Liahona
Enhet – Vær av ett hjerte og ett sinn
Oktober 2024


Bare digitalt: Læresetninger fra Kirkens ledere på sosiale medier

Enhet – Vær av ett hjerte og ett sinn

Se hva profeter, apostler og andre ledere i Kirken nylig har undervist på sosiale medier om enhet.

Bilde
Jesus Kristus viser nephittene sine hender

Som Kirke er vi velsignet med medlemmer fra forskjellige bakgrunner og omstendigheter. Vår himmelske Fader har velsignet hver enkelt av oss med unike egenskaper, gaver og talenter, og det er en del av det som gjør Jesu Kristi Kirke så vakker. Selv med alle våre ulikheter, har Herren befalt oss å være ett “og hvis dere ikke er ett, er dere ikke mine” (Lære og pakter 38:27). Selv om vi ikke kan og ikke bør være like, kan vi være ett når vi streber etter å komme sammen og etterleve Jesu Kristi evangelium.

President Russell M. Nelson underviste: “ I en senere bønn ba Jesus om enhet. ‘Far,’ sa han, ‘jeg ber til deg for dem … så de kan tro på meg, så jeg kan være i dem likesom du, Fader, er i meg, så vi kan være ett’ [3 Nephi 19:23]. Vi kan også be om enhet. Vi kan be om å være av ett hjerte og ett sinn med Herrens salvede og med våre kjære. Vi kan be om gjensidig forståelse og respekt mellom oss selv og vår neste. Hvis vi virkelig bryr oss om andre, skulle vi be for dem [se Matteus 5:44]. ‘Be for hverandre … sa Jakob, for ‘et rettferdig menneskes bønn har stor kraft og virkning’ [Jakobs brev 5:16].”

Kirkens ledere har talt på generalkonferansen om enhet. De har også delt budskap om dette emnet på sosiale medier, blant annet følgende:

Enhet er et mektig vitnesbyrd om Frelserens innflytelse

Bilde
Dieter F. Uchtdorf

“Når jeg leser i Skriftene, blir jeg imponert over hvor mye av Frelserens verk som handler om å bringe mennesker sammen. Jøder og hedninger, tollere og fiskere, menn og kvinner.

Enhet er et mektig vitnesbyrd om Frelserens innflytelse. Jesus Kristus erklærte at verden ville tro på ham når de så samholdet blant hans tjenere. Kanskje flere mennesker i verden ville få et vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans kirke hvis de så mer samhold blant oss, hans disipler.

Enheten vi søker er ikke å få alle til å se ting på samme måte; det er å få alle til å se i samme retning – mot Jesus Kristus. Det er ikke våre felles erfaringer eller bakgrunn som forener oss. Det er vårt felles mål. Vi er ett, ikke på grunn av hvor vi har vært, men hvor vi strever med å gå, ikke på grunn av hvem vi er, men på grunn av hvem vi søker å bli.

Vårt fullkomne eksempel på å søke enhet er naturligvis vår Frelser Jesus Kristus. Takket være hans sonoffer kan alle Guds barn bli evig velsignet.

Utfordringene med å etablere Frelserens kirke krever flere perspektiver, men alle med øyet ene og alene vendt mot vår himmelske Faders og Jesu Kristi ære.”

Eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum, Facebook 23. juni 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

La oss verdsette det unike som hver person, nabo og venn tilbyr

Bilde
Quentin L. Cook

“Jeg børstet støvet av hatten for å hilse på ambassadører og diplomater fra land over hele verden på en samling med Western-tema nylig. Dette fantastiske arrangementet fikk meg til å føle meg takknemlig for både vennskapene vi har utviklet gjennom årene, så vel som de nye relasjonene vi fortsetter å bygge.

“Vi kommer sammen med distinkte kulturelle, språklige og religiøse bakgrunner. La oss verdsette det unike hver person, nabo og venn tilbyr som de medbrødre og søstre vi virkelig er.

“Så er dere da ikke lenger fremmede og utlendinger, men dere er de helliges medborgere og Guds husfolk” (Efeserne 2:19).

Eldste Quentin L. Cook i De tolv apostlers quorum, Facebook, 3. nov. 2023, facebook.com/quentin.lcook.

Vi skal bli ett i Kristi legeme

Bilde
D. Todd Christofferson

“En av grunnene til at Jesus Kristus opprettet en kirke, sin kirke, var for å gi oss erfaring i å elske andre, for å lære hva det å være motivert av nestekjærlighet betyr i praksis.

Det er genialitet i organiseringen av lokale enheter i Kirken basert på geografi. Vi velger ikke en forsamling basert på hvem vi liker eller ønsker å være sammen med. Menigheter er valgt for oss basert på en rimelig geografisk tilpasning, og vi lærer å leve med, tjene og ha kjærlighet til mennesker som godt kan være annerledes i bakgrunn, preferanser og meninger.

