Yleiskonferenssi
Suurenmoisin pääsiäiskertomus, mitä on koskaan kerrottu
Huhtikuun 2023 yleiskonferenssi


Suurenmoisin pääsiäiskertomus, mitä on koskaan kerrottu

Katsokaa Mormonin kirjaa uudessa valossa ja pohtikaa kirjan esittämää syvällistä todistusta ylösnousseen Kristuksen todellisuudesta.

Ensimmäisen presidenttikunnan pääsiäistä koskeva kirje

Muistatte varmaan kuulleenne ensimmäisen presidenttikunnan kirjeen, joka luettiin seurakunnassanne muutamia viikkoja sitten. Kirjeessä ilmoitettiin, että ensi sunnuntaina – pääsiäissunnuntaina – kaikkien seurakuntien tulee kokoontua vain sakramenttikokoukseen, mikä jättää enemmän aikaa Jumalan palvelemiseen kotona perheenä tänä tärkeimpänä juhlapäivänä.1

Ensimmäisen presidenttikunnan kirje kiinnitti huomioni, ja se sai minut pohtimaan tapaa, jolla oma perheemme on juhlinut pääsiäistä vuosien varrella. Mitä enemmän ajattelin juhlimistamme, sitä enemmän huomasin miettiväni, vähättelemmekö me tahattomasti tämän juhlapyhän todellista merkitystä, joka on niin keskeinen kaikille Jeesukseen Kristukseen uskoville.

Joulun ja pääsiäisen perinteet

Nuo ajatukset saivat minut pohtimaan, miten se, kuinka juhlimme joulua, eroaa verrattuna pääsiäiseen. Joulukuun aikana onnistumme jotenkin yhdistämään ”Kulkusten”, joulusukkien ja lahjojen tuoman hauskuuden muihin, syvällisempiin perinteisiin – kuten apua tarvitsevista huolehtimiseen, lempijoululaulujen laulamiseen sekä tietysti pyhien kirjoitusten avaamiseen ja joulukertomuksen lukemiseen luvusta Luukas 2. Joka vuosi, kun luemme tätä rakasta kertomusta isosta vanhasta Raamatusta, perheemme tekee samaa, mitä teidänkin perheenne luultavasti tekee – pyyhe pään ympärillä ja hartioilla sekä kylpytakkeihin sonnustautuneina ja esittäen Joosefia ja Mariaa sekä niitä monia, jotka tulivat kunnioittamaan Jeesus-lasta, me näyttelemme tämän kallisarvoisen joulukertomuksen Vapahtajan syntymästä.

Perheemme juhlinta pääsiäisenä on kuitenkin ollut jokseenkin erilaista. Minusta tuntuu, että perheemme on luottanut enemmän siihen, että ”kirkossa käyminen” tarjoaa pääsiäisen merkityksellisen, Kristus-keskeisen osuuden, ja sitten olemme kokoontuneet perheenä nauttimaan muista pääsiäiseen liittyvistä perinteistä. On ollut mukavaa katsella, kun lapsemme ja nyt lastenlapsemme etsivät pääsiäismunia ja kaivelevat pääsiäiskorejaan.

Mutta ensimmäisen presidenttikunnan kirje oli meille herätys. He paitsi kehottivat meitä kaikkia huolehtimaan siitä, että juhliessamme tätä tärkeintä tapahtumaa, mikä on koskaan tapahtunut tämän maan päällä – Jeesuksen Kristuksen sovitusta ja ylösnousemusta – juhlintaamme sisältyy Herran ansaitsemaa kunnioitusta ja arvostusta, niin he myös antoivat meille pääsiäissunnuntaina enemmän aikaa tehdä niin perheemme ja ystäviemme kanssa.

Kuva
Ylösnoussut Vapahtaja

Nämä profeetta Joseph Smithin sanat antavat lisää taustaa näiden pääsiäiseen liittyvien tapahtumien merkitykselle: ”Uskontomme perusperiaatteet ovat apostolien ja profeettojen todistus Jeesuksesta Kristuksesta, että Hän kuoli, Hänet haudattiin ja Hän nousi kuolleista kolmantena päivänä ja astui taivaaseen. Kaikki muu uskontoomme liittyvä on vain tämän lisänä.”2

Lesa ja minä olemme keskustelleet tavoista, joilla perheemme voi toimia pääsiäisenä paremmin. Ehkäpä kysymys, jonka olemme esittäneet itsellemme, on sellainen, jota me kaikki voisimme pohtia: Kuinka me opetamme ja juhlistamme Jeesuksen Kristuksen ylösnousemusta, pääsiäiskertomusta, yhtä tasapainoisesti, täysin ja samalla runsaalla uskonnollisella perinteellä kuin opetamme ja juhlistamme Jeesuksen Kristuksen syntymää, joulukertomusta?

