Seminar og institut
Lektion 26: Ansvarlig over for Gud


Lektion 26

Ansvarlig over for Gud

Indledning

Profeter og apostle har advaret os om, at »personer, som bryder deres løfte om troskab, som misbruger deres ægtefælle eller deres børn, eller som ikke opfylder ansvar i familien, en dag skal stå til ansvar over for Gud« (»Familien: En proklamation til verden«, Liahona, nov. 2010, s. 129). Denne lektion udforsker, hvordan disse overtrædelser af Guds love vil have konsekvenser i dette liv og i det næste. Den lægger også vægt på, at Jesu Kristi forsoning giver håb og helbredelse til den omvendte.

Baggrundslæsning

Forslag til undervisningen

Matthæus 18:1-6; Lære og Pagter 42:22-25; 93:39-44

Overtrædelse af pagterne om kyskhed, misbrug og manglende opfyldelse af ansvar i familien

Mind de studerende om, at de i tidligere lektioner har lært om vigtige ansvar i familien heriblandt følgende: (1) ægtemand og hustru skal elske og drage omsorg for hinanden, (2) børn skal opdrages i kærlighed og retskaffenhed, og (3) forældre skal sørge for deres families behov.

  • Hvad kan der ske for en familie, hvis ægtefæller og forældre forsømmer disse ansvar?

For at hjælpe de studerende til at se, hvad nutidige profeter har sagt om vigtigheden af opfyldelsen af familieansvar, skal du bede en studerende læse højt fra afsnit 8 i »Familien: En proklamation til verden«. Læg vægt på følgende princip: »Personer, som bryder deres løfte om troskab, som misbruger deres ægtefælle eller deres børn, eller som ikke opfylder ansvar i familien, en dag skal stå til ansvar over for Gud.«

  • Hvad vil det sige, at personer, som overtræder dette, vil stå til ansvar over for Gud? (På dommens dag vil vi stå til ansvar over for Gud for de synder, som vi ikke har omvendt os fra; se Johannes Åbenbaring 20:11-15; 2 Nefi 9:15-16).

Læs følgende udtalelse af ældste Dennis B. Neuenschwander fra De Halvfjerds:

Billede
Ældste Dennis B. Neuenschwander

»Vores ansvar over for Gud som vor Fader og Skaber er evangeliets mest grundlæggende lære« (»The Path of Growth«, Ensign, dec. 1999, s. 15).

  • Hvordan hjælper princippet om ansvarlighed over for Gud for vore handlinger os til at vokse åndeligt?

Skriv følgende ord på tavlen som overskrifter på tre kolonner:

Brud på pagter om kyskhed

Misbrug af ægtefælde eller afkom

Manglende opfyldelse af ansvar i familien

Del klassen op i tre. Bed den ene tredjedel af klassen om at læse Lære og Pagter 42:22-25, den anden tredjedel om at læse Matthæus 18:1-6 og den sidste tredjedel om at læse Lære og Pagter 93:39-44. Bed de studerende om at matche deres vers med den korrekte overskrift. Bed dem om at se efter ord og vendinger, som belærer om alvorligheden af disse overtrædelser. Bed de studerende om at fortælle om det, de har fundet frem til, når de har haft tid nok. (Skriv skriftstedshenvisningerne under de passende overskrifter, mens de studerende svarer).

  • Hvilke ord eller vendinger i disse vers underviser om alvorligheden af disse overtrædelser?

Du kan pege på hver overskrift på tavlen og stille følgende spørgsmål i forbindelse med hver overtrædelse. Mens de studerende svarer, skriver du deres svar under hver overskrift.

  • Hvad er en holdning eller adfærd, der, hvis den ikke kontrolleres, kan føre til, at en person begår denne overtrædelse? (Eksempelvis kan svarene om misbrug af ægtefælle eller afkom omfatte utålmodighed overfor andre, en tendens til kritik af andre og en tro på ukorrekte stereotyper om mænd og kvinder).

  • Hvilket råd kunne I give til en, som viser denne holdning eller adfærd?

  • Hvad kan kirkemedlemmer gøre for at overvinde denne holdning eller adfærd? (Når de studerende svarer, skal du hjælpe dem til at forstå, at vi kan trække på forsoningens bemyndigende kraft, når vi praktiserer evangeliske principper som omvendelse, kristuslignende tjeneste, omsorg, tålmodighed og tilgivelse).

2 Korinther 5:17-21

Håb for omvendelse, tilgivelse og forandring

Bær vidnesbyrd om, at Jesu Kristi evangelium tilvejebringer midlet til, at enkeltpersoner og familier kan lykkes og nyde et liv i overflod. Men vi begår alle fejl, og nogle af dem kan have vidtrækkende betydning for os selv og andre. Men der er heldigvis håb.

Forklar, at nogle kirkemedlemmer bliver andres ofre – som en utro ægtefælle eller en ægtefælle eller forælder, der misbruger – og ofrene spekulerer over, hvad de kan gøre for at ændre på situationen. Bed en studerende om at læse følgende udtalelse af ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Hvis du er blevet misbrugt, vil Satan forsøge at overbevise dig om, at der ikke er nogen løsning. Men det ved han udmærket godt, at der er. Satan ved, at helbredelsen kommer gennem vor himmelske Faders usvigelige kærlighed til alle hans børn. Han kender også den helbredende kraft, som findes i Jesu Kristi forsoning. Derfor er hans strategi at gøre alt muligt for at adskille dig fra Faderen og hans Søn. Lad ikke Satan overbevise dig om, at du er uden for hjælpens rækkevidde« (»Helbredelse fra misbrugets ødelæggende konsekvenser«, Liahona, maj 2008, s. 41.