Noen kan vi til og med finne litt vriene, men vi skal bli ett i Kristi legeme. Min bønn er at vi ser hen til Jesus Kristus i våre tanker og handlinger, slik at vi kan bli fylt med Kristi rene kjærlighet som Gud skjenker ‘alle som er sanne etterfølgere av hans Sønn Jesus Kristus’ (Moroni 7:48).”

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum, Facebook, 30. nov. 2023, facebook.com/dtodd.christofferson.

Tempelet kan bringe enhet i hjerte og sinn

Bilde
Gary E. Stevenson

“Hvis vi håper å føle Herrens ånd, må vi tilbringe tid på steder hvor hans Ånd lett kan dvele.

Blant de helligste steder vi kan stå, er i Herrens templer. Denne helgen hadde jeg den store gleden å være sammen med medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige i Japan da jeg innviet Okinawa Japan tempel.

Dere vet kanskje at landet Japan har en spesiell plass i hjertet mitt. Å besøke dem, føles alltid som å komme hjem. I tillegg til å virke som misjonær for Jesu Kristi Kirke som ung mann i Japan for flere tiår siden, virket Lesa og jeg som misjonsledere, og i den senere tid i presidentskapet for Asia nord. Totalt har familien vår bodd i Japan i syv år.

Ett av de bemerkelsesverdige aspektene ved dette tempelet er at det vil betjene den japansktalende Okinawa Japan stav, så vel som det engelsktalende Okinawa Japan militærdistrikt.

Å tenke på historien som er en del av begge disse gruppene, og se dem komme sammen for å tjene Herren i tempelet, er rett og slett bemerkelsesverdig.

Dette tempelet vil gjøre det mulig for okinawanske medlemmer av Jesu Kristi Kirke å hedre sine forfedre – herunder de mange som sto overfor en altfor tidlig død i forbindelse med krig.

For dem som er på Okinawa – og for oss alle – kan tempelet gi oss fred og trøst og enhet i hjerte og sinn og respekt og hengivenhet for våre avdøde forfedre.”

Eldste Gary E. Stevenson i De tolv apostlers quorum, Facebook, 12. nov. 2023, facebook.com/stevenson.gary.e.

Vi går fremover som Guds barn

Bilde
Ulisses Soares

Elven Iguazu renner gjennom det sørlige Brasil og renner ut i et platå som danner et system med fossefall som er kjent over hele verden som Iguazu Falls – et av de vakreste og mest imponerende av Guds skaperverk på jorden. En kolossal mengde vann strømmer ut i en enkelt elv og skiller seg deretter, og danner hundrevis av enestående fossefall.

Metaforisk sett er dette fenomenale systemet med fossefall et speilbilde av Guds familie på jorden, for vi deler den samme åndelige opprinnelse og substans som kommer av vår guddommelige arv og slektskap.

Hver enkelt av oss beveger oss imidlertid i forskjellige kulturer, etnisiteter og nasjonaliteter, med forskjellige meninger, erfaringer og følelser. Til tross for dette går vi videre som Guds barn og som brødre og søstre i Kristus, uten å miste vår guddommelige forbindelse, noe som gjør oss til et unikt folk og et elsket samfunn.

Måtte vi innrette vårt hjerte og sinn etter den kunnskap og vårt vitnesbyrd om at vi alle er likeverdige for Gud, at vi alle fullt ut blir begavet med de samme evige muligheter og arv.

Måtte vi nyte mer av det åndelige slektskapet som finnes mellom oss, og verdsette de forskjellige egenskapene og gavene vi alle har. Hvis vi gjør det, lover jeg at vi vil bevege oss på vår egen måte, i likhet med vannet i Iguazu Falls, uten å miste vår guddommelige forbindelse som identifiserer oss som et folk til eiendom, Kristi barn og arvinger til Guds rike.”

Eldste Ulisses Soares i De tolv apostlers quorum, Facebook, 19. nov. 2023, facebook.com/soares.u

Vår himmelske Fader elsker alle mennesker

Bilde
J. Anette Dennis

“Et av Hjelpeforeningens styrende prinsipper er å samarbeide om å hjelpe de trengende. I 2022 hjalp Hjelpeforeningens medlemmer over hele verden til med dette arbeidet gjennom utallige frivillige timer og bidrag til Kirkens humanitære arbeid.

Det siste året har kvinner i Kirken malt møbler til hjelp for mennesker på flukt, deltatt i 483 nødhjelpsprosjekter rundt om i verden, og til og med trasket gjennom gjørme for personlig å levere sårt tiltrengte forsyninger til de trengende.

“Sylwia, et medlem av Kirken i Polen, oppsummerte søstrenes ønske om å yte fullkommen tjeneste: ‘Dette er naturlig. Når du ser folk som trenger hjelp, hjelper du … Det spiller ingen rolle om du er medlem av Kirken eller ikke. [Vår himmelske Fader] elsker alle mennesker.’

