Liahona
Tro uten å se – innsikt fra medlemmer over hele verden
Oktober 2024


Bare digitalt

Tro uten å se – innsikt fra medlemmer over hele verden

Hvordan kan vi ha tro på Frelseren hvis vi ikke har sett ham?

Bilde
en kvinne som studerer Skriftene sammen med en gruppe mennesker

Frelserens besøk til folket på det amerikanske kontinent var i sannhet en livsendrende hendelse for alle som var vitne til hans mirakler. Men hvordan får de som aldri ser ham et personlig vitnesbyrd om Jesus Kristus?

Heldigvis befalte Frelseren dem han besøkte å skrive ned sine opplevelser for å styrke dem som ikke fikk se ham (se 3 Nephi 16:4). Og selv om de fleste av oss sannsynligvis ikke vil se Frelseren med våre fysiske øyne, sa eldste David B. Haight (1906–2004) at når det gjelder å se Frelseren, er det mange “betydninger av ordet se, slik som å lære ham å kjenne, ane ham, gjenkjenne ham og hans verk, oppfatte hans betydning eller forstå ham.”

Hva hjelper deg så å få et vitnesbyrd om Frelseren og hans gjengitte evangelium, selv om du ikke fysisk har sett ham?

Her er noen svar fra medlemmer over hele verden.

Være vitne til virkningen av hans læresetninger

“Den fred og glede som kommer av å følge hans læresetninger, er konstante påminnelser om hans innflytelse i mitt liv. Tro på Jesus Kristus er ofte støttet av personlige erfaringer, åndelig bekreftelse, studium av Skriftene, bønn, fellesskap og å være vitne til den positive virkningen hans læresetninger har på en selv og andre.

Nefi Statie, Bonaire, Nederlandsk Karibia

Å leve ved tro

“Å tro uten å se betyr å leve ved tro. Vi kan føle oss fristet til å spørre Herren om han virkelig er der, men jeg tror bestemt at vi er nærmest Herren når vi utøver tro. Selv om jeg ikke har sett ham, kjenner jeg fremdeles min identitet som en Guds datter og en Jesu Kristi disippel. Han er min Frelser, og hans kjærlighet tar aldri slutt. Uten å se, kan jeg leve ved tro.

Jeg lærte om evangeliets sannhet da jeg var 19 år gammel. På grunn av min tro, er livet mitt nå fullt av velsignelser. Skriftene, læresetninger fra profetene og ordene som blir talt på generalkonferansen, velsigner meg hver dag og gir meg mot til å fortsette å tro. Selv om jeg ikke kan se Kristus, ser jeg hans lys i mitt liv.”

An Vu, Hanoi, Vietnam

Stole på Gud i vanskelige tider

“Apostelen Paulus underviste: ‘Tro er full visshet om det en håper, overbevisning om ting en ikke ser’ [Hebreerne 11:1]. Når vi tror uten tegn, åpner vi oss for uendelige muligheter. For meg er tro tegn på styrken av vår omvendelse, og denne kunnskapen øker min evne til å tenke celestialt.

I juni 2023 falt jeg og fikk et alvorlig brudd i albuen mens mannen min var bortreist på kirkeoppdrag i Uganda. Jeg fikk mye hjelp av familie og venner. Men da jeg innså hvor mye hjelp jeg trengte for å gjøre enkle ting, drev jeg nesten inn i selvmedlidenhet. Datteren min minnet meg på at Gud er oppmerksom på oss, og at jeg måtte stole på Herren.

Å stole på Gud i denne vanskelige tiden ga meg håp, og fikk meg til å tro at han ikke ville gi meg mer enn jeg kunne takle. Vissheten om at hans Ånd alltid er hos meg, holdt meg håpefull og fredfylt i vanskelige tider. Nå, etter mer enn syv måneder, er skaden knapt merkbar.”

Josephine Baddoo, Nairobi i Kenya

Anerkjenne hans hånd gjennom andre

“Jeg har sett Herrens hånd i mitt liv gjennom andre. Til tider føler jeg at Herren vet at jeg har problemer med å la tvilen komme meg selv til gode eller tro på meg selv. Men gjennom livet har jeg vært i stand til å gjenkjenne hans hånd gjennom andre som har hjulpet meg å lære å tro på meg selv og se meg selv slik han ser meg.

Jeg ser det gjennom mine foreldre som oppdro meg, mine venner som støttet meg gjennom overganger på universitetet, mine misjonærledsagere som veiledet meg gjennom min misjon, og mine universitetsprofessorer som oppriktig bryr seg om min utdannelse og trivsel.

Hver gang de tjener meg, føler jeg Frelseren der også.”

Michael Avalos, Idaho i USA

Ha tro på hans tidsplan

“Jeg har sett Herrens hånd utallige ganger i mitt liv, men mitt største vitnesbyrd kommer fra en prøvelse jeg har utholdt i 10 år.

Jeg ble gravid med min andre datter, men spontanaborterte da jeg var syv uker på vei. Jeg husker at jeg gråt og bønnfalt Herren, men tenkte: “Vår Frelser har utvilsomt en større plan for dette barnet enn det jeg trenger akkurat nå.’ Året etter ble jeg gravid, for så å spontanabortere igjen. Jeg spurte, Gud, hvorfor har du forlatt meg?’ (Matteus 27:46).

Etter hvert ble vi mirakuløst gravid og fikk en frisk jente.

Men dette var ikke slutten på denne prøvelsen. Dessverre endte vi opp med å ha fire påfølgende spontanaborter.

Etter å ha flyttet til et nytt område og fått en ny lege, ble jeg diagnostisert med at jeg var disponert for blodpropp. Med denne informasjonen la legen og jeg en plan. Jeg fikk to helt friske barn!

Herrens tidsplan er fullkommen. Denne leksen har vært den vanskeligste jeg noensinne har hatt å lære. Han bereder veien for deg og plasserer mennesker og erfaringer i livet ditt til å styrke deg.”

Vicky Majano, Virginia i USA

Noter

  1. David B. Haight, “Templer og arbeidet i dem”, Lys over Norge, jan. 1991, 58.

Skriv ut