Yleiskonferenssi
Ilon äänen!
Huhtikuun 2023 yleiskonferenssi


Ilon äänen!

Temppelien rakentaminen on ollut kaikkien profeettojen yksi tärkeimpinä pitämistä asioista profeetta Joseph Smithistä alkaen.

”Nyt, mitä me kuulemme evankeliumissa, jonka olemme saaneet? Ilon äänen! Laupeuden äänen taivaasta ja totuuden äänen maasta, – – ilon äänen eläville ja kuolleille, suuren ilon ilosanoman.”1

Veljet ja sisaret, on lähes mahdotonta kuulla näitä profeetta Joseph Smithin sanoja ja olla hymyilemättä leveästi!

Josephin riemukas ilmaus todellakin vangitsee sen täydellisen ja majesteettisen ilon, joka löytyy Jumalan, taivaallisen Isämme, suuresta onnensuunnitelmasta, sillä Hän on vakuuttanut meille: ”Ihmiset ovat, jotta heillä voisi olla ilo.”2

Me kaikki huusimme ääneen iloamme3 kuolevaisuutta edeltävässä elämässämme, kun kuulimme Jumalan onnensuunnitelman, ja huudamme edelleen ääneen iloamme täällä, kun elämme Hänen suunnitelmansa mukaisesti. Mutta mitä tarkalleen ottaen oli tämän profeetan iloisen julistuksen taustalla? Mikä sai aikaan nämä syvät ja sydämelliset tunteet?

Profeetta Joseph oli opettanut kasteesta kuolleiden puolesta. Tämä oli tosiaankin loistava ilmoitus, joka otettiin vastaan suurta iloa tuntien. Kun kirkon jäsenet ensimmäisen kerran kuulivat, että he voisivat saada kasteen edesmenneiden sukulaistensa puolesta, he riemuitsivat. Wilford Woodruff sanoi: ”Sillä hetkellä, jona siitä kuulin, sieluni hypähti ilosta!”4

Kaste edesmenneiden rakkaidemme puolesta ei ollut ainoa totuus, jonka Herra ilmoittaisi ja palauttaisi. Oli joukko muita lahjoja, jotka Jumala oli halukas antamaan pojilleen ja tyttärilleen.

Näihin muihin lahjoihin sisältyivät pappeuden valtuus, liitot ja toimitukset, avioliitto, joka voisi kestää ikuisesti, lasten sinetöiminen vanhempiinsa Jumalan perheessä ja lopulta siunaus kotiinpaluusta Jumalan, taivaallisen Isämme, ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen luo. Kaikki nämä siunaukset ovat tulleet mahdollisiksi Jeesuksen Kristuksen sovitustyön ansiosta.

Koska Jumala piti näitä suurimpina ja pyhimpinä siunauksinaan5, Hän käski pystyttää pyhiä rakennuksia, joissa Hän voisi antaa näitä kallisarvoisia lahjoja lapsilleen.6 Nämä rakennukset olisivat Hänen kotinsa maan päällä. Nämä rakennukset olisivat temppeleitä, joissa se, mikä sinetöitäisiin eli sidottaisiin maan päällä Hänen nimessään, Hänen sanallaan ja Hänen valtuudellaan, sidottaisiin taivaissa.7

Joistakin meistä kirkon jäsenistä nykyään voi olla helppoa pitää näitä loistavia iankaikkisia totuuksia itsestäänselvyyksinä. Niistä on tullut meille kuin toinen luonto. Joskus on hyödyllistä nähdä ne niiden silmin, jotka kuulevat niistä aivan ensimmäistä kertaa. Tämä kävi minulle selväksi erään äskettäisen kokemuksen ansiosta.

Viime vuonna, juuri ennen Tokion temppelin uudelleen vihkimistä Japanissa, monet kirkkoomme kuulumattomat vieraat tekivät kiertokäynnin temppelissä. Eräällä tällaisella kierroksella oli mukana erään toisen uskonnon pohdiskeleva johtaja. Opetimme vieraallemme taivaallisen Isän onnensuunnitelmaa, Jeesuksen Kristuksen lunastavaa roolia tässä suunnitelmassa sekä oppia, jonka mukaan perheet voidaan yhdistää iankaikkisesti sinetöimistoimituksella.

Kierroksen lopussa kehotin ystäväämme kertomaan tunteistaan. Viitaten perheiden yhdistämiseen – menneiden, nykyisten ja tulevien – tämä hyvä mies kysyi aivan vilpittömästi: ”Ymmärtävätkö kirkkonne jäsenet todella, kuinka syvällinen tämä oppi on?” Hän lisäsi: ”Tämä voi hyvinkin olla yksi ainoista opetuksista, joka voi yhdistää tämän hyvin jakautuneen maailman.”

Miten voimallinen havainto. Tätä miestä ei liikuttanut pelkästään temppelin rakentamisessa näkyvä uskomaton ammattitaito, vaan pikemminkin hämmästyttävä ja syvällinen oppi siitä, että perheet yhdistetään ja sinetöidään taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen ikuisesti.8

Meidän ei siis pidä yllättyä, kun jopa joku kirkkoomme kuulumaton ymmärtää temppelin tapahtumien majesteetillisuuden. Toisinaan sen, mikä voi tulla meille tavalliseksi tai rutiininomaiseksi, tuntevat loistossaan ja majesteettisuudessaan ne, jotka ensimmäistä kertaa kuulevat siitä tai tuntevat sen.

