Liahona
Da jeg ønskede at gøre en ende på mit liv, hjalp Jesus Kristus mig med at finde lys
September 2024


Kun digitalt: Unge Voksne

Da jeg ønskede at gøre en ende på mit liv, hjalp Jesus Kristus mig med at finde lys

I en mørk tid i mit liv følte jeg, at selvmord var min eneste mulighed. Men jeg fandt fred gennem Jesus Kristus.

Billede
Kristus stiger ned i en rød kappe

Han kommer igen for at herske og regere [He Comes Again to Rule and Reign], af Mary R. Sauer

Jeg voksede op med rugby i Irland, og jeg var i stand til at spille det professionelt rundt om i verden som ung voksen. Da jeg var på besøg i England for at spille rugby, mødte jeg missionærerne og blev døbt. Jeg tjente senere på mission og flyttede derefter til Australien, hvor jeg mødte min hustru og blev far.

Da jeg konverterede til Jesu Kristi evangelium, ændrede hele min livsstil sig på kort tid! Jeg havde pludselig en hustru, et hjem i et andet land og en søn. Jeg voksede ikke op i en traditionel familie, så det var helt nyt for mig. Efterlevelse af evangeliet gav mig velsignelser, som jeg aldrig havde haft adgang til før, og jeg var så taknemlig for dem.

Men selvom jeg blev velsignet på så mange områder i mit liv, følte jeg mig alligevel overvældet.

Jeg følte mig alene med mine følelser

Udefra var livet godt, men jeg indså, at der var nogle vanskeligheder midt i velsignelserne. Når min hustru og jeg skændtes, kæmpede jeg med at dele mine følelser. Jeg havde ikke lært, hvordan jeg skulle udtrykke dem ordentligt. Og fordi jeg voksede op med en enlig mor, følte jeg mig lidt fortabt, når det kom til et ægteskabsforhold.

Omstændighederne ændrede sig, og jeg kunne ikke længere spille rugby. Jeg følte ikke, at jeg var en god far, en god ægtemand eller en god forsørger. Og jeg ville så gerne forsørge min familie! Jeg vidste simpelthen ikke, hvor jeg skulle vende mig hen.

Min oplevelse med at blive overvældet blev gradvist værre. Jeg begyndte at miste håbet om, at tingene ville blive bedre, og jeg blev mere deprimeret. Med tiden opstod selvmordstanker. Fordi mine selvmordstanker og depression ikke blev behandlet, valgte jeg at gøre et selvmordsforsøg.

På grund af en mirakuløs hændelse overlevede jeg forsøget. Jeg indså, hvor dårligt mit mentale helbred var blevet, og jeg begyndte at mødes med en terapeut. Denne terapeut hjalp mig til at få et sundere perspektiv og lære at erkende og fortælle om, hvordan jeg virkelig havde det.

Invitere evangeliets lys

Med et nyt fokus på håb og med professionel hjælp til mit mentale helbred var jeg fast besluttet på at begynde at hele. Jeg begyndte at forstå, at selvom jeg er ufuldkommen, kunne jeg med vor himmelske Faders hjælp bevare mit ægteskab stærkt, være en god far og forsørge min familie.

Min menighed støttede mig også, da jeg tjente i biskoprådet. At være i stand til at tjene andre bragte endnu en følelse af formål tilbage i mit liv.

En anden mirakuløs velsignelse, der hjalp mig til at se lyset, var at studere min patriarkalske velsignelse. Ordene mindede mig om de løfter, vor himmelske Fader har givet mig, og hjalp mig til at indse, at jeg kunne forsørge min familie, hvis jeg satte Herren først.

Jeg er begyndt at bede mere oprigtigt for at invitere evangeliets lys ind i mit liv. Jeg læser mine skrifter hver dag. Jeg prøver altid at invitere Ånden, så jeg kan have positive tanker og forbedre mit forhold til min hustru og søn.

Ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

»Fra tid til anden synes det som om, at livet er indhyllet i mørke …

Ikke desto mindre vidner jeg om det levende håb, vi har i Kristus Jesus! Han er den sande, rene og mægtige port til guddommelig oplysning.

Jeg vidner om, at mørket ikke kan vinde med Kristus på vores side.«

Nu taler jeg med min himmelske Fader hver dag. Når jeg har det svært, knæler jeg ned og lader ham vide, at jeg stadig gør mit bedste. Jeg forstår nu, at uanset hvor overvældet jeg måtte blive, kan jeg altid henvende mig til min Frelser for at få hjælp.

Jeg er aldrig helt alene. Jeg er virkelig et Guds barn.

Og det er I også.

I kan finde fred og håb

Skrifterne lærer os, at sjæles værdi er stor i Guds øjne (se L&P 18:10). Og vor himmelske Fader elsker alle sine børn så højt og er opmærksom på vores kampe. Selv når livet er udfordrende, kan vi altid have tro på, at han vil lede os til de rette mennesker og ressourcer.

Jeg gentager det, som præsident Jeffrey R. Holland, fungerende præsident for De Tolv Apostles Kvorum, har sagt: »Hvad end der bekymrer eller besværer jer, så er selvmord helt sikkert ikke svaret … I en verden, der så desperat har brug for alt det lys, den kan få, så formindsk venligst ikke det evige lys, som Gud lagde i jeres sjæl, inden denne jord blev skabt. Tal med nogen. Bed om hjælp … I kan bære udfordringerne ved dette liv på jorden, fordi vi vil hjælpe jer med at bære dem. I er stærkere, end I aner. Hjælp er til rådighed, fra andre og især fra Gud. I er elskede, og I er værdsatte og vigtige! Vi har brug for jer!«

Til at begynde med indså jeg ikke, at jeg kæmpede med mit mentale helbred, indtil det blev så invaliderende, at jeg næsten ikke kunne fungere. At lære at tale om mine følelser og fokusere på min Frelser og hans helbredende kraft har hjulpet mig til at føle fred og håb i mit liv igen.

Jeg ved, at fokus på ham også vil hjælpe jer til at finde helbredelse.

Udskriv