Primärs lektionsböcker och samlingsstunden
Oktober: Bön är vördnadsfull kommunikation mellan Gud och mig


Oktober

Bön är vördnadsfull kommunikation mellan Gud och mig

”Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den” (Jak. 1:5).

Komplettera förslagen som ges här med dina egna. Planera hur du ska presentera läran för barnen och hjälpa dem förstå den och tillämpa den i sitt liv. Fråga dig själv: ”Vad behöver barnen göra för att lära sig och hur kan jag hjälpa dem känna Anden?”

Vecka 1: Jag kan be till min himmelske Fader.

Presentera läran: Be en förälder och ett barn att ställa sig framför barnen. Be barnet att ställa en fråga till föräldern och låt föräldern svara. Be sedan föräldern lämna rummet och stänga dörren. Fråga barnen hur de kan kommunicera med sina föräldrar när de inte är där (till exempel skriva brev eller prata på telefonen). Förklara att Gud är vår Fader och vi är hans barn. Eftersom vi inte är hos honom har han gett oss ett sätt att kunna prata med honom. Fråga barnen om de vet hur vi pratar med Gud. Låt barnen säga efter dig: ”Jag kan be till min himmelske Fader.”

Hjälp barnen förstå läran: Sjung ”Jag ber i tro” (Barnens sidor, mars 1991, s. 5). Gör en kopia till varje barn av flikboken på sidan 19 i barntillsynsboken Sen edra små. Låt barnen färglägga bilderna. (De äldre barnen kan skriva några saker de är tacksamma för på flikarna och några saker de kan be sin himmelske Fader om. Du kan be dem berätta vad de skrivit för alla primärbarnen.) Låt barnen sjunga sången igen medan de tittar i sina flikböcker.

Bild
A woman leading music in Primary. A boy in a wheelchair is sitting in the foreground.

Genom att planera aktiviteter som engagerar barnen på olika sätt förstår de mer och kan tillämpa lärdomarna bättre. I den här aktiviteten, till exempel, får barnen se, sjunga, färglägga, skriva, höra och berätta.

Bild
2016 Outline for Sharing Time/Children's Sacrament Meeting Program

Flikboken finns på sharingtime.lds.org

Jag kan be till min himmelske Fader

Jag börjar med att säga: ”Käre himmelske Fader.”

Jag tackar honom för välsignelser.

Jag ber honom om välsignelser.

I Jesu Kristi namn, amen.

Vecka 2: Skrifterna lär mig hur och när jag ska be.

Presentera läran: Hjälp barnen lära sig följande mening utantill, som är en omskrivning av Alma 13:28: ”Ödmjuka er inför Herren och åkalla hans heliga namn, och vaka och be ständigt.” Samtala om vad det här skriftstället lär oss om hur och när vi ska be.

Hjälp barnen förstå läran: Hjälp barnen förstå att vi kan be till vår himmelske Fader tyst i vårt hjärta när som helst och var som helst, och att vi bör tacka honom för våra välsignelser och be honom om hjälp. Skriv upp följande skriftställehänvisningar på tavlan: 3 Nephi 18:19; 3 Nephi 19:6–8; 3 Nephi 18:15. Skriv också upp orden hur och när på tavlan. Be barnen att slå upp skriftställena och samtala om vad de lär oss om hur eller när vi ska be. Berätta om när Alma och Amulek lärde zoramiterna att be (se Alma 31; 34:17–27; se också Primär 4, lektion 21). Du kan be några barn rollspela berättelsen medan du återger den.

Hjälp barnen tillämpa läran: Be flera barn berätta hur de känner sig när de ber. Be barnen ge förslag på några primärsånger som undervisar om bön. Sjung några av sångerna och be barnen komma med förslag på enkla rörelser som kan ersätta ett eller två ord i varje sång. I stället för att sjunga orden ”be” eller ”bön”, till exempel, kan de lägga armarna i kors.

Vecka 3 och 4: Min himmelske Fader hör och besvarar mina böner.

Presentera läran: Låt barnen slå upp 3 Nephi 14:7 och Jakobs brev 1:5. Be dem titta efter vad skriftställena undervisar om bön. Läs skriftställena högt tillsammans och låt barnen berätta vad de lär sig. Låt barnen säga ”min himmelske Fader hör och besvarar mina böner” tillsammans med dig.

Hjälp barnen förstå och tillämpa läran: Dela upp barnen i grupper och låt dem turas om att gå till följande stationer (se UDHK, s. 179). Vid varje station ska en lärare ge en förklaring på hur vår himmelske Fader besvarar våra böner och låta barnen berätta hur deras böner har besvarats. Du kan ha två stationer en vecka och de andra två följande vecka.

  • Station 1: Ibland besvaras våra böner av tankar eller idéer som kan komma till vårt sinne och hjärta (se L&F 8:2). Berätta om ett tillfälle när det hände i ditt liv, eller återge berättelsen om Enos (se Enos 1:4–5, 10; se också Sen edra små, s. 17).

  • Station 2: Vår himmelske Fader kan använda andra till att besvara böner. Berätta om ett tillfälle när någon annan besvarade din bön, eller återge berättelsen om när president Thomas S. Monson besvarar Ben och Emily Fullmers bön (se Liahona, nov. 2003, s. 58–59).

  • Station 3: Svar på böner kan komma från Kristi ord som finns i skrifterna (se 2 Ne. 32:3). Berätta om ett tillfälle när en av dina böner besvarades medan du läste skrifterna.

  • Station 4: Svar på böner kan komma från de nutida profeternas lärdomar (se L&F 1:38). Visa barnen ett nummer av Liahona och säg att de kan hitta profeternas lärdomar i kyrkans tidning. Berätta om ett tillfälle när en av dina böner besvarades medan du lyssnade på generalkonferensen eller läste något som en nutida profet har sagt.

Bild
Primary children gathered in groups in a large room. They are each being taught by a different teacher.

Stationer är platser där mindre grupper av barn får delta i olika inlärningsupplevelser (se UDHK, s. 179). I stora primärgrupper kan stationerna vara så enkla som att lärarna förflyttar sig mellan grupperna.

Skriv ut