Seminar og institut
Lektion 12: Tempelordinancer og tempelpagter


Lektion 12

Tempelordinancer og tempelpagter

Indledning

Sidste dages profeter har sagt: »Hellige ordinancer og pagter, der er tilgængelige i hellige templer, gør det muligt for enkeltpersoner at vende tilbage til Guds nærhed« (»Familien: En proklamation til verden«, Liahona, nov. 2010, s. 129). I denne lektion vil de studerende lære, at de ved at modtage tempelordinancer kan nyde hellige velsignelser i livet på jorden og opnå evigt liv.

Baggrundslæsning

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 97:10-17; 109:12-21; 124:37-40, 55

Formålet med templer

Vis klassen et billede af dit yndlingstempel og fortæl, hvorfor det er det.

  • Hvorfor har vi templer?

Hjælp de studerende til at besvare dette spørgsmål ved at skrive følgende vers på tavlen. Bed de studerende om at læse et af versene og se efter årsager til, at vor himmelske Fader tilvejebragte templer:

Lære og Pagter 97:10-17

Lære og Pagter 124:37-40, 55

  • Hvad er nogle af årsagerne ifølge disse vers til, at vor himmelske Fader har givet os templer? (Samtidig med at de studerende svarer, skal du hjælpe dem med at forstå følgende princip: Vor himmelske Fader gav os templer, så hans børn kunne modtage vigtige ordinancer, kundskab og forberede sig på at dvæle i hans nærhed).

  • Hvilke udtryk i disse vers belærer om, at templer hjælper os med at forberede os på at dvæle i Guds nærhed?

Fortæl de studerende, at Lære og Pagter 109 indeholder indvielsesbønnen for templet i Kirtland. Bed de studerende om at skimme Lære og Pagter 109:12-21 igennem og udarbejde en liste med måder, hvorpå templet forbereder os til at dvæle i Guds nærhed.

  • Hvordan forbereder templer ifølge dette vers os på at dvæle i Guds nærhed? (De studerende kan foreslå følgende: I templer føler vi Herrens kraft, får visdom, modtager en fylde af Helligånden, vi bliver opmuntret til at omvende os hurtigt i templet, og det der kræves af os, at vi er rene, når vi indtræder i templet. Hvis der er tid, kan du henvise de studerende til 2 Mosebog 19:10-14, som beskriver, hvordan Moses forberedte det gamle Israel på fysisk og åndeligt at dvæle i Herrens nærhed).

Vis følgende udtalelser af ældste Robert D. Hales fra De Tolvs Apostles Kvorum og præsident Brigham Young (1801-1877):

Billede
Ældste Robert D. Hales

»Hovedformålet med templer er at tilvejebringe de nødvendige ordinancer for vores ophøjelse i det celestiale rige. Templets ordinancer leder os til vor Frelser og giver os de velsignelser, som skænkes os takket være Jesu Kristi forsoning« (Robert D. Hales, »Templets velsignelser«, Liahona, okt. 2009, s. 14).

Billede
Præsident Brigham Young

»Jeres tempelbegavelse er at modtage alle ordinancerne i Herrens hus, som er nødvendige for jer, når I har forladt dette liv, for at I kan gå tilbage til Faderens nærhed og gå forbi engle, som står vagt« (Kirkens præsidenters lærdomme: Brigham Young, 1997, s. 302).

  • Hvordan kan disse udtalelser hjælpe jer til at forstå vigtigheden af modtagelsen af tempelordinancer?

Lære og Pagter 84:19-21

Præstedømmets ordinancer modtaget i templer hjælper os til at blive mere som Gud

Vis følgende udtalelse og bed en studerende om at læse den højt:

»I Kirken er en ordinance en hellig og formel gerning udført ved præstedømmets myndighed. Nogle ordinancer er afgørende for vores ophøjelse. Disse ordinancer kaldes frelsende ordinancer. De omfatter dåb, bekræftelse, ordination til Det Melkisedekske Præstedømme (for mænd), tempelbegavelsen og ægteskabsbeseglingen« (Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, 2004, s. 116).

