Liahona
Hvordan mine pakter fikk dypere mening etter at min far døde
Oktober 2024


Bare digitalt: Unge voksne

Hvordan mine pakter fikk dypere mening etter at min far døde

Da pappa døde, visste jeg ikke hvordan familien min ville klare seg. Men velsignelsene ved Jesu Kristi evangelium hjalp meg å finne håp og klarhet.

Bilde
Kristus helbreder en blind mann

Da jeg vokste opp i Thailand, følte jeg meg noen ganger som den rare som kristen. Men selv om jeg trodde annerledes enn de fleste andre rundt meg, skammet jeg meg aldri og ønsket aldri å gi opp Jesu Kristi evangelium. Jeg elsket alltid sannhetene det lærte meg, og jeg gjorde mitt beste for å følge dem.

Men så rammet tragedien familien min. Og for første gang i livet måtte jeg virkelig velge, utvikle og holde fast ved troen på en av hjørnestenene i evangeliet – Guds frelsesplan.

Jeg trenger å gjenoppbygge min tro

I 2014 ble min familie og jeg beseglet i Hong Kong tempel. Jeg hadde ventet så lenge på denne dagen, og gledet meg sånn. Men kort tid etter at vi fikk oppleve denne vakre ordinansen, døde far uventet.

Jeg ble slått av en fryktelig, overveldende sorg. Jeg visste ikke hvordan familien min og jeg skulle klare tapet av pappa. Det føltes som om en hel del av oss var borte. Hvordan kunne vi holde ut livet uten ham?

I denne mørke tiden, da jeg vendte meg til vår himmelske Fader og Jesus Kristus for å få trøst, lærte jeg å styrke mitt vitnesbyrd om frelsesplanen og evige familier.

Jeg hadde alltid blitt undervist og trodde at familier kunne være sammen for evig. Men å oppleve et vanskelig tap rystet virkelig denne delen av mitt vitnesbyrd. Jeg ønsket og trengte å vite at jeg ville få se min far igjen en dag. Jeg begynte å ønske å lære mer om læren om evige familier.

President Henry B. Eyring, annenrådgiver i Det første presidentskap, underviste nylig:

“Det er gjennom beseglingspaktene i tempelet at vi kan motta forsikringen om at kjærlige familieforbindelser vil fortsette etter døden og vare i evigheten …

Prøvelser, utfordringer og hjertesorger vil utvilsomt komme til oss alle. Men når vi deltar i tempelet og husker våre pakter, kan vi forberede oss til å motta personlig rettledning fra Herren.”

Og det er sant! Da jeg strevde så mye med å føle vår himmelske Faders og Jesu Kristi kjærlighet i mitt liv etter at min far døde, hjalp det å studere denne trøstende pakten og velsignelsen meg å se små tegn på deres kjærlighet og lys igjen.

Våre pakter knytter oss til Ham og til hverandre.

Vår tempelbesegling ble enda mer meningsfylt for meg etter at min far døde. Og jeg innså at alle pakter vår himmelske Fader innbyr oss til å inngå og holde, er vakre privilegier for oss.

Pakter er ikke bare enkle løfter – de er nøkkelen til å hjelpe oss å innby Frelserens kraft i vårt liv. De lar oss fortsette å bevege oss og håpe, til tross for hjertesorg og utfordringer i livet. På grunn av den større tilgangen jeg har til Jesu Kristi helbredende kraft, kan jeg holde ut til enden med glede, vel vitende om at jeg vil få se faren min igjen.

Som president Eyring lovte: “Uansett utfall vil alt bli vel på grunn av tempelpakter.”

Jeg er så takknemlig for Jesu Kristi evangelium, og det vedvarende håp og den fred det gir, spesielt når jeg trenger fred i tider med usikkerhet og tap. Jeg føler fortsatt sorg, men mine pakter varmer mitt hjerte og hjelper meg å fortsette med håp.

Jeg oppfordrer deg til å grunne på betydningen av paktene du har inngått og hvordan de knytter deg til vår himmelske Fader og Jesus Kristus hver dag. Jeg vet at akkurat slik Frelseren går med meg på paktens sti, vil han gå med deg også når du vender deg til ham.

Skriv ut