Vaikuttaa siltä, että me kaikki yritämme. Olen havainnut, että myöhempien aikojen pyhät pyrkivät kasvavassa määrin tekemään pääsiäisestään enemmän Kristukseen keskittyvän. Tähän sisältyy palmusunnuntain ja pitkäperjantain huomioiminen entistä paremmin ja syvällisemmin, kuten jotkut kristityistä ystävistämme tekevät. Voisimme myös omaksua sopivia Kristukseen keskittyviä pääsiäisperinteitä, joita on eri maiden kulttuureissa ja käytännöissä kautta maailman.

Uuden testamentin tutkija N. T. Wright on ehdottanut: ”Meidän pitäisi ryhtyä juhlistamaan pääsiäistä luovilla uusilla tavoilla: taiteessa, kirjallisuudessa, lasten leikeissä, runoudessa, musiikissa, tanssissa, festivaaleissa, kellojen soitossa ja erityisissä konserteissa. – – Tämä on suurenmoisin juhlamme. Jos joulu otetaan pois, niin menetämme Raamatusta vain kaksi lukua Matteuksen ja Luukkaan evankeliumien alussa – ei sen enempää. Jos pääsiäinen otetaan pois, niin meillä ei ole Uutta testamenttia, meillä ei ole kristinuskoa.”3

Pääsiäinen, Raamattu ja Mormonin kirja

Me arvostamme Raamattua kaiken sen vuoksi, mitä se opettaa meille Jeesuksen Kristuksen syntymästä, palvelutehtävästä, ristiinnaulitsemisesta ja ylösnousemuksesta. Mitkään neljä sanaa eivät ilmennä koko ihmiskunnalle suurempaa toivoa ja iankaikkisia seurauksia kuin ne, jotka taivaallinen enkeli lausui pääsiäisaamuna puutarhahaudan luona: ”Hän on noussut kuolleista.”4 Olemme syvästi kiitollisia Uuden testamentin kirjoituksista, jotka säilyttävät kertomuksen pääsiäisestä ja Vapahtajan toiminnasta pääsiäisenä Juudeassa ja Galileassa.

Kun Lesa ja minä jatkoimme pohdintaa ja etsimme tapoja laajentaa perheemme pääsiäisjuhlaa Kristus-keskeisemmäksi, keskustelimme siitä, minkä pyhien kirjoitusten lukemisen perinteen voisimme ottaa käyttöön perheessämme – tavallaan pääsiäisversion luvusta Luukas 2.

Silloin saimme tämän taivaallisen oivalluksen: Uuden testamentin tärkeiden pääsiäistä käsittelevien jakeiden lisäksi meille myöhempien aikojen pyhille on annettu mitä merkittävin pääsiäislahja! Lahja, joka on ainutlaatuinen todistus, toinen todistus pääsiäisen ihmeestä, ja joka sisältää ehkä koko kristinuskon upeimmat pääsiäisaiheiset kirjoitukset. Tarkoitan tietenkin Mormonin kirjaa ja tarkemmin sanottuna kertomusta siitä, kuinka Jeesus Kristus ilmestyi Uuden maailman asukkaille ylösnousseessa kirkkaudessaan.

Profeetta Joseph Smith kuvaili Mormonin kirjan olevan ”virheettömin kaikista kirjoista”5, ja luvusta 3. Nefi 11 alkaen se kertoo upean kertomuksen ylösnousseen Kristuksen käynnistä nefiläisten luona, Vapahtajan palvelutehtävästä pääsiäisenä. Nämä pääsiäisen pyhät kirjoitukset todistavat Herran Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksesta.

