Liahona
“På grunn av din tro har du sett”
Oktober 2024


“På grunn av din tro har du sett”, Liahona, okt. 2024.

Kom, følg med meg

Ether 2–3

“På grunn av din tro har du sett”

Når vi ydmyker oss i tro, kan vår Fader hjelpe oss med å se mulighetene han ser for oss.

Bilde
hender som holder noen steiner

En av de mest spennende og ydmykende historiene for min del i Mormons bok, er beretningen om Jareds bror (se Ether 2–3). Hans store tro gjorde at han ikke kunne holdes borte fra Herrens nærhet. Han utførte store mirakler og fikk se utrolige syner.

Historien er spennende, fordi den lærer oss at vi kan tilegne oss enormt med kunnskap og strålende sannheter gjennom tro og lydighet.

Historien gjør meg ydmyk, fordi den viser meg at jeg ikke er en bror av Jared. Ved ulike anledninger i livet mitt kunne jeg ha tilegnet meg langt større kunnskap og åndelig styrke fra min himmelske Fader, hvis min tro ikke hadde kommet til kort.

For meg kommer det to sannheter ut av denne historien: (1) å tro er nøkkelen til å se Herren gjøre utrolige gjerninger i livet vårt, og (2) det er aldri for sent å tro, for så å se.

Når vi tviler, lukker vi våre åndelige øyne. I Ether 12:27 påpekte ikke bare Herren at vi dødelige har svakhet, men sa også: “Hvis de ydmyker seg for meg og har tro på meg, da vil jeg la det svake bli til styrke for dem.” Dette tyder på at når vi ydmyker oss i tro, kan vår Fader hjelpe oss å se de muligheter han ser for oss – hva vi kan bli og hva vi kan oppnå.

Vi tenker kanskje: “Hvorfor skulle han gjøre store ting kjent for meg?” Dette er i bunn og grunn spørsmålet Nephis eldre brødre Laman og Lemuel stilte. Da de strevde med å forstå farens visjonære læresetninger, spurte Nephi: “Har dere spurt Herren?” De svarte: “Det har vi ikke, for Herren gjør ikke slike ting kjent for oss.” Som svar gjentok Nephi Herrens oppfordring: “Hvis dere ikke forherder deres hjerter, men ber til meg i tro, stoler på at dere skal motta og holder mine bud med flid, skal disse ting visselig gjøres kjent for dere.” (1 Nephi 15:7–9, 11). Dette løftet er til oss alle.

Ordene fra førjordiske Jesus Kristus til Jareds bror gir håp til dem som utøver stor tro og lydighet når de søker guddommelig veiledning: “På grunn av din tro har du sett” (Ether 3:9). Vår tro kan få oss til å se hans vidunderlige gjerninger i vårt eget liv.

Bilde
Jareds bror går om bord i en båt

Det er ikke bare vårt privilegium og vår mulighet å søke kunnskap fra Herren, men også vår plikt og vårt ansvar. Herren befalte: “søk lærdom ved studium og også ved tro” (Lære og pakter 88:118).

Vi har denne inspirerte instruksjonen fra president Russell M. Nelson:

Ønsker virkelig Gud å tale til deg? Ja! …

Jeg oppfordrer deg til å overgå din nåværende åndelige evne til å motta personlig åpenbaring, for Herren har lovet at ‘hvis du [søker det], skal du motta åpenbaring på åpenbaring’ [Lære og pakter 42:61].

Jeg vet minst tre måter han vil hjelpe oss med å se hans gjerninger i livet vårt på når vi har tro.

Bilde
en ung mann får en patriarkalsk velsignelse

1. Han vil hjelpe oss med å se vår livsmisjon, som han har gitt oss i oppdrag å utføre.

Da jeg var 16, fikk jeg min patriarkalske velsignelse av en patriark som aldri hadde sett meg før, og som ikke visste noe om bakgrunnen min. I den besvarte Herren konkrete spørsmål jeg hadde i mitt hjerte knyttet til noen personlige utfordringer. Tankene mine om dem virket for intime til å dele. Én utfordring var om jeg ville finne en kjærlig kvinne som var modig nok til å gifte seg med meg til tross for den fremtredende fødselsdefekten jeg har – som kan gå i arv til barna våre. Svaret var ja. Jeg giftet meg med Marie, og vi fikk fem høyt elskede barn.

Herrens svar i denne velsignelsen tok hensyn til mine bekymringer og mitt privatliv. De ble formulert slik at bare jeg fullt ut ville forstå deres betydning. Siden den dagen har jeg hatt et sikkert personlig vitnesbyrd om at min himmelske Fader kjenner meg personlig.

Min karriere ga meg glede, vekst og tilfredsstillelse gjennom å prøve å tjene ham og hans barn. Etter at jeg pensjonerte meg, gikk verden og feltet jeg jobbet med videre uten meg. Noen dager, når jeg føler meg litt nedfor, har jeg lurt på om jeg virkelig gjorde noe godt i løpet av disse årene – om mitt offer var verdig de store løftene jeg ble gitt.