For å lære mer, kan du ta en titt på Kirkens Årsrapport for 2022 om omsorg for de trengende.”

Merk: Du kan også lære mer i 2023-sammendraget: Omsorg for de trengende.

Søster J. Anette Dennis, førsterådgiver i Hjelpeforeningens generalpresidentskap, Facebook, 4. apr. 2023, https://www.facebook.com/RS1stCounselor.

Enheten vi følte, åpnet veien for åpenbaring

Bilde
Susan H. Porter

“Da vi kom inn i møtehuset i både San Diego og Nauvoo, følte vi noe. Vi innså at vi var i et rom fullt av søstre som hungret og tørstet etter Frelserens kjærlighet, helbredelse og lindring. De la til side andre ting de kunne ha gjort på en fredag kveld, og kom sammen for å motta personlig åpenbaring.

Vi følte enhet som Guds døtre og medlemmer av Hjelpeforeningen da vi sto sammen på talerstolen med armene rundt hverandre. Disse søstrenes hunger og offer og enheten vi følte som Guds kvinner, åpnet veien for bemerkelsesverdige kvelder med kraft og åpenbaring. Vi la til side notatene våre og talte det Herren la i våre hjerter. Vi stolte på at gjennom våre ufullkomne ord og budskap ville Herren tale til hver enkelt søsters hjerte. Han går aldri glipp av en anledning til å vise kjærlighet og velsigne sine døtre når de samles i hans navn.

Hvordan har det å samles som Guds kvinner og som medlemmer av Hjelpeforeningen bragt dere nærmere Frelseren?”

President Susan H. Porter, Primærs generalpresident, Facebook, 1. nov. 2023, https://www.facebook.com/PrimaryPresident.

Enhet og likeverd er en del av prestedømmets prinsipper

Bilde
Amy A. Wright

“Mens jeg leste ‘Prestedømsprinsippene’ i Generell håndbok, ble mitt hjerte og sinn fylt med to bestemte ord: enhet og likeverd. Med unntak av hans enbårne Sønns uforlignelige gave, kan jeg ikke tenke meg en større tilkjennegivelse av den kjærlighet Gud har til sine barn enn de uvurderlige velsignelser som er like tilgjengelige for hans sønner og døtre gjennom hans hellige prestedømme.

‘Guds prestedømskraft strømmer til alle medlemmer av Kirken – både kvinner og menn – når de holder paktene de har inngått med ham’ (Generell håndbok: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, 3.5, Evangeliebibliotek).

“Hvordan har prestedømmet velsignet ditt liv?”

Søster Amy A. Wright, førsterådgiver i Primærs generalpresidentskap, Facebook, 1. jan. 2024, https://www.facebook.com/Primary1stCounselor.

Vi kan bevisst “se” alle i kirken

Bilde
Amy A. Wright

“Denne … historien fra min kjære venn Kathryn Godderidge, medlem av Primærs veiledende råd på generalplan, gjorde sterkt inntrykk på meg:

‘Min mann og jeg deltok i et nadverdsmøte sammen med vår sønn og hans familie i Simpsonville, South Carolina. Hans hustru hadde dratt tidlig til kirken for å spille orgel, og vi kom litt sent sammen med vår sønn og våre barnebarn for å finne oss plasser bakerst. Vi fant oss raskt til rette og begynte å lytte til orgelmusikken til åpningssalmen, da vi oppdaget at vårt to år gamle barnebarn hadde tatt med seg favorittkikkerten sin. Han begynte å bruke den til omhyggelig å lete i forsamlingen, og da vi prøvde å hjelpe ham å legge den vekk, protesterte han: “Jeg vil se mamma ved orgelet!”’

For et vakkert uttrykk for kjærlighet og ønske fra en liten gutt for sin mor!

At vi alle ville pakke vår egen “kikkert”, ikke bare for å finne det som gir oss glede, men også for virkelig å se hverandre når vi samles og tilber sammen på søndag.

Når vi forbereder oss til nadverdsmøtet, “ser” vi bevisst alle i forsamlingen? “Ser vi” våre dyrebare barn, ungdommer og unge enslige voksne som viktige deltagere i dette store arbeidet? “Ser vi” dem som paktsmedlemmer med en unik rolle å spille i oppbyggingen av Guds rike?

Jeg vitner om at når vi begynner å “se” og samhandle med alle medlemmer av forsamlingen, vil vår tilbedelse på sabbatsdagen bli mer gledesfylt, hellig og fokusert på Jesus Kristus.”

Søster Amy A. Wright, førsterådgiver i Primærs generalpresidentskap, Facebook, 19. feb. 2024, https://www.facebook.com/Primary1stCounselor.

Skriv ut