Näissä luvuissa Kristus kutsuu kaksitoista apostolia, opettaa, kuten Hän opetti vuorisaarnassaan, ilmoittaa täyttäneensä Mooseksen lain ja profetoi Israelin kokoamisesta myöhempinä aikoina. Hän parantaa sairaat ja rukoilee ihmisten puolesta niin ihmeellisellä tavalla, ettei ”mikään kieli voi puhua eikä kukaan ihminen kirjoittaa eikä ihmissydän käsittää niin suuria ja ihmeellisiä asioita kuin me sekä näimme että kuulimme Jeesuksen puhuvan; eikä kukaan voi käsittää sitä iloa, joka täytti sielumme sillä hetkellä, kun kuulimme hänen rukoilevan Isää meidän puolestamme”6.

Kuva
Jeesus Kristus ilmestyy nefiläisille

Tänä pääsiäisenä perheemme keskittyy luvun 3. Nefi 11 jakeisiin 1–17, jotka ovat teille tuttuja. Muistatte, kuinka suuri väkijoukko temppelin ympärillä Runsaudenmaassa kuuli Isän Jumalan äänen ja näki Jeesuksen Kristuksen laskeutuvan taivaasta esittämään kauneimman pääsiäiskutsun:

”Nouskaa ja tulkaa minun luokseni – – voidaksenne tunnustella naulojen jälkiä käsissäni ja jaloissani, jotta tietäisitte, että minä olen – – koko maan Jumala ja surmattu maailman syntien tähden.

Ja – – väkijoukko meni – – yksitellen, – – ja [he] näkivät omin silmin ja tunsivat omin käsin – – ja todistivat, että se oli hän. – –

He huusivat yhteen ääneen sanoen:

Hoosianna! Siunattu olkoon Korkeimman Jumalan nimi! Ja he lankesivat Jeesuksen jalkojen juureen ja palvelivat häntä.”7

Kuvitelkaa – nefiläiset temppelin luona todella koskettivat ylösnousseen Herran käsiä! Toivomme, että voimme tehdä näistä 3. Nefin luvuista yhtä tärkeän osan omaa pääsiäisperinnettämme kuin Luukas 2 on jouluperinteessämme. Todellisuudessa Mormonin kirja kertoo suurenmoisimman pääsiäiskertomuksen, mitä on koskaan kerrottu. Älköön se jääkö suurenmoisimmaksi pääsiäiskertomukseksi, mitä ei koskaan kerrota.

Kehotan teitä katsomaan Mormonin kirjaa uudessa valossa ja pohtimaan kirjan esittämää syvällistä todistusta ylösnousseen Kristuksen todellisuudesta sekä Kristuksen opin rikkautta ja syvyyttä.

Mormonin kirja todistaa Jeesuksesta Kristuksesta

Saatamme kysyä: Kuinka Mormonin kirjan kirjoitusten lukeminen pääsiäisenä voi siunata elämäämme ja rakkaidemme elämää merkityksellisellä tavalla? Enemmän kuin voisi kuvitella. Aina kun luemme ja tutkimme Mormonin kirjaa, voimme odottaa merkittäviä tuloksia.

Hiljattain Lesa ja minä osallistuimme erään rakkaan ystävän, uskovan naisen, jäähyväisiin avoimen arkun äärellä. Sairaus oli katkaissut hänen elämänsä lyhyeen. Kokoonnuimme hänen perheensä ja läheisten ystäviensä kanssa kertomaan toisillemme kauniita muistoja tästä suloisesta sielusta, joka oli rikastanut elämäämme.

Seisoessani jonkin matkan päässä arkusta keskustellen muiden kanssa huomasin kahden nuoren Alkeisyhdistys-ikäisen tytön lähestyvän arkkua ja kurottautuvan varpailleen – silmien yltäessä juuri ja juuri arkun reunan tasolle – jättämään jäähyväisensä rakkaalle tädilleen. Lähellä ei ollut ketään muuta, joten Lesa meni heidän luokseen ja kumartui tarjoamaan lohtua ja opetusta. Hän kysyi, kuinka he pärjäsivät ja tiesivätkö he, missä heidän tätinsä nyt oli. Nämä kallisarvoiset Jumalan tyttäret kertoivat surustaan, mutta sitten varmuuden huokuessa heidän silmistään he sanoivat tietävänsä, että heidän tätinsä oli nyt onnellinen ja että hän sai olla Jeesuksen luona.

