Liahona
Find lindring i vores pagtsforhold til Gud
September 2024


»Find lindring i vores pagtsforhold til Gud«, Liahona, sep. 2024.

Find lindring i vores pagtsforhold til Gud

Jesus Kristus er kilden til ren kærlighed, helbredelse, lykke og lindring.

Billede
Jesus ved det andet komme

Detalje fra Han kommer tilbage for at regere blandt os her [He Comes Again to Rule and Reign], af Mary Sauer

Det at finde lindring gennem vores pagtsforhold med Gud er noget, jeg har haft i mine tanker og i mit hjerte i nogen tid. Eftersom Herrens profet har undervist om og formanet os til at lære om pagter, templer og præstedømmekraft, har jeg forsøgt at søge, elske og tage for mig af de livgivende sandheder, der er indkapslet i pagter.

Det er meningen med pagter, at vi skal samarbejde med Herren på en stærk måde. Han ønsker at være med os i vores bekymringer og beslutninger. Vi behøver ikke at navigere i livets udfordringer, sorger, usikkerhed og hjertesorg alene. Han vil være ved vores side. Han har sagt: »Jeg vil ikke efterlade jer faderløse; jeg kommer til jer« (Joh 14:18).

Præsident Russell M. Nelson beskrev Guds karakter og hans store kærlighed til os, da han sagde, at »pagtsstien handler om vores forhold til Gud«. Han har sagt: »Når I og jeg har indgået en pagt med Gud, bliver vores forhold til ham meget tættere end før vores pagt. Nu er vi knyttet sammen. På grund af vores pagt med Gud vil han aldrig blive træt i sine bestræbelser på at hjælpe os, og vi vil aldrig udmatte hans barmhjertige tålmodighed med os. Vi har hver især en særlig plads i Guds hjerte. Han har store forhåbninger til os.«

Min største kilde til fred

Som en søster, der endnu ikke er blevet gift, har dette kærlige og nådige pagtsforhold med vor Fader i himlen og Frelseren en mægtig plads i mit liv, og det har været og er stadig min største kilde til lindring og fred. Uanset vores ægteskabelige status eller baggrund ønsker Herren, at vi samarbejder med ham på en stærk måde – at vi er »ét« (3 Ne 19:23) med ham i »alle [vore] gerninger« (Alma 37:37). Når vi anråber Herren for vores underhold og »[lader vores] hjertes hengivenhed være rettet mod [ham] for evigt« (Alma 37:36, fremhævelse tilføjet), kan vores liv blive fyldt med dette smukke pagtsbånd.

Gennem vor Frelser, Jesus Kristus, kan vi få lindring og ikke være nødt til at navigere igennem livets udfordringer alene.

Vi har alle bekymringer og behov, som vi kan føle os alene i. Han bekymrer sig om vores bekymringer, uanset hvor store eller små de er. Jeg har følt behovet for hans hjælp, når jeg bekymrer mig om tilsyneladende små ting som den altid nærværende ven, jeg kalder »husreparationer«. Uden en ægtefælle at rådføre mig med, kan jeg være alene i mine bekymringer om valget af den rette entreprenør, rimelige priser, at tage fri fra arbejde for at være hjemme og være en god forvalter over min økonomi og mit hjem. Det var en triumf forleden dag at få min garagedør ordnet! Herren hørte min bekymring. Og selvom det var en lille ting i den store plan, besvarede han min bøn. Hvordan? Gennem en venlig nabo, Åndens hjælp og en video på YouTube blev jeg velsignet med at vide, hvad jeg skulle gøre for at ordne døren.

Hvis Herren er opmærksom på de små behov, så forestil jer hans ønske om at velsigne og opretholde os i hjertets og sjælens tungere anliggender, som ikke er så få: Misbrug, afhængighed, svære familieforhold, tab og skuffelse, vedvarende mentale og fysiske helbredsmæssige udfordringer, økonomisk nød, konstant bekymring som forældre, konstant bekymring om at tage sig af en forælder, udfordringer med personlig tro, et barn eller en ægtefælle, der vælger ikke at tage del i evangeliet.

I livets intensitet og skrøbeligheder har jeg lænet mig op ad og holdt tæt fast i mit pagtsforhold med Gud. Når jeg har stolet på hans kærlige omsorg og gjort mit bedste for at hellige mit liv til ham, har han sørget for lindring gennem sin præstedømmekraft og har været min Forsørger i mine åndelige og timelige behov. Han har sørget for lindring fra frygt, lindring fra usikkerhed, lindring fra stolthed, lindring fra synd, lindring fra ensomhed og lindring fra sorg.

Præsident Nelson har undervist med tydelighed og forsikring om, at »belønningen for at holde pagter med Gud er himmelsk kraft – kraft, der styrker os til bedre at modstå vores prøvelser, fristelser og hjertesorger«.

Gennem Jesus Kristus kan vi slippe for at skulle navigere gennem livets udfordringer alene.

Billede
Søster Yee sammen med to andre søstre

Søster Yee med to søstre i Mikronesien, som tager sig af børn, der er blevet forladt af deres forældre.

Søstre »på øerne i havet«

Mens jeg har tænkt over velsignelserne ved det pagtsbånd, vi har med Gud, har jeg tænkt på min opgave med at besøge Det Nordasiatiske Område.

