Primärs lektionsböcker och samlingsstunden
Juni: Evangeliets första principer och förordningar gör det möjligt för mig att bo hos Gud igen


Juni

Evangeliets första grundsatser och förordningar gör det möjligt för mig att bo hos Gud igen

Sång av eget val från Barnens sångbok

”Vi tror att evangeliets första grundsatser och förordningar är: (1) Tro på Herren Jesus Kristus, (2) omvändelse, (3) dop genom nedsänkning till syndernas förlåtelse, (4) handpåläggning för den Helige Andens gåva” (TA 1:4).

Komplettera förslagen som ges här med dina egna. Planera hur du ska presentera läran för barnen och hjälpa dem förstå den och tillämpa den i sitt liv. Fråga dig själv: ”Vad behöver barnen göra för att lära sig och hur kan jag hjälpa dem känna Anden?”

Vecka 1: Tro på Jesus Kristus leder oss till att älska honom, lita på honom och lyda hans bud.

Förklara läran och hjälp barnen förstå den: Skriv: ”Tro på Jesus Kristus leder oss till att älska honom, lita på honom och lyda hans bud” på tavlan. Visa barnen några frön. Fråga: ”Vad kan de här fröna bli?” ”Hur vet ni att de här fröna kommer att växa?” ”Vad måste vi göra för att få dem att växa?” Förklara att vår tro på Jesus Kristus kan växa som ett frö om vi ger den näring. Samtala om vad vi kan göra för att vår tro ska växa, och förklara hur detta leder oss till att älska och lita på Jesus Kristus och hålla hans bud. Sjung ”Tro” (BS, s. 50–51). Hitta på enkla handrörelser som passar till den första versen.

Bild
Frontal head and shoulders portrait of Jesus Christ. Christ is depicted wearing a pale red robe with a white and blue shawl over one shoulder. Light emanates from the face.

Bilden finns på sharingtime.lds.org

Vecka 2: Omvändelse leder till förlåtelse.

Presentera läran: Be barnen slå upp skrifterna och läsa Läran och förbunden 58:42–43. Be dem ta reda på vad som händer när vi omvänder oss från våra synder. (Be om möjligt barnen att stryka under verserna i sina skrifter.) Berätta kort för barnen om Enos (se Enos 1:1–4) och låt ett barn läsa Enos 1:5–8. Vittna om att Kristi försoning gör det möjligt för oss att få förlåtelse för våra synder.

Hjälp barnen förstå läran: Förklara att människor som har omvänt sig och fått förlåtelse för sina synder har en önskan att tjäna Gud. Dela upp barnen i tre grupper och ge varje grupp en av följande bilder och skriftställehänvisningar: Alma döper i Mormons vatten (Mosiah 17:2–4; 18:1–17); Jona (Jona 1–3); Anti-nephi-lehiterna gräver ner sina svärd (Alma 23:4–18; 24:6–19). Säg att de här berättelserna handlar om personer som omvände sig från sina synder och tjänade Herren. Be varje grupp läsa skriftställena och sedan förbereda och framföra ett rollspel som visar hur personerna omvände sig och sedan tjänade Herren (genom att undervisa om evangeliet, verka som missionär och vägra att strida).

Vecka 3: När jag döps ingår jag ett förbund med Gud.

Hjälp barnen förstå läran: Be ett barn komma fram och sträcka ut armarna. Lägg en bok i varje hand. Läs Mosiah 18:7–11. Förklara att ett av förbunden vi ingår när vi döps är att ”bära varandras bördor så att de kan bli lätta”. Fråga barnet som håller i böckerna om han eller hon börjar bli trött i armarna. Låt två andra barn hjälpa till att hålla upp armarna. Samtala om några bördor som barn kan ha, till exempel att bli retad, vara sjuk, känna sig ensam eller ha det svårt i skolan. Fråga barnen hur de kan hjälpa till att göra varandras bördor lättare.

Bild
Three children, two boys and a girl, participating in Primary sharing time. They are standing together holding books in front of them.

När du använder barnen i visuella demonstrationer får du deras uppmärksamhet och förbereder dem för att lära sig något. Den här aktiviteten visar hur barn kan demonstrera principen om att bära varandras bördor.

Hjälp barnen tillämpa läran: Säg att dopet är porten som leder till vägen till evigt liv (se 2 Ne. 31:17). Lägg en bild av ett barn som döps på ena sidan av rummet. Lägg en bild av Frälsaren på andra sidan av rummet och förklara att i den här aktiviteten representerar bilden evigt liv. Säg att vi håller oss på vägen till evigt liv när vi håller våra dopförbund. Gå kort igenom förbunden (komma ihåg Jesus Kristus, följa hans bud och hjälpa andra). Ge varje barn ett pappersark med en VDR-sköld. Låt barnen skriva ett bud på papperet som hjälper dem hålla sina dopförbund (de kan rita bilder som representerar budet de valde). Be ett barn att lägga sitt papper på golvet mellan de två bilderna. Hjälp om möjligt barnen att hitta budet i sina skrifter och läs det tillsammans. Fortsätt tills barnen har gjort en stig mellan bilderna.

Bild
Line drawing of CTR logo - Outline Version

Logon finns på sharingtime.lds.org

Vecka 4: Den Helige Anden tröstar och vägleder mig.

Hjälp barnen förstå läran: Dela upp barnen i grupper och ge varje grupp en papperslapp med följande skriftställen:

  • ”Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Jag skall ge dig av min Ande, som skall upplysa ditt förstånd, vilket ska fylla din själ med ” (L&F 11:13).

  • ”Om ni går in på den vägen [dopet] och tar emot den Helige Anden så han er allt vad ni bör göra” (2 Ne. 32:5).

  • ”Men Hjälparen, den Helige Ande … skall er allt och om allt vad jag har sagt er” (Joh. 14:26).

  • ”Förlita dig på den Ande som leder till att göra – ja, till att handla rättfärdigt, att vandra i ödmjukhet och att , och detta är min Ande” (L&F 11:12).

  • ”Och genom den Helige Andens kraft kan ni om allting” (Moro. 10:5).

Låt barnen slå upp skriftställena och fylla i de tomma raderna. Låt dem sedan samtala om vad skriftställena lär om hur den Helige Anden kan hjälpa oss. Be dem berätta om upplevelser när den Helige Anden har hjälpt dem.

Hjälp barnen tillämpa läran: Säg att den Helige Anden hjälper oss på många sätt. Sjung ”Den Helige Anden” (BS, s. 56). Be barnen att räcka upp handen när de sjunger om ett sätt som den Helige Anden kan hjälpa dem på. Stoppa sången och samtala om vad de har lärt sig om den Helige Anden. Fortsätt att sjunga och samtala. Berätta om ett tillfälle när den Helige Anden tröstade eller vägledde dig.

Utdelningsblad finns på sharingtime.lds.org

Skriv ut