Vaikka temppeleitä on ollut muinoin, niin Jeesuksen Kristuksen evankeliumin palauttamisen myötä temppelien rakentaminen on ollut kaikkien profeettojen yksi tärkeimpinä pitämistä asioista profeetta Joseph Smithistä alkaen. Ja on helppoa ymmärtää, miksi.

Kun profeetta Joseph Smith oli opettamassa kasteesta kuolleiden puolesta, hän ilmoitti toisenkin suuren totuuden. Hän opetti: ”Sallikaa minun vakuuttaa teille, että nämä ovat kuolleita ja eläviä koskevia periaatteita, joita ei voi sivuuttaa kevyesti, mitä tulee meidän pelastukseemme. Sillä heidän pelastuksensa on välttämätön ja tärkeä meidän pelastuksellemme, – – he [eivät] voi päästä täydellisyyteen ilman meitä – [emmekä me] voi päästä täydellisyyteen ilman kuolleitamme.”9

Kuten voimme nähdä, temppelien ja sen työn tärkeys, jota tehdään elävien ja kuolleiden puolesta, käy hyvin selväksi.

Vastustaja on valmiudessa. Hänen valtaansa uhkaavat temppeleissä suoritettavat toimitukset ja liitot, ja hän tekee kaikkensa yrittäessään estää työn. Miksi? Koska hän tietää sen voiman, jota tämä pyhä työ tuo. Kun kukin uusi temppeli vihitään, Jeesuksen Kristuksen pelastava voima laajenee kautta maailman vastustamaan vastustajan pyrkimyksiä ja lunastamaan meidät, kun tulemme Hänen luokseen. Kun temppelien ja liittonsa pitävien lukumäärä kasvaa, vastustaja heikkenee.

Kirkon alkuaikoina jotkut olivat huolissaan, kun uudesta temppelistä ilmoitettiin, sillä he sanoivat: ”Aina kun olemme alkaneet rakentaa temppeliä, helvetin kellot ovat alkaneet soida.” Mutta Brigham Young vastasi urheasti: ”Minä haluan kuulla niiden soivan jälleen.”10

Tässä kuolevaisessa elämässä emme koskaan pääse pakoon sotaa, mutta meillä voi olla voimaa voittaa vihollinen. Tuo voima ja vahvuus tulee Jeesukselta Kristukselta, kun solmimme temppeliliittoja ja pidämme ne.

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Tulee aika, jolloin ne, jotka eivät ole kuuliaisia Herralle, erotetaan niistä, jotka ovat. Turvallisin suojamme on elää edelleen kelvollisina pääsemään Hänen pyhään huoneeseensa.”11

Mainitsen muitakin siunauksia, joita Jumala on luvannut meille profeettansa välityksellä:

Tarvitsetteko te ihmeitä? Profeettamme on sanonut: ”Lupaan teille, että Herra suo niitä ihmeitä, joita Hän tietää teidän tarvitsevan, kun teette uhrauksia palvellaksenne Hänen temppelissään.”12

Tarvitsetteko te Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen parantavaa ja vahvistavaa voimaa? Presidentti Nelson vakuuttaa meille: ”Kaikki, mitä temppelissä opetetaan – – lisää ymmärrystämme Jeesuksesta Kristuksesta. – – Sitten kun pidämme liittomme, Hän suo meille Hänen parantavaa, vahvistavaa voimaansa. Ja voi, kuinka me tarvitsemmekaan Hänen voimaansa tulevina päivinä.”13

Ensimmäisenä palmusunnuntaina, kun Jeesus Kristus saapui riemusaatossa Jerusalemiin, Hänen opetuslastensa joukko alkoi ”riemuissaan suureen ääneen ylistää Jumalaa” sanoen: ”Siunattu hän, kuningas, joka tulee Herran nimessä!”14

Kuinka sopivaa, että Kirtlandin temppeli vihittiin palmusunnuntaina vuonna 1836. Siinä tilanteessa myös Jeesuksen Kristuksen opetuslapset riemuitsivat. Tuossa vihkimisrukouksessa profeetta Joseph Smith julisti nämä ylistyksen sanat:

”Oi Herra Jumala Kaikkivaltias, kuule [meitä] ja vastaa meille taivaasta – –, jossa sinä istut valtaistuimella kirkkaudessa, kunniassa, voimassa, ylhäisyydessä [ja] väkevyydessä. – –

Auta meitä Henkesi voimalla, niin että me voisimme yhdistää äänemme niiden kirkkaiden, loistavien serafien ääneen, jotka ovat valtaistuimesi ympärillä, ylistyskiitoksin, laulaen: Hoosianna Jumalalle ja Karitsalle!

– – Ja huutakoot pyhäsi ääneen ilosta.”15

Veljet ja sisaret, tänään tänä palmusunnuntaina ylistäkäämme mekin Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina pyhää Jumalaamme ja iloitkaamme Hänen hyvyydestään meitä kohtaan. ”Nyt, mitä me kuulemme evankeliumissa, jonka olemme saaneet?” Todellakin, ”ilon äänen!”16

Todistan, että te tunnette iloa yhä enemmän, kun menette Herran pyhiin temppeleihin. Todistan, että te koette sitä iloa, jota Hän puolestaan tuntee teitä kohtaan. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.