frelseren, vil vi finde svar på vores sjæls dybe og væsentlige bekymringer. Jeg forsikrer jer om, at vores tillid og tro på vor Frelser, Jesus Kristus, vil styrke os til at fortsætte fremad på trods af vores udfordringer. Det giver os grund til fast håb og giver et solidt anker for vores sjæl, så vi kan finde en varig indre fred, som vi behøver for at leve i disse dage og finde hvile i ham.

Gennem Frelseren Jesus Kristus og hans helbredende sonoffer er vi i stand til at stå fast og være stærke, selv når vi møder modgang. Frelserens helende kraft fylder vores sjæl med fred, lys, forståelse, glæde og kærlighed.«

Ældste Ulisses Soares, Facebook, 21. mar. 2023, facebook.com/soares.u.

Frelseren giver følelsesmæssig lindring som helbredelsens Mester

Billede
J. Anette Dennis

»I sidste måned havde vores præsidentskab mulighed for at tale ved BYU’s kvindekonference om emnet ›Jesus Kristus er lindring‹. Jeg fokuserede på den følelsesmæssige lindring, som Frelseren giver som helbredelsens Mester. Jeg fortalte om min yngste datters oplevelse med følelsesmæssige helbredsudfordringer, der begyndte, da hun var en meget ung pige. I løbet af de seneste fem år af sin helbredelsesrejse har hun lært at forstå, hvordan Frelseren har været med hende hele hendes liv, selv i de stunder, hvor hun følte sig fuldstændig forladt af ham og ude af stand til at føle Ånden. Hun indså, at Jesus Kristus var der i alt godt, der kom ind i hendes liv, og i ethvert godt menneske, der tilbød en hjælpende hånd.

Millioner kæmper med mentale og følelsesmæssige helbredsudfordringer. Et af de meget vanskelige aspekter af disse udfordringer er stigmatiseringen af dem og den hårde dom fra visse mennesker: At de har en karakterfejl, eller det er et tegn på svaghed eller dovenskab. Virkningerne af mentale og følelsesmæssige lidelser er lige så virkelige og lige så ødelæggende som en fysisk sygdom eller skade, men virkningerne kan være mindre synlige udadtil end et brækket ben eller kræft. Virkningerne af psykiske og følelsesmæssige lidelser kan ofte gøre det svært for en person at fungere eller finde glæde. Visse mennesker siger til folk med mentale udfordringer, at de bare skal ›komme over det‹ og ›prøve hårdere‹ eller ›være mere trofaste‹. Det ville vi ikke sige til en person med kræft eller et brækket ben.

Vor Frelser, Jesus Kristus, er vores største kilde til lindring. Hvilken velsignelse det er, at vi kan samarbejde med ham om at hjælpe med at bringe følelsesmæssig, åndelig og fysisk lindring til dem omkring os. Lad os være redskaber i hans hænder til at hjælpe dem omkring os, herunder vores egen familie. Der er så mange, der har brug for Frelserens lindring!«

Søster J. Annette Dennis, Facebook, 20. juni 2023, https://www.facebook.com/RS1stCounselor.

Taknemlighedens helbredende kraft

Billede
J. Anette Dennis

»Præsident Nelson har sagt: ›Der findes ingen medicin eller operation, der kan løse de mange åndelige lidelser, som vi står over for.

Der er dog en kur, en der kan være overraskende – da den går imod vores naturlige intuitioner. Ikke desto mindre er den virkning bekræftet af videnskabsmænd såvel som troende mænd og kvinder.

Jeg taler om taknemlighedens helbredende kraft …

Det er langt bedre at tælle vores velsignelser end at tælle vores problemer. Uagtet vores situation er det at vise taknemmelighed for vores privilegier en hurtigtvirkende og langvarig åndelig recept …

Skåner taknemlighed os for sorg, tristhed, bedrøvelse og smerte? Nej, men den lindrer. Den giver os et større perspektiv omkring selve formålet og glæden ved livet‹ (Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, »Præsident Russell M. Nelson, En profetisk bøn af taknemlighed, håb og heling for verden«, 20. nov. 2020, YouTube-video).

Som præsident Nelson sagde, bakker videnskaben hans ord op. På Mayo Clinics hjemmeside står der: ›At udtrykke taknemlighed er forbundet med en lang række mentale og fysiske fordele. Undersøgelser har vist, at taknemlighed kan forbedre søvn, humør og immunitet. Taknemlighed kan mindske depression, angst, vanskeligheder med kroniske smerter og risiko for sygdom‹ (»Can Expressing Gratitude Improve Your Mental, Physical Health?«, Mayo Clinic Health System, 6. dec. 2022).

Og forskning fra BYU tyder på, at taknemlighed til Gud og at være ham tak skyldig er langt mere meningsfuldt og virkningsfuldt end blot at være taknemlig. Med andre ord kan det at tælle sine velsignelser og se den kilde, de kommer fra, være endnu stærkere i vores liv.

Præsident James E. Faust kaldte taknemlighed ›et udtryk for tro‹ og ›et frelsende princip‹ (generalkonference, apr. 1990).

Jeg elsker dette vers i Lære og Pagter 78:19: ›Og den, der modtager alt med taknemlighed, skal blive gjort herlig; og det, der hører denne jord til, skal blive ham tillagt, endog hundrede fold, ja, mere.‹

›Alt‹ indbefatter selv de svære ting.

Lad os genkende den kilde, hvorfra alle vore velsignelser flyder. Lad os fremelske en ›taknemlig indstilling‹, som præsident Thomas S. Monson ville sige. Det er virkelig livsændrende!«

Søster J. Annette Dennis, Facebook, 23. nov. 2023, http://facebook.com/RS1stCounselor.

En helbredende sandhed: Vi er Guds børn

Billede
Tracy Y. Browning

»Hvordan har det reddet jer at vide, at I er et Guds barn?

For nylig havde vi (præsident Camille N. Johnson, søster Tracy Y. Browning og søster Andrea Veronica Muñoz Spannaus) mulighed for at besøge Nashville i Tennessee. Mens vi var der, havde vi privilegiet af at besøge Thistle Farms, der tilbyder et fristed for helbredelse og forløsning. Thistle Farms mission afspejler den dybe forståelse af, at vores evige sandhed går ud over de omstændigheder, der måske har defineret os.

Præsident Russell M. Nelson ord dukkede op i vores tanker under vores besøg: ›Mine kære venner, I er bogstavelig talt Guds åndelige børn. I har sunget om denne sandhed, siden I lærte ordene fra ›Jeg er Guds kære barn.‹ Men er denne evige sandhed indprentet i jeres hjerte? Har denne sandhed reddet jer, når I har været konfronteret med fristelse?‹ (»Evighedens valg« [verdensomspændende foredrag for unge voksne, 15. maj 2022], Evangelisk Bibliotek).

På Thistle Farms er enkeltpersoner ikke bare overlevende, men omfavnes som værdige og værdsatte bidragydere til et samfund, der forstår – som deres mantra lyder – at ›kærlighed helbreder‹. Denne kærlighed, rodfæstet i forståelsen af, at vi er elsket af Gud, bliver katalysatoren for en dyb personlig genoprettelse.«

Søster Tracy Y. Browning, Facebook, 3. dec. 2023, http://facebook.com/Primary2ndCounselor.

Udskriv