Yleiskonferenssi
Milloin voit saada patriarkallisen siunauksesi
Huhtikuun 2023 yleiskonferenssi


Milloin voit saada patriarkallisen siunauksesi

Kun saat siunauksesi, ymmärrät ja tunnet, kuinka taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus rakastavat sinua ja kuinka He kohdistavat sinuun huomionsa yksilöllisesti.

Eilen rakas ystäväni vanhin Randall K. Bennett puhui patriarkallisista siunauksista. Se oli hieno sanoma ja innoitti meitä kaikkia. Rakkaat veljeni ja sisareni, saanhan minäkin puhua patriarkallisista siunauksista? Patriarkat, kun patriarkallisia siunauksia koskevat pyynnöt saattavat lisääntyä, rukoilen, että Herra siunaa teitä, kun jatkatte kutsumuksenne pitämistä kunniassa.

Kun menen vaarnakonferensseihin, puhun aina vaarnan patriarkan ja hänen puolisonsa kanssa. Patriarkat ovat Jumalan kutsumia lempeitä, kuuliaisia ja uskomattomia johtohenkilöitä. He kertovat minulle monista hienoista hengellisistä kokemuksista. Kysyn heiltä, minkä ikäisiä ovat nuorin ja vanhin henkilö, jolle he ovat antaneet siunauksen. Tähän mennessä nuorin on ollut 11-vuotias ja vanhin 93-vuotias.

Minä sain patriarkallisen siunaukseni uutena kirkon jäsenenä 19-vuotiaana, kaksi vuotta kasteeni jälkeen. Patriarkkani oli uskomattoman vanha. Hän oli liittynyt kirkkoon vuonna 1916 ja oli kirkon pioneeri Japanissa. Minulle oli suuri kunnia saada patriarkallinen siunaukseni tuolta merkittävältä Herran opetuslapselta. Hänen japanin kielensä oli minulle hieman vaikeaa ymmärtää, mutta se oli voimallista.

Tapaamani patriarkat kertovat minulle, että monet henkilöt saavat patriarkallisen siunauksensa juuri ennen lähetystyössä palvelemista. Rakkaat nuoret miehet, nuoret naiset, vanhemmat ja piispat, patriarkallinen siunaus ei ole ainoastaan valmistautumiseksi lähetystyössä palvelemiseen. Kelvolliset kastetut jäsenet voivat saada oman patriarkallisen siunauksensa, kun aika on heille sopiva.1

Rakkaat aikuiset jäsenet, jotkut teistä eivät ole vielä saaneet patriarkallista siunaustaan. Muistakaa, ettei yläikärajaa ole.

Anoppini oli hyvin aktiivinen kirkon jäsen, ja hän toimi Apuyhdistyksen opettajana, kunnes hän kuoli 90-vuotiaana. Olin surullinen saadessani tietää, ettei hän ollut saanut patriarkallista siunausta. Hän koki elämässään monia vaikeuksia, ja koska hänellä ei ollut kotona pappeudenhaltijaa, hän ei saanut monia pappeuden siunauksia. Patriarkallinen siunaus olisi saattanut antaa hänelle lohtua, kun hän tarvitsi sitä eniten.

Aikuiset, ellette ole vielä saaneet patriarkallista siunausta, älkää olko huolissanne! Jokaisen hengellinen aikajana on erilainen. Jos olet 35- tai 85-vuotias ja sinulla on halu, puhu piispasi kanssa siunauksesi saamisesta.

Uudet kirkon jäsenet, oletteko te kuulleet patriarkallisesta siunauksesta? Minä en tiennyt mahdollisuudesta saada sellainen, kun liityin kirkkoon, mutta rakas piispani kertoi minulle patriarkallisesta siunauksesta ja rohkaisi minua valmistautumaan omani vastaanottamiseen kasteeni jälkeen. Rakkaat uudet jäsenet, myös te voitte saada patriarkallisen siunauksen. Herra auttaa teitä valmistautumaan tähän pyhään mahdollisuuteen.

Pohtikaamme patriarkallisen siunauksen kahta tarkoitusta:

  1. Patriarkallinen siunaus sisältää henkilökohtaisia neuvoja Herralta sinulle.2

  2. Patriarkallinen siunaus ilmoittaa polveutumisesi Israelin huoneessa.

Patriarkallinen siunauksesi on viesti taivaalliselta Isältäsi, ja se sisältää todennäköisesti lupauksia ja innoitettuja neuvoja ohjaamaan sinua koko elämäsi ajan. Patriarkallinen siunaus ei esitä suunnitelmaa elämästäsi eikä vastaa kaikkiin kysymyksiisi. Jos siinä ei mainita jotakin tärkeää tapahtumaa elämässä, älä katso sen tarkoittavan, etteikö sinulla olisi tilaisuutta kokea sitä. Samoin ei ole mitään takeita siitä, että kaikki, mitä siunauksessasi mainitaan, toteutuu tässä elämässä. Patriarkallinen siunaus on iankaikkinen, ja jos elät kelvollisena, lupaukset, jotka eivät ole täyttyneet tässä elämässä, suodaan seuraavassa.3

Kun saat ilmoituksen polveutumisestasi, tulet tietämään, että kuulut Israelin huoneeseen ja olet Abrahamin jälkeläinen.4 Jotta voit ymmärtää, miten merkittävää se on, keskity lupauksiin, joita Herra on antanut Israelin huoneelle Abrahamin kautta.