  • Hvordan adskiller »frelsende ordinancer« sig fra andre evangeliske ordinancer? (Andre ordinancer som velsignelsen af spædbørn eller salvelsen af syge er ikke påkrævet for at opnå frelse).

Inden I fortsætter, skal du påpege, at nogle frelsende ordinancer såsom dåb og ordination til Det Melkisedekske Præstedømme sker, inden vi modtager tempelordinancerne, men denne del af lektionen fokuserer på de frelsende ordinancer, der udføres i templet. Bed de studerende læse Lære og Pagter 84:19-21 højt. Bed klassen om at se efter, hvad vi kan modtage, når vi deltager i ordinancerne, som udføres gennem Det Melkisedekske Præstedømme.

  • Hvad tror I, at udtrykket »guddommelighedens kraft« betyder? (Du kan forklare, at »guddommelighedens kraft« er kraften til at blive Gud lig).

  • Hvordan vil I formulere et princip, som vi lærer af Lære og Pagter 84:20-21? (Når de studerende svarer, skriver du følgende princip på tavlen: Gennem templets ordinancer og pagter kan vi blive Gud lig).

Giv alle studerende et eksemplar af følgende udtalelse af ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum. Bed de studerende om at markere ord eller udtryk, som belærer om, hvordan deltagelse i tempelordinancer hjælper os til at blive Gud lig.

Billede
Ældste Robert D. Hales

»De største præstedømmevelsignelser, som [unge mænd og kvinder] kan modtage, findes i templet. Der får de et glimt af himlen … Evighedens velsignelser, som virker så fjerne uden for templet, synes pludselig inden for rækkevidde.

I templet forklares frelsesplanen, og man indgår hellige pagter. Disse pagter og den tempelklædning, som man siden bærer, styrker og beskytter den således begavede person mod den ondes magt …

Ved den største tempelordinance – det evige ægteskab – loves brud og brudgom, at hvis de er trofaste, vil de kunne være en familieenhed sammen med deres børn og Herren i al evighed. Det kaldes evigt liv« (»Præstedømmets velsignelser«, Stjernen, jan. 1996, s. 35).

Drøft det, som de studerende har markeret.

  • Hvordan har deltagelse i tempelordinancer velsignet jer på lignende måder som dem, der blev beskrevet af ældste Hales?

Giv de studerende et øjeblik til at skrive, hvad de kan gøre for, at tempeltjeneste bliver mere meningsfuldt, og hvad der vil hjælpe dem til at blive stålsat, så de kan blive Gud lig.

2 Mosebog 19:3-6; Lære og Pagter 109:22-26

Hold tempelpagterne

Oplys de studerende om, at der er endnu et vigtigt formål med tempeltjeneste, som relaterer til modtagelsen af tempelordinancer. Bed dem om at lytte efter det formål, mens du læser følgende udtalelse af ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

»Jeg vidner om, at præstedømmets myndighed findes i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige til at administrere de ordinancer, hvorved vi kan indgå bindende pagter med vor himmelske Fader i hans hellige Søns navn. Jeg vidner om, at Gud vil holde sine løfter til jer, når I ærer jeres pagter med ham« (»Styrken i pagter«, Liahona, maj 2009, s. 22-23).

  • Hvad indgår vi, når vi modtager evangeliets frelsende ordinancer?

Vis følgende udtalelser af ældste David A. Bednar og ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum og bed de studerende om at se efter vigtige egenskaber i vores pagt med Herren:

Billede
Ældste David A. Bednar

»En pagt er en aftale mellem Gud og hans børn på jorden, og det er vigtigt at forstå, at Gud fastsætter betingelserne i alle evangeliets pagter. Vi bestemmer ikke pagtens beskaffenhed eller bestanddele. I stedet anvender vi vores handlefrihed og indvilliger i de vilkår og krav til en pagt, som vor evige Fader har fastsat« (David A. Bednar, »Så vi altid må have hans Ånd hos os«, Liahona, maj 2006, s. 28).