Jeg havde privilegiet af at rejse til de små Chuuk-øer i Mikronesien, ca. 2.400 km sydøst for Japan. To søstre på Weno i Chuuk har viet deres liv til at tage sig af børn, der er blevet forladt af deres forældre. Disse to søstre følte, at det var vigtigt at opdrage disse børn i evangeliet. En af disse søstre er enlig og arbejder fuldtid som skolevejleder.

Jeg fortalte dem om præsident Nelsons budskab til Kirkens søstre, som er, at I søstre er elskede, nødvendige og dyrebare.

Den smukke enlige søster, der opdrager sine niecer og nevøer, brød grædende sammen og sagde, at hun ikke havde følt sig dyrebar på det sidste; hun havde følt sig glemt. Men hun vidnede om, at hun følte Guds kærlighed til og opmærksomhed på hende i profetens ord om, at hun virkelig var »dyrebar«, og hun vidste, at det var sandt. Hun følte Guds helbredende kærlighed; hun følte lindring.

Herren har sagt: »Ved I ikke, at jeg, Herren jeres Gud, har skabt alle mennesker, og at jeg husker dem, som er på øerne i havet?« (2 Ne 29:7).

Disse søstre er kendt af deres himmelske Fader og deres Frelser. De er ikke alene. Og ej heller er I eller jeg i vores prøvelser og udfordringer. Herren sendte mig omkring 13.700 km med fly, tog, bil og båd for at bringe Guds kærlighed og lindring til »den ene« på øerne i havet. Og således vil han finde jer og mig på vores personlige øer, hvor vi måske føler os alene med de bekymringer og byrder, vi bærer i vores hjerte. Han er til stede og klar til at velsigne, vejlede og trøste os.

»Jeg kan komme til dig«

Præsident Gordon B. Hinckley (1910-2008) beskrev engang en oplevelse, som en ung fraskilt mor havde. Hun havde »syv børn, der dengang var mellem 7 og 16 år. Hun sagde, at hun en aften gik over vejen for at aflevere noget til en nabo.« Dette er hendes ord, som han huskede dem:

»Da jeg vendte mig om for at gå hjem, kunne jeg se, at der var lys i mit hus. Jeg kunne høre ekkoet af det, mine børn havde sagt få minutter tidligere, da jeg var gået ud af døren. De sagde: ›Mor, hvad skal vi have til aftensmad?‹ ›Kører du mig hen på biblioteket?‹ ›Jeg er nødt til at få fat i noget A2-papir i aften.‹ Træt og udmattet så jeg hen på huset og så lys i alle værelserne. Jeg tænkte på alle de børn, som var derhjemme og ventede på, at jeg skulle komme og opfylde deres behov Mine byrder syntes tungere end, jeg kunne bære.

Jeg kan huske, hvordan jeg gennem tårerne så op mod himlen og sagde: ›Kære Fader, jeg kan ikke klare det i aften. Jeg er for træt. Jeg kan ikke klare det. Jeg kan ikke gå hjem og tage mig af alle de børn alene. Kan jeg ikke komme op til dig og være hos dig bare en enkelt nat? …‹

Jeg hørte egentlig ikke de ord, der blev svaret, men jeg hørte dem i mit sind. Svaret var: ›Nej, min ven, du kan ikke komme op til mig nu … Men jeg kan komme ned til dig.‹«

»Jeg kan komme til dig.« Han kom til hende, og han vil komme til jer og mig, ligesom Frelseren kom til kvinden ved brønden, hvor hun arbejdede og sled sig gennem sine dage (se Joh 4:3-42). Han opmuntrede hende, underviste hende, erklærede for hende, at han var Messias, og at han elskede hende, da hun måske ikke elskede sig selv. For kvinden ved brønden, for den unge mor til syv, for jer og mig står Jesus Kristus rede til at yde lindring. Jeg vidner om, at vi kan modtage lindring gennem vores pagtsbånd med en kærlig Gud.

Måske har I ligesom mig bønfaldt om ikke at blive ladt alene tilbage i nogle af livets mest følelsesmæssigt, fysisk og åndeligt krævende tider. De intense væksttider har efterladt det, jeg kalder »åndelige strækmærker« på sjælen. Men jeg bærer vidnesbyrd om, at han har båret mig, og han vil bære jer. Han har tegnet jer i sine håndflader (se Es 49:16; 1 Ne 21:16). Han har været der, når I har stræbt efter at »være retfærdige i mørket«. Han vil ikke svigte mig, han vil ikke svigte jer. Og jeg vil elske ham for det for evigt.

Kære søstre og brødre, kilden til ren kærlighed, helbredelse, lykke og lindring er i Jesus Kristus. Jeg vidner om, at Jesus Kristus er lindring.

Han ønsker at tage sig af jer, at velsigne og tilgive jer. Han kom med netop det mål for øje, for at give jer den meget tiltrængte lindring, I søger. Han er verdens Forløser, og jeg vidner om, at han lever, og at han elsker jer.

Fra en tale ved Brigham Young Universitys kvindekonference, der blev holdt den 3. maj 2023.

Udskriv