Primärs lektionsböcker och samlingsstunden
December: Skrifterna lär mig om Frälsarens födelse och andra ankomst


December

Skrifterna lär mig om Frälsarens födelse och andra ankomst

”Människosonen skall komma i sin Faders härlighet med sina änglar, och då skall han löna var och en efter hans gärningar” (Matt. 16:27).

Komplettera förslagen som ges här med dina egna. Planera hur du ska presentera läran för barnen och hjälpa dem förstå den och tillämpa den i sitt liv. Fråga dig själv: ”Vad behöver barnen göra för att lära sig och hur kan jag hjälpa dem känna Anden?”

Vecka 1: Profeter profeterade om Jesu Kristi födelse.

Hjälp barnen förstå läran: Dela upp barnen i fem grupper. Ge varje grupp ett av följande skriftställen och några föremål eller enkla kostymer som representerar motsvarande profet: Jesaja 7:14; 9:6 (Jesaja); 1 Nephi 11:14–21 (Nephi); Mosiah 3:5, 8 (Kung Benjamin); Alma 7:9–10 (Alma); Helaman 14:2–6 (Samuel). Be varje grupp läsa och samtala om vad profeten sa om Kristi födelse. Låt ett barn från varje grupp använda föremålen eller kostymen för att representera profeten och tala om för de andra barnen vilken profet han eller hon föreställer och läsa eller återge vad profeten sa om Jesu födelse. Sjung ”Han sände sin Son” (BS, s. 20–21) eller ”Samuel profeterar om Jesus-barnet” (Barnens sidor, dec. 1992, s. 7).

Vecka 2: Jesu Kristi födelse.

Hjälp barnen förstå läran: Sjung tillsammans första versen av ”Barnet i Betlehem” (BS, s. 32–33). Dela upp barnen i fyra grupper och ge varje grupp en av de återstående verserna (2–5). Låt barnen rita bilder som har att göra med deras vers. Sjung hela sången och låt barnen hålla upp sin bild när de kommer till sin del av sången.

Bild
Nativity Drawing
Bild
Nativity Drawing
Bild
Nativity drawing
Bild
Nativity Drawing

Vecka 3: Jesus Kristus ska en dag återvända till jorden.

Presentera läran: Skriv följande ord och uttryck på små pappersremsor: Människosonen, skall komma, i sin, Faders, härlighet. (Ordremsorna finns på sharingtime.lds.org.) Sätt upp ordremsorna i oordning på tavlan och låt barnen hjälpa dig att sätta dem i rätt ordning. (Du kan också göra flera kopior av ordremsorna och låta barnen arbeta med dem i grupper.) När barnen har satt orden i rätt ordning låter du dem kontrollera svaret genom att läsa Matteus 16:27.

Hjälp barnen förstå läran: Be fyra barn komma fram och hålla upp bilder av lamaniten Samuel, Jesu födelse, när Jesus undervisar och Jesu andra ankomst. Samtala om varje bild med barnen. Be barnen som håller i bilderna att ställa sig i ”oordning”. Låt primärbarnen säga hur barnen med bilderna ska stå för att bilderna ska vara i kronologisk ordning.

Bild
Primary children standing in a row. They are participating in sharing time by holding pictures.

Bilder och andra visuella hjälpmedel hjälper barnen att koppla en princip eller lärdom till en bild i sinnet, vilket ökar deras förmåga att förstå och komma ihåg det de har lärt sig.

Bilderna finns på sharingtime.lds.org

Hjälp barnen tillämpa läran: Rita en lodrät linje på mitten av tavlan. Högst upp på tavlan skriver du ”Jesus Kristus ska en dag återvända till jorden”. Skriv följande frågor på ena halvan av tavlan. På andra halvan skriver du skriftställehänvisningar i slumpartad ordning.

  • Vilka är några av underverken som kommer att inträffa när Kristus kommer tillbaka? (JS–M 1:33, 36–37)

  • När kommer Frälsaren tillbaka? (JS–M 1:38–40)

  • Varför ska vi förbereda oss för Jesu andra ankomst? (L&F 38:30)

  • Hur länge kommer Frälsaren att vara på jorden? (L&F 29:11)

Låt barnen samarbeta med sin lärare för att matcha frågorna med svaren. Samtala om svaren tillsammans. (Se också Stå fast i din tro [2004], s. 80–81.) Fråga barnen hur de kan förbereda sig för Jesu andra ankomst.

Vecka 4: För att förbereda mig för Jesu andra ankomst ska jag följa Jesus Kristus.

Hjälp barnen förstå läran: Säg att Jesus ofta undervisade med liknelser och använde välbekanta föremål och situationer för att undervisa om andliga sanningar. Återge kortfattat berättelsen om de tio jungfrurna (se Matt. 25:1–13; se också ”Liknelsen om de tio jungfrurna”, Liahona, mars 2009, s. 20–21). Förklara att i den här liknelsen jämförs Jesu Kristi andra ankomst med ett bröllop. Låt några av barnen dramatisera liknelsen. Fråga barnen som spelar rollerna som de förståndiga jungfrurna hur det känns att veta att de är förberedda och samtala om hur viktigt det är att vi förbereder oss för tiden när Frälsaren kommer tillbaka.

Hjälp barnen tillämpa läran: Rita en oljelampa på tavlan. Samtala om att när vi följer Jesus Kristus genom att göra sådant som är bra varje dag så är det som att hälla olja i vår lampa. Låt barnen nämna några sätt som de kan följa Jesus Kristus på, till exempel genom att tjäna andra, betala tionde och be. Förklara att det här är sådant som de måste göra själva. Ingen annan kan göra det åt dem. Ge varje barn en papperslapp i form av en stor oljedroppe. Låt dem (eller deras lärare) skriva ”För att förbereda mig för Jesu andra ankomst ska jag följa Jesus Kristus genom att ” på droppen. Låt barnen fylla i den tomma raden eller rita en bild av något de kan göra för att förbereda sig för Jesu andra ankomst. Uppmuntra barnen att ta med sig dropparna hem och berätta vad de har lärt sig för sin familj.

Bild
Oil lamp template
Bild
2016 Outline for Sharing Time/Children's Sacrament Meeting Program

Oljelampan och droppen finns på sharingtime.lds.org

För att förbereda mig för Jesu andra ankomst ska jag följa Jesus Kristus genom att

Skriv ut