Primärs lektionsböcker och samlingsstunden
April: Jesus Kristus är min Frälsare och Återlösare


April

Jesus Kristus är min Frälsare och Återlösare

Sång av eget val från Barnens sångbok

”Vi tror att hela människosläktet kan frälsas genom Kristi försoning och genom lydnad mot evangeliets lagar och förordningar” (TA 1:3).

Komplettera förslagen som ges här med dina egna. Planera hur du ska presentera läran för barnen och hjälpa dem förstå den och tillämpa den i sitt liv. Fråga dig själv: ”Vad behöver barnen göra för att lära sig och hur kan jag hjälpa dem känna Anden?”

Vecka 1: Jesus Kristus utvaldes att bli vår Frälsare.

Presentera läran: Skriv ”Jesus Kristus att bli vår Frälsare” på tavlan. Sätt upp bokstäverna u, t, v, a, l, d, e och s på olika platser i rummet. Låt barnen sätta bokstäverna i rätt ordning för att fullborda meningen. Be dem läsa Mose 4:2 för att kontrollera att de gjorde rätt. Läs meningen på tavlan tillsammans.

Hjälp barnen förstå läran: Gör i ordning tre papperslappar och skriv en av följande frågor om ”Jag bodde i himlen” (Lilla stjärnan, apr. 1999, s. 5) på var och en:

  1. Vem gav en plan till alla i himlen innan vi kom till jorden?

  2. Vem sade: ”Fader, sänd mig, och all ära ske dig”?

  3. Vad tog Jesus bort genom att följa Faderns plan?

Låt barnen sjunga den första versen av sången och ställa sig upp när de sjunger svaret på den första frågan. Samtala sedan om vad de lärde sig mer av versen. Ni kan sjunga versen igen när ni har pratat om den. Gör samma sak med de andra verserna och frågorna.

Vecka 2: Jesus Kristus är det fullkomliga exemplet för mig.

Presentera läran: Sjung ”Gör såsom jag gör” (Sjung med mig, s. D-22) och be barnen härma dig medan du gör enkla rörelser, till exempel klappar händerna, sträcker upp armarna över huvudet eller marscherar på platsen. Be barnen nämna några saker som de har lärt sig av att följa någons exempel (till exempel hur man bäddar en säng eller leker en lek). Skriv ”Jesus Kristus är det fullkomliga exemplet för mig” på tavlan. Vittna om att Kristus var den enda personen som levt på jorden som har varit ett fullkomligt exempel för oss att följa. Låt barnen läsa meningen tillsammans.

Hjälp barnen tillämpa läran: Visa några bilder av Jesus där han visar kärlek och tjänar andra. Skriv ”Jesus älskade alla” och ”Jesus tjänade andra” på tavlan. Rita ett hjärta och en hand under meningarna. Säg att vi ska följa Jesu exempel genom att visa kärlek till och tjäna andra. Ge varje barn ett pappersark och låt dem rita ett hjärta eller konturen av sin hand. Be dem sedan att skriva eller rita något de kan göra för att följa Jesu exempel. Låt barnen berätta om sina idéer för de andra och sätta upp sina pappersark bredvid bilderna av Jesus. Sjung ”Jag vill gärna likna Jesus” (BS, s. 40–41).

Bild
Chalkboard with line drawings of a heart and a hand.

Vecka 3: Genom Jesu Kristi försoning kan alla människor bli frälsta.

Presentera läran: Dela in barnen i grupper och ge varje grupp några ord från tredje trosartikeln. Låt varje grupp ställa sig upp, i rätt ordning, och säga sina ord. Låt sedan alla primärbarn ställa sig upp och säga hela trosartikeln.

Hjälp barnen förstå läran: Vittna om att ett sätt som Jesu Kristi försoning frälser oss på är att den frälser oss från synd. Visa barnen ett glas vatten och säg att det representerar en person som är fri från synd. Häll i en droppe karamellfärg i vattnet. Framhåll hur karamellfärgen sprider sig i vattnet så att det inte längre är rent. Säg att när vi syndar så blir vi orena, som vattnet. Häll sedan i några droppar blekmedel för att göra vattnet rent igen. Förklara att när vi omvänder oss så renar försoningen oss från synd och vi blir förlåtna. Visa en bild av Kristus i Getsemane. Låt barnen berätta vad de vet om bilden. Vittna om Jesu Kristi kärlek till oss och om hans villighet att betala priset för våra synder.

Bild
Blue ink spreading in a jar of water.

Hjälp barnen tillämpa läran: Använd några av undervisningsmetoderna i det här häftet för att undervisa barnen om omvändelse, vilket innebär att vi ångrar oss, ber om förlåtelse, rättar till det som vi gjort fel och inte gör om det som var fel (se Primär 3, s. 46–49).

Vecka 4: Jesus Kristus uppstod, och det ska jag också göra.

Hjälp barnen förstå läran: Använd olika bilder för att kort berätta om Jesu död (se Matt. 27:33–60; Mark. 15:22–46; Luk. 23:33–53 och Joh. 19:17–42). Be barnen tänka på hur Jesu familj och vänner måste ha känt sig när han dog. Be i förväg flera barn (eller vuxna) att komma till Primär, redo att berätta om en av dem som såg Jesus när han hade uppstått, till exempel Maria från Magdala (se Joh. 20:11–18), Petrus och Johannes (se Joh. 20:2–10), lärjungarna (se Joh. 20:19–22; Luk. 24:33–53), Thomas (se Joh. 20:24–29) och nephiterna (se 3 Ne. 11:8–17). Ge dem namnbrickor som visar vems berättelse de återger.

Bild
Christ hanging on a cross at Calvary. Two thieves, also hanging on crosses are at the left and right of Christ. Numerous observers, including Mary, the mother of Christ, Mary Magdalene, other mourners and Roman soldiers are gathered around the crosses. Thunder clouds are gathering in the sky.
Bild
The body of the crucified Christ being wrapped in white burial cloth (presumably by Joseph of Arimathaea and Nicodemus) in preparation for entombment. Several men and women are gathered around the crucified body. They are mourning the Crucifixion.
Bild
The scripture from John 20:15-16 is depicted where the resurrected Christ asks Mary Magdalene "Why weepest thou?"
Bild
The resurrected Jesus Christ appearing to the Apostles in an upper room. Christ has His hands outstretched as He shows the prints of the nails in His hands to the Apostles. The Apostles are gathered around Christ and look at Him in wonder.
Bild
Christ in white robes stands at the top of stone steps and is surrounded by people worshipping Him. Mountains, trees and partially crumbled buildings are visible in the background. Depiction of Christ as a resurrected being appearing to the Nephites. (3 Nephi 11:10)

”Det är ofta lättare att förstå en evangelieprincip när den framställs som en del av en berättelse ur skrifterna” (UDHK, s. 55).

Bild
2016 Outline for Sharing Time/Children's Sacrament Meeting Program

Nephi

Skriv ut