Tässä herkässä iässä he saivat rauhaa suuresta onnensuunnitelmasta ja todistivat omalla lapsen kaltaisella tavallaan Vapahtajan ylösnousemuksen syvällisestä todellisuudesta ja yksinkertaisesta kauneudesta. He tiesivät tämän sydämessään, koska rakastavat vanhemmat, perhe ja Alkeisyhdistyksen johtohenkilöt olivat opettaneet heitä huolella ja kylväneet siemenenä uskon Jeesukseen Kristukseen ja iankaikkiseen elämään. Nämä ikävuosiaan viisaammat nuoret tytöt ymmärsivät totuuksia, jotka tulevat meille ylösnousseen Vapahtajan pääsiäisen sanoman ja tehtävän kautta sekä profeettojen sanoista, kuten niistä kerrotaan Mormonin kirjassa.

Olen havainnut, että kun presidentti Russell M. Nelson lahjoittaa Mormonin kirjan jollekulle, joka ei kuulu kirkkoomme, kuten maailman johtohenkilöille, hän ottaa usein esiin 3. Nefin ja lukee ylösnousseen Kristuksen ilmestymisestä nefiläisille. Niin tehdessään elävä profeetta pohjimmiltaan todistaa elävästä Kristuksesta.

Me emme voi olla Jeesuksen Kristuksen todistajina, ennen kuin voimme todistaa Hänestä. Mormonin kirja on toinen todistus Jeesuksesta Kristuksesta, koska kaikkialla sen pyhillä sivuilla profeetta toisensa jälkeen todistaa paitsi siitä, että Kristus tulisi, myös siitä, että Hän todella tuli.

Hänen ansiostaan

Minulla on kädessäni Mormonin kirjan ensipainoksen kappale. Sen piteleminen saa minut aina liikuttumaan. Suuren osan aikuisikääni minua on kiehtonut, lumonnut ja innostanut se, mitä nuori Joseph Smith teki saadakseen tämän pyhän kirjan käännettyä ja julkaistua. On uskomatonta ajatella niitä ihmeitä, joiden piti tapahtua.

Mutta se ei ole syy, miksi tämä kirja liikuttaa minua. Se johtuu siitä, että tämä kirja – enemmän kuin mikään muu, mitä on koskaan julkaistu tämän maan päällä – todistaa Jeesuksen Kristuksen elämästä, palvelutehtävästä, opetuksista, sovituksesta ja ylösnousemuksesta. Rakkaat veljeni ja sisareni, kun tutkitte säännöllisesti tätä kirjaa Jeesuksesta Kristuksesta, se muuttaa elämänne. Se avaa silmänne uusille mahdollisuuksille. Se lisää toivoanne ja täyttää teidät rakkaudella. Ennen kaikkea se rakentaa ja vahvistaa uskoanne Jeesukseen Kristukseen ja siunaa teitä varmalla tiedolla siitä, että Hän ja Isämme tuntevat teidät, rakastavat teitä ja haluavat teidän löytävän tien takaisin kotiin isolla K-kirjaimella.

Rakkaat veljet ja sisaret, on tullut aika, josta profeetat muinoin ovat ennustaneet, ”jolloin tieto Vapahtajasta leviää kautta jokaisen kansakunnan, suvun, kielen ja kansan”8. Me näemme tämän profetian täyttyvän aivan silmiemme edessä sen todistuksen kautta, jonka Mormonin kirja esittää Jeesuksesta Kristuksesta.

Kuva
Herra Jeesus Kristus

Mikään kirja ei osoita sitä paremmin, että

  • Jeesuksen Kristuksen ansiosta kaikki on muuttunut

  • Hänen ansiostaan kaikki on paremmin

  • Hänen ansiostaan elämästä voi selviytyä – varsinkin tuskallisista hetkistä

  • Hänen ansiostaan kaikki on mahdollista.

Hänen käyntinsä ylösnousseena Vapahtajana, jonka Isä Jumala esitteli, on mitä loistavin ja voitokkain pääsiäissanoma. Se auttaa perheemme jäseniä saamaan henkilökohtaisen todistuksen Jeesuksesta Kristuksesta Vapahtajanamme ja Lunastajanamme, joka katkaisi kuoleman siteet.

Päätän todistukseeni siitä, että Mormonin kirja on totta ja Jeesus Kristus on elävän Jumalan Poika. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Tulosta