Näitä lupauksia ovat:

  • ”Hän saisi lukemattomia jälkeläisiä (ks. 1. Moos. 17:5–6; Abr. 2:9; 3:14).

  • Hänen jälkeläisensä saisivat evankeliumin ja pappeuden (ks. Abr. 2:9).

  • Hänen jälkeläistensä palveluksen kautta ’kaikki maan suvut [tulisivat] siunatuiksi, nimittäin evankeliumin siunauksilla, jotka ovat pelastuksen siunauksia, nimittäin iankaikkisen elämän’ (Abr. 2:11).”5

Kirkon jäseninä me olemme tämän liiton lapsia.6 Me saamme Abrahamin liiton siunaukset, kun noudatamme evankeliumin lakeja ja toimituksia.

Valmistautuminen oman patriarkallisen siunauksen saamiseen auttaa sinua vahvistamaan uskoasi taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen. Ja kun saat oman patriarkallisen siunauksen ja luet ja pohdit sitä, voit keskittyä Heihin useammin.

Presidentti Thomas S. Monson on selittänyt: ”Sama Herra, joka antoi Lehille Liahonan, on antanut sinulle ja minulle tänä aikana harvinaisen ja arvokkaan lahjan, joka ohjaa elämäämme, varoittaa vaaroista turvatakseen tiemme ja osoittaa turvallisen kulkureitin – ei luvattuun maahan vaan taivaalliseen kotiimme.”7

Rakkaat piispat, vanhemmat, vanhinten koorumien ja Apuyhdistysten johtajat, seurakuntien lähetystyönjohtajat sekä palvelutyöveljet ja -sisaret, rohkaisettehan niitä nuoria miehiä ja nuoria naisia, aikuisia jäseniä ja uusia jäseniä, jotka eivät ole vielä saaneet omaa patriarkallista siunausta, tavoittelemaan Herran johdatusta ja apua valmistautuakseen sen saamiseen.

Luen usein ja rukoillen omaa patriarkallista siunaustani, ja aina se rohkaisee minua. Ymmärrän, mitä Herra odottaa minulta, ja se on auttanut minua tekemään parannusta ja olemaan nöyrä. Kun luen ja pohdin sitä, haluan elää kelvollisena saamaan sen lupaamat siunaukset.

Aivan kuten monta kertaa lukemillamme pyhien kirjoitusten kohdilla on meille myöhemmin uusia merkityksiä, myös patriarkallisella siunauksellamme on meille eri aikoina eri merkitys. Omallani on nyt erilainen merkitys kuin silloin, kun olin 30-vuotias ja kun olin 50-vuotias. Kyse ei ole siitä, että sanat muuttuisivat, vaan me näemme ne eri tavalla.

Presidentti Dallin H. Oaks on sanonut, että patriarkallinen siunaus ”annetaan Pyhän Hengen innoituksella, ja sitä tulee lukea ja tulkita saman Hengen vaikutuksessa. Saman Hengen voima, joka patriarkallisen siunauksen innoitti, opettaa siunauksen tarkoitusta ja merkitystä ajan kuluessa rivinä rivin päälle.”8

Veljet ja sisaret, lausun todistukseni siitä, että taivaallinen Isä ja Hänen rakas ainosyntyinen Poikansa, Herra Jeesus Kristus, elävät. He rakastavat meitä. Patriarkallinen siunaus on pyhä lahja Heiltä. Kun saat siunauksesi, ymmärrät ja tunnet, kuinka He rakastavat sinua ja kuinka He kohdistavat sinuun huomionsa yksilöllisesti.

Mormonin kirja on toinen todistus Jeesuksesta Kristuksesta. Ja olen kiitollinen siitä, että minua ohjaa elävä profeetta, presidentti Russell M. Nelson.

Olen hyvin kiitollinen Vapahtajastamme Jeesuksesta Kristuksesta. Tänä pääsiäissunnuntaina keskityn Häneen ja Hänen ylösnousemukseensa, palvelen Häntä ja kiitän Hänen uhristaan. Tiedän, että Hän kärsi niin syvästi, koska Hän rakastaa meitä niin syvästi. Tiedän, että Hän nousi kuolleista, koska Hän rakastaa meitä. Hän on todellinen. Tästä todistan Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Ks. Yleiskäsikirja: Palveleminen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa, 18.17, jeesuksenkristuksenkirkko.org.

  2. Ks. ”Patriarkalliset siunaukset”, Lujana uskossa, 2005, s. 116–117.

  3. Ks. ”Patriarkalliset siunaukset”, Lujana uskossa, 2005, s. 117.

  4. Ks. Abr. 2:10.

  5. Abrahamin liitto”, julkaisussa Lujana uskossa, s. 5.

  6. Ks. 3. Nefi 20:25–26.

  7. Thomas S. Monson, ”Patriarkallinen siunauksesi – valkeuden Liahona”, Valkeus, tammikuu 1987, s. 54.

  8. Dallin H. Oaks, ”Patriarkalliset siunaukset”, Maailmanlaajuinen johtajien koulutuskokous: Patriarkka, 8. tammikuuta 2005, s. 10.