I en av disse stundene følte jeg dette svaret: Les din patriarkalske velsignelse om igjen. Mens jeg leste den, kom jeg til å tenke på tydelige spørsmål: “Ga jeg deg ikke den velsignelsen som jeg lovet? Gikk ikke dette i oppfyllelse i livet ditt? Og dette?” Jeg så tydelig hvordan Herren har oppfylt velsignelser han lovet meg. Jeg følte en visshet om at ting jeg hadde tilbudt ydmykt og villig, var akseptabelt, og også en formaning om at jeg ikke er ferdig ennå – det er fortsatt flere muligheter til å tjene.

Jeg ble også imponert over at jeg ikke er alene om disse bekymringene. Mange andre lurer kanskje, når de ser tilbake på livet sitt og ser at de ikke etterlater seg noen store jordiske landemerker, om de virkelig har gjort noe godt. Men vi ser ikke på samme måte som Herren ser. Om vi velger å fokusere på det han har gitt oss, istedenfor på de tingene vi ønsket oss, men ikke fikk vil vi kanskje se klarere hvordan hans hånd rørte ved livet vårt.

Bilde
kvinne som leser i Skriftene

2. Når jeg leser og studerer Skriftene ydmykt, hjelper Herren meg med å se mer enn den generelle rettledningen han gir alle sine barn. Jeg ser personlig rettledning for de individuelle utfordringene mine.

Margene i Skriftene mine, spesielt i Mormons bok, er fulle av notater om hva Herren har hjulpet meg med å forstå om hvordan jeg bruker læresetningene. For noen år siden begynte jeg å lage en egen dagbok med notater, noen ganger vers for vers, og å skrive ned det Herren lærer meg. Jeg har lest gjennom Mormons bok flere ganger på denne måten nå, deretter Lære og pakter, Den kostelige perle og nylig Det nye testamente. Når jeg tilnærmer meg mitt studium ydmykt og ber Herren om å åpne Skriftene for meg, blir jeg forundret over hvor mye han hjelper meg med å se.

Historier og lignelser som virket som om de ga enkle, gode eksempler på individuell adferd, har plutselig praktisk anvendelse i livet mitt. Skriftsteder som jeg tidligere har sett på som rene historiske bakgrunnsopplysninger, har plutselig vidtrekkende betydning for evangeliets vedvarende gjengivelse. Jeg ser hvordan opplevelsene til Josef og Daniel, Peter og Paulus, Nephi, de to Almaene og kaptein Moroni er relevante for de utfordringene vi står overfor hver dag. Kapitlene om krig i Mormons bok gir ikke bare en beretning om kaptein Moronis fremsynte krigsplaner, men også en personlig strategi for å møte djevelens utrettelige angrep: Vi kan sette opp våre egne åndelige festningsverk på forhånd.

Det jeg ser gjennom personlig studium, er kanskje ikke nytt for andre. Men det har blitt viktig å skrive ned det jeg lærer, for min egen åndelige fremgang.

Profeter og ledere i Kirken har gang på gang oppfordret oss til å skrive ned det Herren lærer oss, hvis vi ønsker at han skal gi oss mer. Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum forklarer: “Jeg har også lært at det å skrive åndelige tilskyndelser, viser Frelseren hvor høyt jeg verdsetter hans rettledning. Noe så enkelt som å skrive ned åndelige tanker og følelser øker i stor grad sannsynligheten for å motta og gjenkjenne ytterligere tilskyndelser fra Den hellige ånd.”

Bilde
Jesus Kristus med en utstrakt hånd

3. Når vi ber i tro og ydmyk villighet til å adlyde, vil Herren hjelpe oss med å se muligheter og løsninger vi ikke ville ha sett selv. Han vil skreddersy svarene etter våre behov.

Han har vist meg hvordan jeg kan takle alle mulige problemer, fra smertefulle åndelige utfordringer til mer dagligdagse reparasjoner i hjemmet. Han har vist meg utfordringer jeg står overfor, og hvordan jeg kan forberede meg. Han har vist sin kraft i livet mitt når jeg har vært redd og hatt tvil – da jeg sa, som faren som ba om at hans sønn måtte bli helbredet: “Jeg tror! Hjelp min vantro!” (Markus 9:24).

Kanskje vi ikke tar ham alvorlig nok når vi leser: “Be, så skal dere få” (Matteus7:7) eller “be meg, [så] skal dere få” (Lære og pakter 6:5). Løftet “Den som har tro til å se, skal se” (Lære og pakter 42:49) ser ut til å handle om fysisk helbredelse, men jeg tror ikke betydningen av den var begrenset. Når vi er sterke nok i troen, kan han åpne våre åndelige øyne for å se sine mirakeler i vårt eget liv.

Jeg kan ikke gå tilbake og forandre fortiden. Men uansett hvor mye tid jeg har igjen, håper jeg at jeg kan vise større tro på hans kjærlige ønske om å vise meg flere av hans gjerninger. Som Jareds bror ønsker jeg å høre hans bekreftende ord: “På grunn av din tro har du sett.”

Forfatteren, en tidligere redaksjonssjef for Kirkens tidsskrifter, skrev denne trosfylte artikkelen før han døde av kreft i bukspyttkjertelen i september 2023.

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, Liahona, mai 2018, 95.

  2. David A. Bednar, The Spirit of Revelation (2021), 37.

Skriv ut