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»En pagt er en bindende, åndelig aftale, et højtideligt løfte til Gud, vor Fader, om, at vi vil leve og tænke og handle på en bestemt måde – nemlig på samme måde som hans Søn, Herren Jesus Kristus. Til gengæld lover Faderen, Sønnen og Helligånden os det evige livs fulde herlighed« (Jeffrey R. Holland, »Hold pagterne: Et budskab til dem, der vil på mission«, Liahona, jan. 2012, s. 48-49).

  • Hvad gør mest indtryk på jer i disse udtalelser om pagter?

  • Hvorfor er det vigtigt, at Gud bestemmer betingelserne i alle evangeliets pagter? (Da han er den, som tilbyder evigt liv, har han ret til at sætte betingelserne, hvormed det opnås. Det eneste offer, som vi kan give ham, er vores handlefrihed, når vi vælger at adlyde. Som en del af denne drøftelse skal du fremhæve følgende: Når vi holder vore pagter med Herren, bliver vi velsignede i livet på jorden og kan opnå evigt liv.)

Bed de studerende om at sætte sig sammen parvis. Bed den ene studerende om at læse 2 Mosebog 19:3-6 og den anden om at læse Lære og Pagter 109:22-26. Bed de studerende om at se efter tilgængelige velsignelser for dem, der holder deres pagter, i særdeleshed tempelpagterne. Bed parrene fortælle, hvad de har fundet frem til, når de har haft tid nok. (I forbindelse med versene i 2 Mosebog, bør du sikre, at de studerende forstår, at vi i hellige templer påbegynder forberedelsen til at blive konger og dronninger, som en dag kan blive et helligt folk, der vil dvæle i Guds nærhed, se også Åb 1:6; 5:10; 19:16; L&P 76:55-56).

  • Hvordan har jeres pagter med Herren været en velsignelse eller en beskyttelse for jer?

Bed en studerende om at læse højt fra følgende udtalelse af præsident Joseph Fielding Smith (1876-1972):

Billede
Præsident Joseph Fielding Smith

»Hvis vi tager til templet, så løfter vi vores hånd og indgår pagt om, at vi vil tjene Herren og følge hans befalinger og holde os selv uplettede af verden. Hvis vi indser, hvad vi gør, så vil begavelsen være en beskyttelse for os hele vores liv – en beskyttelse, som en, der ikke tager i templet, ikke har.

Jeg har hørt min far [præsident Joseph F. Smith] sige, at i prøvelsens time, i fristelsens time, så tænkte han på de løfter, de pagter, han havde indgået i Herrens hus, og de beskyttede ham … Denne beskyttelse er til dels, hvad disse ceremonier er til for. De frelser os nu, og de ophøjer os herefter, hvis vi vil ære dem« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Fielding Smith, 2013, s. 232).

  • Hvilke tanker eller indskydelser har I haft under lektionen, som I ønsker at fortælle klassen om?

Vis følgende udtalelse af præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum, og bed en studerende om at læse den højt:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Livet [er] en rejse hjemad for os alle sammen, tilbage til Gud i hans celestiale rige.

Ordinancer og pagter bliver vore adgangstegn til Herren. For at modtage dem værdigt må vi søge hele livet; at beholde dem derefter er jordelivets udfordring« (»Pagter«, Stjernen, juli 1987, s. 19).

Bær vidnesbyrd om at modtagelse af tempelordinancer i sandhed er, hvad »vi [må] søge hele livet.« Tempelordinancer hjælper os med at opnå de nødvendige egenskaber, som er nødvendige for at indtræde i vor himmelske Faders nærhed.

Bed de studerende om at overveje, om tempeltjeneste og modtagelse af ordinancer i templet er en prioritet i deres liv. Bed dem nedskrive, hvad de kan gøre for at fokusere mere på de pagter, som de har indgået eller vil indgå i templet.

De studerendes læsemateriale

Udskriv