  • Hvorfor prøver Satan at overbevise dem, som er blevet misbrugt, om at tro, at der ikke er nogen løsning på deres problemer?

  • Hvad kan resultatet blive, når folk tror, at der ikke er noget håb eller løsning på deres problemer?

Del følgende vidnesbyrd og råd fra ældste Richard G. Scott:

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Jeg vidner om, at jeg kender ofre for alvorligt misbrug, som med held har vandret den svære vej til fuldstændig helbredelse gennem forsoningens kraft. Efter at have overvundet sine egne sjælekvaler omkring sin tro på forsoningen, bad en ung kvinde, som var blevet alvorligt misbrugt af sin far om endnu en samtale med mig. Hun kom tilbage med et ældre ægtepar. Jeg kunne mærke, at hun elskede dem højt. Hun strålede af glæde. Hun indledte: ›Ældste Scott, det er min far. Jeg elsker ham. Han bekymrer sig om nogle ting, som fandt sted i min barndom. De udgør ikke længere et problem for mig. Kan du hjælpe ham?‹ Hvor stærkt et udtryk er det ikke for Frelserens evne til at helbrede? Hun led ikke længere under misbrugets konsekvenser, fordi hun havde en tilstrækkelig forståelse af Frelserens forsoning, tilstrækkelig tro og var lydig mod Guds bud. Når du samvittighedsfuldt læser om forsoningen og udøver din tro på, at Jesus Kristus har magt til at helbrede, kan du modtage den samme velsignede lindring …

Helingen kan begynde med en betænksom biskop eller stavspræsident eller en klog professionel rådgiver. Hvis du havde brækket benet, ville du nok ikke beslutte dig for selv at ordne det. Ofre for alvorligt misbrug kan drage fordel af professionel hjælp« (»Helbredelse fra misbrugets ødelæggende konsekvenser«, s. 40-41, 42).

  • Hvordan kan ældste Scotts inspirerede råd hjælpe nogen, som har været misbrugt?

Vis følgende udtalelse af præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum, og bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Jesu Kristi barmhjertighed og nåde er ikke begrænset til dem, som begår synd eller undladelsessynder, men den omfatter løftet om evigtvarende fred til alle, der er villige til at acceptere og følge ham og hans lære. Hans store barmhjertighed er den, der helbreder, selv de sårede, som er uskyldige« (»Grunden til vores håb«, Liahona, nov. 2014, s. 7).

  • Hvordan giver Jesu Kristi forsoning håb og helbredelse? (Hjælp de studerende til at finde frem til følgende princip, mens de kommer med deres svar: Alle, som følger Jesus Kristus og hans lære, kan opnå helbredelse og evigtvarende fred gennem hans barmhjertighed og nåde).

Læs 2 Korinther 5:17-21 sammen i klassen for at undervise de studerende om, hvordan Jesu Kristi forsoning kan hjælpe enkeltpersoner, som misbruger andre eller skader dem på andre måder.

  • Hvad betyder det at blive »en ny skabning« i Kristus? (Mulige svar kan omfatte ideen om, at Herren som reaktion på vores flittige lydighed af sine befalinger velsigner os med Åndens gaver, som er guddommelige egenskaber. Disse gaver fører til fundamentale ændringer i os, og vi bliver nye skabninger, som er mere som Gud).

  • Hvordan foregår det ifølge vers 21? (Jesus var fuldstændig syndfri, men han påtog sig vore synder, så vi på betingelse af omvendelse kunne blive retskafne gennem ham. Han blev et stedfortrædende offer for os. Når vi omvender os og søger at følge hans eksempel, kan vi trække på hans kraft, som hjælper os til at blive nye skabninger).

  • Hvad betyder ordet forligelse i vers 18? (»Forligelse er processen med at frikøbe mennesket fra hans syndige tilstand og åndelige mørke til en tilstand af harmoni og samhørighed med guddommen. Gennem den er Gud og mennesket ikke længere fjender« (Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind, 1965-1973, 2:422)).

Spørg de studerende, om de kender nogen, som har oplevet håbet og helbredelsen, der er mulig gennem Jesu Kristi forsoning. Bed nogle få studerende om at dele deres eksempler, hvis de har det godt med det, og eksemplerne ikke er for personlige.

Læs følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolvs Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Jeg ved ikke, hvem der i denne store forsamling i dag har brug for at høre det budskab om tilgivelse, der findes i denne lignelse [om arbejderne i vingården; se Matthæus 20:1-15], men uanset hvor sent på den, du synes, du er, hvor mange chancer, du synes, du er gået glip af, hvor mange fejl du har begået, eller talenter du ikke synes, at du har, eller uanset hvor langt væk fra hjemmet, familien eller Gud, du synes, du er kommet, så vidner jeg om, at du aldrig kommer så langt væk, at den guddommelige kærligheds arme ikke kan nå dig. Det er umuligt for dig at falde uden for rækkevidden af Kristi forsonings uendelige lys …

Så hvis du har indgået pagter, så hold dem. Har du ikke indgået dem, så gør det. Hvis du har indgået og brudt dem, så omvend dig og ret op på det. Det er aldrig for sent, så længe vingårdsejeren siger, at der er tid. Lyt til det, Helligånden fortæller dig lige nu, i dette øjeblik, om, at du bør tage imod Jesu Kristi forsonende gave og nyde fællesskabet blandt hans arbejdere« (»Arbejderne i vingården«, Liahona, maj 2012, s. 33).

Bed de studerende om at nedskrive, hvad Helligånden har bekræftet for dem i dag.

De studerendes læsemateriale

Udskriv